به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۲۱۴۹۲۰
تدوین پروتکل‌های بهداشتی بومی و سخت‌گیرانه‌تر

افزایش شهرهای قرمز خوزستان به ۹ شهر

گروه جامعه: استاندار خوزستان با اعلام افزایش شهرهای قرمز خوزستان به ۹ شهر از کاهش میزان کشندگی کرونا در این استان خبر داد.
افزایش شهرهای قرمز خوزستان به ۹ شهر
به گزارش ایلنا، «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان  درباره افزایش ابتلا به کرونا در استان خوزستان و وضعیت قرمز آن گفت: دلیل اول این افزایش آمار انجام غربالگری است. به طور کلی روزانه ۱۰ هزار تست در کشور انجام می‌شود و بین هزار تا ۱۱۰۰مورد آن در استان خوزستان اخذ می‌شود.وی در ادامه بیان کرد: به تعبیر دیگر ۱۰ تا ۱۱ درصد تست‌های کشور در خوزستان انجام می‌گیرد، با این تفاسیر طبیعتا تعداد افراد آلوده بیشتری شناسایی می‌شوند. اگر در سایر نقاط کشور به همین تعداد تست انجام شود، آمار افراد آلوده و بدون علامت بالا خواهد رفت.
استاندار خوزستان با بیان اینکه خودمراقبتی مردم کمرنگ شده است، گفت: نکته دوم این است که فاصله گذاری اجتماعی نیز مانند روزهای اول مورد توجه قرار نگرفت و بعد از بازگشایی، مردم دیگر به آن شدت و حدت آن را رعایت نکردند و خودمراقبتی‌شان کمتر شد، اما دلیل اصلی غربالگری بیشتر است.شریعتی در ادامه خاطرنشان کرد: ظرف یک ماه گذشته تعداد مبتلایان ما سیصد درصد رشد کرده، اما تعداد بستری‌های ما شصت درصد رشد داشته است. همین امر نشان می‌دهد که غربالگری‌های ما بیشتر بوده است. بنابراین عامل اصلی و اول بیماریابی قوی‌تر و بیشتر در استان خوزستان است. استاندار خوزستان بیان کرد: وقتی تعداد بیماران شناسایی شده سه برابر بیشتر شده، در حالی که بستری‌ها شصت درصد افزایش داشته، یعنی ما ۲/۴ افرادی را شناسایی کردیم که علائمی ندارند و حالشان خوب است. در واقع شیوه به این صورت بوده که ما همراهان و اطرافیان کسانی که به بیمارستان مراجعه کردند و حالشان نامساعد بوده است را هم بررسی کرده و از آنها تست گرفتیم.

سپس به آنهایی که آلوده بودند، اما حال عمومی‌شان بد نبوده توصیه کردیم در خانه‌هایشان بمانند.شریعتی تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، علت اول برای افزایش بیماران در استان خوزستان بیماریابی بیشتر است، چرا که یازده درصد تست‌های کشور در این استان انجام می‌شود. دومین دلیلش که اهمیتش از مورد اول کمتر بوده، اما موثر است فاصله گذاری اجتماعی است. فاصله گذاری اجتماعی بعد از ۲۳ فروردین ماه و زمانی که شرایط کمی سهل‌تر شد، کمتر مورد رعایت از سوی مردم قرار گرفت.وی با اشاره به ایجاد تغییرات در پروتکل‌های این استان گفت: نکته دیگر که اهمیت زیادی دارد این است که تا شنبه شب تنها شهرستان قرمز در خوزستان، کارون بود و هیچ شهرستان قرمز دیگری نداشتیم.در حقیقت عنوان شده بود که به جز کارون هیچ شهر قرمز دیگری نداریم و اهواز، حمیدیه و باوی وضعیت زرد داشته و مابقی شهرستان‌ها سفید هستند.استاندار خوزستان درباره تدوین پروتکل بهداشتی سختگیرانه‌تر برای این استان گفت: کمیته اپیدمیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان بر این نظر بود که باید پروتکل سخت‌گیرانه‌تری برای استان تدوین شود و به تعبیری پروتکلی بومی طراحی شود که در نهایت هم پروتکل سختگیرانه‌تری برای استان طراحی شد.شریعتی بیان کرد: طبق این پروتکل تعداد شهرهای قرمز ما به ۹ شهر رسید و در این ۹ شهر محدودیت رفت و آمد ایجاد شده است. این شهرها اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، مسجد سلیمان، دزفول، شوشتر، هندیجان و ... است.استاندار خوزستان در خاتمه تاکید کرد: میزان کشندگی کرونا در خوزستان نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.