به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۲۱۴۷۵۹
ایمنی دسته‌جمعی «گله‌ای» در برابر کرونا معجزه‌ نمی‌كند

سازمان جهانی بهداشت: انسان‌ها گله نیستند

سازمان جهانی بهداشت: انسان‌ها گله نیستند
گروه بین‌الملل: مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت، در جریان کنفرانس خبری این نهاد در روز ۲۲ اردیبهشت، از ایده ایجاد ایمنی دست‌جمعی یا به اصطلاح «ایمنی گله‌ای» با سهل‌گیری و افزایش موارد ابتلا در سطح جامعه شدیدا انتقاد کرده است.

دکتر مایک رایان می‌گوید ایده ایجاد ایمنی گله‌ای از علم دامپزشکی می‌آید، در شرایطی که سلامت کل بر سلامت هر یک از حیوانات برتری دارد، اما «انسان‌ها گله نیستند». رایان بدون نام بردن از کشور خاصی می‌گوید برخی از دولت‌ها تصمیم گرفته‌اند «کورکورانه» در این مسیر گام بردارند بدون آن‌که به‌طور مشخص و چشم‌گیری بر تست و آزمایش موارد مشکوک به ابتلا بیافزایند.

مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت در عین حال در مورد گمانه‌زنی‌ها پیرامون ایجاد پادتن در میان گروه بزرگی از مردم در مدتی کوتاه هشدار داده‌اند. ماریا فان کرخوُفه، همه‌گیر شناس و مدیر امور فنی سازمان جهانی بهداشت سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید این نهاد هنوز موفق نشده مطالعات در مورد پادتن‌ها را تحت بررسی دقیق قرار دهد، اما پژوهش‌های اولیه نشان می‌دهند تنها بین یک تا ۱۰ درصد از مردم پادتن دارند.

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان، تاکید کرده هنوز اکثر مردم جوامع مختلف در برابر ویروس آسیب‌پذیر هستند. رایان می‌گوید «این گمانه که (برخی فکر می‌کنند) کشورهایی که سخت‌کوشانه دست به اقدام نمی‌زنند، ناگهان به‌طور معجزه‌آسایی به ایمنی دست‌جمعی می‌رسند، حالا این وسط چند شهروند سالمند هم جان خود را از دست می‌دهند… حساب‌ و کتاب بسیار بسیار خطرناکی‌ست».

این مقام ارشد نهاد وابسته به ملل متحد در مورد تصورات اولیه پیرامون موارد بسیار خفیف نیز ابراز تردید کرده ‌است. رایان گفته در اوایل شیوع کووید-۱۹ این تصور به وجود آمده بود که بسیاری از موارد ابتلا خفیف و یا حتی غیر قابل رویت هستند، با این حال پژوهش‌های فعلی «کاملا برعکس است». مایک رایان می‌گوید شمار کسانی که به‌طور جدی به بیماری مبتلا می‌شوند و باید بستری شوند و تحت مراقبت باشند، بیشتر از تصورات پیشین است: «این یک بیماری جدی‌ست».

این اظهارات در زمانی مطرح شده که بسیاری از کشورها پس از هفته‌ها یا حتی ماه‌ها، سخت‌گیری‌ها و مقررات ترددی و قرنطینه اجباری، روی به کاهش این مقررات آورده‌اند. البته دکتر رایان می‌گوید این نشانه امیدواری‌ست، ولی سهل‌گیری‌ها باید «در کمال احتیاط» صورت گیرد. مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده‌اند برای جلوگیری از شیوع موج دوم، کشورها باید همچنان به روش «پیدا کردن موارد ابتلا، ردیابی تماس‌ها، جداسازی» عمل کنند.

سازمان جهانی بهداشت بارها گفته از منظر این نهاد قوانین اجتماعی و فاصله‌گیری‌های فیزیکی، بدون تست، جداسازی و ردیابی، چرخه شیوع ویروس کرونا را متوقف نمی‌کند. طی روزهای گذشته برخی از کشورهایی که مدتی‌ست موفق شده‌اند موج نخست شیوع کووید-۱۹ را مهار کنند، شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌اند. از جمله در چین و کره جنوبی بر شمار مبتلایان در شهرهایی مانند ووهان یا سئول افزوده شده‌است. در ایران نیز روز یک‌شنبه استاندار خوزستان از افزایش ۲۰۰ درصدی شمار بیماران مبتلا به کرونا در این استان طی یک ماه گذشته خبر داد. زین‌العابدین موسوی،‌ فرماندار ویژه آبادان نیز روز یک‌شنبه اعلام کرد این شهر در قرنطینه کامل قرار می‌گیرد و ورودی‌های شهر مسدود می‌شوند.