به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۲۱۴۸۵۲

علت گرانی سکه بورسی نسبت به بازار آزاد

گروه اقتصادی: مدتی است که قیمت طلا و سکه روند افزایشی گرفته و شاهد هستیم که در این بین سکه طرح امامی نسبت به بقیه سکه ها گران تر شده است.
علت گرانی سکه بورسی نسبت به بازار آزاد
بسیاری از افراد از جمله سرمایه گذاران یا حتی عوام بازار علاقه دارند تا در زمینه طلا و سکه سرمایه گذاری کنند. از این رو سکه می خرند و آن را به طور فیزیکی نگه داری می کنند تا در زمانی که نیاز به پول داشتند و در آینده و همگام با افزایش قیمت سکه آن را به فروش برسانند چرا که سکه جزو یکی از سرمایه های نقدی است که به راحتی به فروش می رسد و فرد در کمترین زمان به پول نقد دست پیدا می کند.امروز در بازار سرمایه ایران اتفاق دیگری در حال رخ دادن است، چرا که این امکان وجود دارد که سرمایه گذار تنها با دریافت کد بورسی از طریق بازار سرمایه، سکه یا مشتقات آن را خریداری کند و چه بسا شاهد این هستیم که این کالا در بورس به قیمت بیشتری به فروش می رسد و از این رو تقاضا برای این نوع سرمایه گذاری بیش از پیش است.سکه در بورس کالا اختلاف قیمت زیادی  با بازار آزاد دارد و با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که این کالا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت سکه در بازار آزاد به فروش می رسد. صرافی‌ها معتقدند حضور تعدادی از بانک‌ها در بورس و اقدام آن‌ها به خرید سکه با نرخ بالاتر از بازار آزاد، سبب شده که مردم اقدام به خرید سکه از صرافی‌ها و عرضه آن‌ها در بورس کنند که این کار سبب افزایش قیمت سکه شده است.

هجوم مردم برای خرید سکه در بورس باعث افزایش قیمت سکه طرح امامی شد
محمد کشتی آرای نائب دوم رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به آخرین وضعیت سرمایه گذاری در بازار بورس و سکه، گفت: اختلاف قیمت سکه در بورس و بازار آزاد سبب شده که مردم همه سرمایه خود را صرف خرید سکه از بازار آزاد کنند و به بانک‌ها طبق قیمت‌های اعلام شده در بورس با سود بیشتر بفروشند.نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر  بیان کرد: قیمت سکه در بورس و بازار آزاد رقابتی پیش می‌رود و به دنبال نرخ بورسی، قیمت‌ها در بازار نیز بالا می‌رود. همین دلال‌بازی‌ها  تقاضایی در بازار ایجاد کرده است که سبب شده سکه گران شود. این روزها بازار طلا و سکه هیجان زیادی را پشت سر می گذارد و امروز نیز شاهد نوساناتی در این بازار بودیم.
او بیان کرد: هم اکنون در بازار مردم سکه را خریداری کرده  و در بورس به فروش می رسانند، به دنبال آن فروش سکه در بورس افزایش یافته و همین امر هیجان کاذبی را ایجاد کرده است.نائب  رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تشریح کرد: اگر قیمت سکه در بازار افزایش یابد، باعث افزایش قیمت سکه در بورس هم خواهد شد. امروز  قیمت ارز افزایش یافته  و باعث شد قیمت سکه به بیش از ۷ میلیون تومان برسد. کشتی آرای بیان کرد: این صحبت‌ها در حالیست که داد و ستد سنتی به شدت کاهش پیدا کرده و هیچ معامله ای صورت نمی‌گیرد، اما به دلیل اینکه مردم به سمت سرمایه گذاری در بورس رفته اند و از سکه طرح امامی استفاده می‌کنند قیمت این کالا افزایش یافته است.

علت گرانی سکه بورسی نسبت به بازار آزاد
احمد جانجان کارشناس اقتصادی درباره علت گرانی سکه در بورس نسبت به بازار آزاد، گفت: معامله سکه در بورس شفافیت دارد در حالی که این کالا در بازار آزاد شفافیتی ندارد چراکه در بازار ممکن است تقلبی باشد و یا زمان فروش زیر قیمت بازار به فروش برسد به همین دلیل خرید و فروش سکه در بورس جذابیت گرفته است.
او بیان کرد: در بورس زمانی که سکه را تحویل می دهید کارشناسی می شود و در نتیجه از اصل بودن این کالا اطمینان حاصل می کنیم.این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به لحاظ معاملاتی و تکنیکالی به دلیل اینکه حجم معاملات در بورس مشخص است، نوساناتی صورت می‌گیرد، اما از آنجایی که تعداد سکه‌هایی که بانک‌ها دارند کم است زمانی که مردم برای خرید این کالا مراجعه می‌کنند عرضه و تقاضا بهم می‌خورد و با این پدیده رو به رو می‌شویم چرا که عرضه با تقاضا یکی نیست و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.جانجان ادامه داد: به طور مثال یک بانک را در نظر بگیرید که حساب سکه‌ای دارد و می‌توانیم سکه را تحویل و حواله را بگیرید و به دنبال آن معاملات سکه یک روزه داشته باشید. به نسبت خریداران تعداد سکه‌ها کم است و این کاهش عرضه باعث افزایش قیمت می‌شود تصور کنید برای صرف شام ۱۲ قاشق نیاز است در حالی که ۱۰ قاشق دارید و این کمبود باعث افزایش حجوم می‌شود.این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: نوسانات عرضه و تقاضا در بورس باعث افزایش و اختلاف قیمت سکه در بورس می‌شود. بهم خوردگی نظام عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت و اختلاف قیمت زیاد در بورس می‌شود.

در شرایط کنونی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت فاصله‌های اجتماعی و کاهش تردد‌های غیرضروری در سطح شهر، خرید حضوری در بازار آزاد سکه به شدت کاهش یافته و در مقابل معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا در بورس با رونق همراه شده است؛ به طوری که افراد ترجیح می‌دهند بدون مراجعه حضوری به بازار روی کالای سکه سرمایه گذاری کنند.
برچسب ها: بورس سکه