به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۲۱۴۸۰۵

کرونا با روان مبتلایان چه می‌کند؟

گروه جامعه: «در روزهای اول که این بیماری آمده بود، احساس ترس و نگرانی بیشتر بود. حتی مواردی داشتیم که پس از فهمیدن ابتلایشان به بیماری، دست به خودکشی زده بودند.»
کرونا با روان مبتلایان چه می‌کند؟
 فردی که خود نیز مبتلا به ویروس کرونا شده بود و توانست با رعایت مسائل بهداشتی و همچنین رعایت قرنطینه، از آن جان سالم به در ببرد و درمان شود. آرین در مورد تجربه خود از این بیماری می‌گوید: «چون خودم درگیر این بیماری شده بودم، بهتر است از تجربه‌ام بگویم. خانواده نقش بسیار مهمی در حمایت روانی از بیمار دارد. بیمار نباید احساس تنهایی بکند. حمایت خانواده باید باعث کمرنگ شدن حس گناه در بیمار باشد.» حس گناهی که از طریق ویروس کرونا به فرد بیمار منتقل می‌شود. احساس گناه از این که مبادا اعضای خانواده‌اش را ناخواسته به این بیماری مبتلا کند؛ و احساس گناه شدیدتر از این که خانواده‌اش از او ویروس را گرفته و مرده باشند.

سگ سیاه افسردگی
برای کسی که دچار افسردگی پس از کرونا شده است، چه کاری می‌توان انجام داد؟ آرین در پاسخ به این سوال به می‌گوید: «کسی که دچار افسردگی پس از کرونا شده است، باید تحت درمان روانشناسی و روانپزشکی قرار بگیرد. باید دارو درمانی شود و در کنار آن درگیر مداخلات روانشناسی هم بشود.»اما چه می‌شود که فرد دچار افسردگی می‌شود؟ ترس حضور در جمع بسار زیاد می‌شود و باعث می‌شود خلق فرد پایین بیاید و فرد دچار افسردگی می‌شود. این روانشناس در این باره می‌گوید: «در این جا روانشناس به خانواده آموزش می‌دهد که هنگام مواجهه با یک فرد مبتلا به کرونا چگونه رفتار کنند. وقتی فرد حمایت‌های روانی را از طرف خانواده می‌بیند، روند بهبودش هم بهتر خواهد شد.»در روزهای اولیه شیوع کرونا، میزان خودکشی‌ها بیشتر بود. چون هم مردم اطلاعات پایین‌تری نسبت به کرونا داشتند و هم این که امروز این بیماری همه‌گیرتر شده است. دکتر آرین در ادامه می‌افزاید: « البته من آماری برای گفتن این که تعداد خودکشی‌ها در ایام کرونا افزایش یا کاهش داشته، ندارم و فقط از روی مراجعانم که این اتفاق برایشان افتاده است، می‌گویم که احتمال خودکشی این قبیل افراد زیاد است. چرا؟ چون که فرد دچار علایمی از جمله این که آن فرد دچار اختلالات خلقی، احساس تنهایی، انزاو، احساس گناه ناشی از این که نکند ویروس را به کسی انتقال دهد، وسواس در شست و شو و...می‌شود. و اما نقش ما درمانگران در این وادی چیست؟ ما در این جور موارد به بیمار خدمات روانشناسی ارائه می‌دهیم و به وی کمک می‌کنیم که این حس‌ها را از دست داده و با بیماری‌اش کنار بیاید.»

خودکشی؛ خودخواهانه یا دگرخواهانه؟
در تعریف دورکیم در کتاب «خودکشی» ، سه نوع خودکشی وجود دارد: ۱.خودکشی خودخواهانه ۲. خودکشی دگرخواهانه و ۳. خودکشی ناشی از نابسامانی اجتماعی.روانشناس بالینی بیمارستان رازی در مورد انواع خودکشی و ارتباط با خودکشی‌های ناشی از کرونا می‌گوید که «نمی‌شود گفت این خودکشی خودخواهانه است یا دگرخواهانه. همیشه افراد در در زندگی خود با آسیب‌ها یا شکست‌هایی مواجه می‌شوند، بعضی‌ها با این شکست کنار می‌آیند و بعضی دیگر نمی توانند ادامه دهند و اقدام به خودکشی می‌کنند. کرونا هم یک آسیب است. درست مثل فردی که می‌فهمد مبتلا به سرطان شده و خودکشی می‌کند. در حقیقت، می‌توانیم بگوییم این یک نوع ضعف روانی است که باعث اقدام به خودکشی فرد مبتلا می‌شود.»اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. نمی‌شود گفت که هر کسی که توان مقابله با آسسیب اجتماعی یا فردی را ندارد، خودش را می‌کشد. نه! پس نقش مشاوران در این زمینه چیست؟ مگر نه این که این افراد هستند تا زندگی افراد در جامعه را بهبود ببخشند؟ دکتر آرین در این مورد می‌گوید: «بیمارستان ما پویشی راه انداخته است تا علاوه بر این که بیماران کرونایی را مشاوره دهد، خانواده آن‌ها را نیز آموزش دهد. این کار بیمارستان‌های دیگر از جمله بیمارستان‌های روانپزشکی روزبه و ایران هم انجام می‌دهند.»وی ادامه می‌دهد: «از پرسنل خود ما هم حدود ۴۸ نفر درگیر این بیماری شدند. از اول فروردین  دو شماره را در  اختیار مراجعان کرونایی و خانواده‌هایشان قرار دادیم که به آن‌ها خدمات روانشناسی ارائه دهیم.»

بخاطر خانواده‌ام هم که شده خوب می‌شوم!
گاهی فرد مبتلا از طرف خانواده طرد می‌شود. زیرا نمی‌خواهند که یک ویروس متحرک را در خانه تحمل کنند. ویروسی که جان همه‌شان را به خطر می‌اندازد. گاهی هم این قضیه برعکس اتفاق میفتد. فرد برای این که خانواده خود را در خطر نیندازد، از آن‌ها فاصله می‌گیرد و در هر  دو صورت این قضیه، به ماشین‌خوابی یا خیابان‌خوابی روی می‌آورد.این روانشناس در این باره می‌گوید: « مراجعه‌ای داشتم که خودش درمانگر است و برای این که به خانواده خود آسیب نرساند، یا در مطب خود یا در ماشینش شب را صبح می‌کند.»دکتر آرین در انتها به افرادی که مشکوک به کرونا هستند، نوصیه می‌کند که در ابتدا به پزشک مربوطه مراجعه کنند تا هم معلوم شوند بیمار هستند یا خبر و در صورت مثبت بودن جواب تست، باید پزشک تشخیص دهد که در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای او دارو تجویز کند. بعد از آن فرد باید به قرنطینه برود و از عزیزان خود فاصله بگیرد تا درمان شود،‌اگر هم در خود و یا اطرافیان در او نشانه‌های افسردگی می‌بینند از روان‌شناس کمک بگیرند.