به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۲۱۴۸۴۸

نشانه‌های افسردگی در کودک را بشناسیم

گروه علمی: یک روان‌شناس بالینی گفت: گریه‌های زیاد، پرخاشگری در رفتار، خستگی و تغییراتی در تغذیه می‌تواند نشانه‌های بروز افسردگی در کودک باشد در این شرایط ممکن است کودک پر اشتها یا کم اشتها ‌شود.
نشانه‌های افسردگی در کودک را بشناسیم
بر اساس بررسی‌های انجام شده اختلال افسردگی در کودکان به عوامل  ژنتیکی، زیستی و روانی- اجتماعی بستگی داشته و ۴۰ تا ۵۰ درصد این اختلال زمینه های خانوادگی دارد اما نشانه‌های یک کودک افسرده چیست؟آذردخت داوری، روانشناس بالینی، درباره چگونگی رفتار با کودک افسرده گفت: برخلاف باور همگان کودکان هم افسردگی می‌گیرند. علائم افسردگی بین کودکان و بزرگسالان متفاوت است.او افزود: بزرگسالان در ابراز احساسات و  هیجان‌ها رفتارشان را مدیریت می‌کنند اما کودکان این قابلیت را ندارند پس باید به افسردگی کودکان حتی حالت‌های آنها توجه کرد.این روان‌شناس تاکید کرد: باید به رفتارهای کودکان و تغییرات در رفتارشان توجه کرد. در برخی مواقع کودکان دردهای بدنی دارند که  شاید توسط پزشک دردهایشان درمان شود اما  در بسیاری از موارد تاثیرات آن مشاهده می شود.داوری گفت: در گام نخست باید به روانپزشک مراجعه کرد و گاهی اوقات نیز در درمان‌های  طولانی دردها همچنان باقی می‌مانند. باید منشا این دردها پیگیری شود. برای مثال گریه‌های زیاد، پرخاشگری در رفتار، خستگی و تغییراتی در تغذیه می‌تواند نشانه‌های بروز افسردگی در کودک باشد. در این شرایط ممکن است کودک پر اشتها یا کم اشتها ‌شود. باید به این مسائل با دقت توجه کرد. این روان‌شناس بالینی با اشاره به تغییرات خواب در کودک گفت: در برخی مواقع خواب کودکان به هم می‌ریزد و از سوی دیگر شاهد خواب طولانی او هستیم. کودک در سنین مدرسه به علائمی همچون انزوای اجتماعی و ترد شدن  از گروه همسالان مواجه می‌شود. درضمن کودک ممکن است، احساس ناامیدی، ناراحتی و خشم خود را بروز دهد. 

چطور علایم افسردگی در نوجوان را بشناسیم؟
داوری افزود: اگر این علائم  بیش از دو هفته طول بکشد باید مورد بررسی قرار بگیرد. کودک در سنین مدرسه  را بیشتر می‌توان بررسی کرد.این متخصص حوزه روانشناسی کودک اذعان کرد: از دیگر مشکلات اختلال در رفتار و تغییرات خلق و خو است که باید مورد توجه قرار داد. به گفته او با بررسی علائم برخی از کودکان به دارو درمانی نیاز دارند. در حالی که  برخی کودکان نیز به دارو نیاز ندارند و با استفاده از توصیه‌های روانشناس می‌توان به درمان آنها پرداخت. به دلیل ارتباط روانشناس با والدین با صحبت و راهکار به آنها می‌توان به کودک کمک کرد. این روانشناس گفت: برخی از روانشناسان و خانواده‌ها بر این باورند که کودک نباید دارو مصرف کنند بلکه باید به آنها گفت کودک باید در سنین پائین داروی ضد افسردگی مصرف کندتا افسردگی او درمان شود.او افزود: عوامل مختلف باعث افسردگی در کودک می‌شود، کودکان با والدین به‌ویژه مادر در ارتباط هستند. در خانواده‌های افسرده عوامل ابتلای به افسردگی در  کودکان وجود دارد. بنابراین سابقه افسردگی در خانواده، عوامل و شرایط روانی کودک ایجاب می‌کند تا مبتلا به افسردگی شود. داوری گفت: تغذیه اهمیت ویژه داشته و باعث می شود تا مواد ضروری به بدن کودک برسد  و ممکن است در اثر نخوردن غذای سالم سلامتی کودک به خطر بیفتد.  به گفته او باید عزت نفس و اعتماد به نفس کودک مورد توجه قرار بگیرد.این متخصص حوزه روانشناسی کودک در پایان تاکید کرد: بارلو یکی از روانشناسان بنام در حوزه اختلالات اضطرابی درباره اهمیت خانواه و تاثیر نقش والدین گفته که کاش ما والدین بهتری باشیم. در بحث پیشگیری باید به رفتارهای والدین توجه ویژه داشت.
برچسب ها: افسردگی کودکان