به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۲۱۴۸۰۲

بحران کرونا، یادآور نقش حیاتی پرستاران

گروه جامعه: در ماه‌های اخیر که بیماری کووید ۱۹ عالم‌گیر شده، پرستاران در یک عرصه مبارزه جهانی با این بیماری کشنده قرار گرفته‌اند؛ رویدادی که می‌توان از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین بحران‌های تاریخ بشریت یاد کرد.
بحران کرونا، یادآور نقش حیاتی پرستاران
به گزارش ایسنا، "روز جهانی پرستار" هر ساله در ۱۲ ماه مه (۲۳ اردیبهشت) به منظور قدردانی از پرستاران در اقصی نقاط جهان گرامی داشته می‌شود.این روزها که جهان با همه‌گیری این بیماری مسری و کشنده دست و پنجه نرم می‌کند، پرستاران در شرایطی مشغول به خدمت هستند که در هر کشوری در دوران جنگ نیز وضعیت مشابه با آن احساس می‌شود.پرستاران در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به کار هستند، شیفت‌های طولانی را تحمل می کنند، با خستگی، آسیب‌های روانی و جسمی دست به گریبان هستند و خود را در معرض بیماری قرار می دهند تا از بیماران مراقبت کنند.این واقعیت که حرفه پرستاری از مورد اعتمادترین مشاغل است به شکل کلی مورد تایید قرار گرفته است. هرچند، آنچه که اغلب کمتر مورد توجه قرار می گیرد و آنچه همه گیری بیماری کووید ۱۹ آن را یادآوری کرد نقش همیشگی پرستاران در نظام مراقبت های بهداشتی است - روندی که با همه گیری این بیماری سرعت گرفته است."ایما میسون" از پرستاران شرکت داروسازی MSD در نیوجرسی گفت: بیماران احساس می کنند زمانیکه با پرستار صحبت می‌کنند حرفهایشان شنیده می‌شود و از آنان مراقبت می‌شود. این یکی از کارهایی است که ما می‌توانیم در کنار تخت بیمار انجام دهیم که پزشکان معمولا وقت لازم برای انجام آن را ندارند.همچنین در سالی که نقش حائز اهمیت پرستاران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) سال ۲۰۲۰ میلادی را "سال پرستار و ماما" نامگذاری کرده است. براساس اعلام این سازمان، پرستاری بزرگترین گروه شغلی در بخش مراقبت‌های بهداشتی است و پرستاران تقریبا ۵۹ درصد از متخصصان بهداشت را تشکیل می‌دهند. اما این رقم کافی نیست. گزارش‌ها حاکی از آن است که تقریبا ۲۸ میلیون پرستار در سطح جهان مشغول به کار هستند و با این حال دست‌کم به وجود حدود ۵.۹ میلیون پرستار دیگر نیاز است تا از جمعیت رو به رشد در جهان مراقبت کنند.
طی سال‌ها پرستاران در برخی از مهمترین دستاوردهای بهداشت عمومی در جهان مشارکت داشته اند. همچنین آنان در بحبوحه تمامی بحران های مهم از جمله بلایای طبیعی مانند طوفان ها و سیلاب ها و همه گیری بیماری‌ها حضور داشته‌اند.به گزارش سایت weforum، در سطح جهان پرستاران به شکل گسترده‌ای در کمپین‌های مصون‌سازی که منجر به ریشه‌کن شدن آبله مرغان شد، نقش داشته‌اند. همچنین در طول تاریخ فعالیت‌های زیادی برای مقابله با بیماری‌ها انجام گرفته که پرستاران از کمپین‌های واکسیناسیون مشابه حمایت کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به کمپین‌های مقابله با بیماری‌هایی از قبیل وبا، دیفتری، سرخک، اوریون، هپاتیت A و B و بسیاری دیگر اشاره کرد.