به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۲۱۴۶۰
سخنگوی شورای شهر اهواز:

آلودگی اهواز بسیار بالاتر از استانداردهاست

گروه جامعه: بارش اولین باران پاییزی امسال در شهر اهواز، در دو روز اول باعث شد بیش از ۵۰۰۰ نفر از شهروندان به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کنند. در روزهای بعد هم مراجعات همچنان ادامه داشت و اکنون آمار کاملی از تعداد این افراد در دست نیست. در خصوص این مسئله گمانه‌زنی‌های مختلفی انجام شده است.
آلودگی اهواز بسیار بالاتر از استانداردهاست
مریم ابریشم‌کار؛ سخنگوی شورای شهر اهواز در گفتگو با خبرگزاری ایلنا در خصوص علت اصلی این حادثه گفت: بزرگ‌ترین معضلی که ما داریم وجود صنایع سنگین در شهر اهواز است. مخصوصا مکان‌های شلوغ و پرتردد مثل بلوار پاسداران که چندین چاه در آنجا وجود دارد. صنایع فولاد نیز سهم بزرگی در آلودگی شهر اهواز داشت که فولاد اکسین نیز به آن اضافه شده است. در واقع این دو مرکز صنعتی آلوده کننده در کنار هم سهم بزرگی از آلودگی هوای شهر اهواز را به خود اختصاص می‌دهند.

وی در ادامه افزود: طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد انواع و اقسام فلزات سنگین در هوا و آب و خاک این مناطق وجود دارد. به نحوی که مقادیر اکسید‌های منگنز، اکسید‌های نیکل، اکسید آهن و اکسید کلسیم عادی‌ترین آلاینده‌هایی‌ست که در این مناطق پیدا شده است و میزان جیوه، کادمیم و سرب موجود در فضای منطقه بسیار بالا‌تر از میزان استانداردی است که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده است.

استاد دانشگاه آزاد اهواز در ادامه افزود: در حادثه اخیر وجود so۲. co و NO۲ شدید در هوا باعث شد اسید سولفوریک و اسیدنیتریک با باران ترکیب شده و روی سر مردم ریخته شود. دلیل اصلی این امر‌‌ همان گازهایی است که از صنایع خارج شده و سطح شهر را پوشانده بود. این گاز‌ها به علت نبود همرفتی و نبود باد در منطقه چنین فاجعه‌ای را برای مردم اهواز رقم زد.

به بهای درآمدزایی کشور، سلامت مردم را به خطر نیاندازیم


ابریشم کار تصریح کرد: ما باید سریع‌تر تدابیری بیاندیشیم که ورود این گاز‌ها را به محیط کلانشهر اهواز کم کنیم. قرار دادن فیلترهای قوی جلوی خروجی صنایع تا حدی از آلودگی هوا می‌کاهد. مسئلهٔ دیگر این است که هنگام وقوع چنین حوادثی با وجود ضرر و زیانی که ممکن است متوجه صنایع شود، می‌توانیم برای کاهش آلودگی به صورت موقت صنایع سنگین را تعطیل کنیم. این امر در کوتاه مدت به صورت مسکن عمل می‌کند و این فرصت را به کار‌شناسان می‌دهد تا تدابیر جدی‌تری برای کنترل آلودگی بیاندیشند. این کار قطعا جلوی وقوع فاجعه‌هایی شبیه به آنچه که دو هفته قبل در اهواز به وقع پیوست را خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: اگر منطقه ما نیروی انسانی قوی خود را از دست بدهد یا صنایع سنگین تولیداتشان را متوقف کنند، قطعا تمام درآمد کشور هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین به خاطر جلوگیری از این چالش عظیم ما از مسئولین خواهش می‌کنیم در زمان‌هایی که میزان آلودگی هوا بالاست به خاطر حفظ سلامت مردم صنایع را برای یکی دو روز یا یک هفته متوقف کنند و در دراز مدت نیز فکری اساسی برای مهار آلودگی شهر اهواز و استان خوزستان نمایند.

کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۵:۰۸
جالب اینجاست که مسئولین ما بعد از اعلام سازمان های جهانی فقط نقش مخبر را بازی می کنند .معلوم نیست کی باید عمل کنه .بابا باید ببینید دنیا در این خصوص چه کار را می کنه ما هم همون راه رو بریم .یکی از راههایی رو که من شنیدم افزایش مالیات و عوارض مختلف برای کارخانه ها و کلیه واحد هایی است که مسائل محیط زیستی رو رعایت نمی کنند .توی این سالیان متمادی دیگه از شنیدن خبر خسته شدیم مردم دارن یکی یکی از بین میرن .منتظر عملیم اونم به شکل جدی. (170024)
kamyar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۵:۲۶
اهواز اي شهر زيباي من تو نفس بخواه من ميگم تقديم به تو، تو فقط لب تر كن خودم جونمو برات ميدم (170049)