به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۲۱۴۵۸

مصرف انرژی در ایران 14 برابر ژاپن است

گروه اقتصادي: معاون پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دو ستاد فناوری‌های نفت و گاز و ذغال سنگ و همچنین ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی به مجموعه ستادهای معاونت علمی اضافه شد.
مصرف انرژی در ایران 14 برابر ژاپن است
دکتر وطنی در حاشیه هم‌اندیشی شرکتهای دانش بنیان در حوزه سلامت در جمع خبرنگاران با بیان این که تا به حال یازده ستاد توسعه فناوری‌های راهبردی در معاونت علمی فعالیت داشته‌اند، گفت: دو ستاد جدید نیز با عناوین فناوری‌های نفت و گاز و ذغال‌سنگ و همچنین ستاد فناوری‌های مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی به مجموعه ستادها اضافه شده است که این موارد در قانون نقشه جامع علمی مصوب شده بود.

وی گفت: معاونت علمی با تشکیل این دو ستاد در نظر دارد تا در راستای کاهش مصرف انرژی و مصرف بهینه انرژی گام بردارد و همچنین در زمینه فناوری‌هایی که به خود کفا شدن صنعت نفت کشور کمک می‌کند گام بردارند. وی با بیان این که در زمینه صنعت نفت روزی حدود دو میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی را به همراه سه میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف می‌کنیم تصریح کرد: در واقع در اوج مصرف انرژی ما از گاز استفاده می‌کنیم و در اوج مصرف روزی معادل پنج میلیون بشکه نفت خام انرژی مصرف می‌کنیم که اگر این رقم را در 100 دلار ضرب کنیم سالانه 180 میلیارد دلار مصرف انرژی داریم.

وطنی افزود: میزان مصرف انرژی کشور ما 14 برابر کشور ژاپن است که این به نوعی دور انداختن انرژی کشور است. وی تصریح کرد: ما در زمینه تولید انرژی، مصرف بهینه انرژی و همچنین فناوری‌های مربوط به استخراج، پالایش، انتقال و توزیع نفت و گاز نیازمند هستیم. احتیاجاتی داریم که بر روی آن سرمایه‌گذاری نشده است و در واقع خود وزارت نفت مسوولیت همه امور را داشته است و ستاد راهبردی در این زمینه در کشور شکل نگرفته بود. وطنی افزود: تجهیزات صنعت نفت کشور ما بسیار گران است و گاهی اوقات اگر برخی مواد راهبردی و استراتژیک که در سال به آن نیازمندیم را به ما ندهند پتروشیمی‌مان از گردونه خارج می‌شویم.

وی با اشاره به ذخایر غنی گاز در کشور گفت: ما نیازمند پالایشگاه و خطوط لوله هستیم و دو ستاد فناوری‌های نفت و گاز و ذغال سنگ و بهینه‌سازی مصرف انرژی در راستای حمایت از برنامه‌هایی است که وزارت نفت برای نقشه راه فناوری‌هایش تشکیل داده است و ما سعی می‌کنیم با حمایت از زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها و همچنین بخش خصوصی و وزارت نفت انشاء‌الله به روزی برسیم تا با کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن مازاد انرژی خود را صادر کنیم و در این بخش درآمد ارزی داشته باشیم. معاون پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به بالا بودن شدت انرژی کشورمان نسبت به جهان گفت: امیدواریم با راه‌اندازی دو ستاد ذکر شده این رقم را کاهش دهیم.
مرجع : ايسنا

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۶:۴۰
بهتر است بنویسید: فرهنگ مصرف انرژی در ایران 14 برابر ضعیفتر از ژاپن است ! (170116)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۱۰
تلفات شبکه انتقال پوسیده وزارت نیرو رو مهار کنید می شه یکی دو برابر،آره برادر. (170311)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۷:۰۲
اونجا لامپ هایی هست که یک 10 ام ایران مصرف و 10 برابر ایران بازده دارن
اونجا خانه ها را طوری ساخت که اصلا اتلاف انرژی ندارد(تو هیمن خونه ی ما 100 تا سوراخ سمبه داره که هوای سرد نفوذ میکنه)
اونجا وسایل عمومی از قبل مترو هست که با برق کار میکنه(نه مثل ایران که فقط 2 شهر مترو دارن اونم همیشه شلوغه)
اونجا بر کار ها نطارت میشه و اجناس و افراد بر اساس سلیقه و باند بازی انتخاب نمیشوند
اونجا خودروی پراید و سمند ندارن که پرمصرف و ... باشد (170134)
سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۷:۳۴
چرا عزیز دل برادر از خودتان پرسیدید چرا .برای مثال تاکنون چه تدبیر هایی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمانهای در حال اخداث کرده اید وچه جایزه هایی برای این کار در نظر گرفته اید ؟و......... (170158)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۱۵
تلفات شبکه برق رسانی ایران توی دنیا تکه بعضی شبها ولتاژ ورودی خونه ها به 200 یا کمتر هم می رسه.30 درصد
اب شرب تهران قبل از اینکه بدست مصرف کننده برسه از طریق شبکه لوله کشی بهدر می ره یعنی
اب مصرفی 4 میلیون انسان در مملکتی که بهای
اب با طلا یکی هست ولی همیشه دیواری کوتاهتر از دیوار مصرف کننده پیدا نمی شه. (170315)