به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۵ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۲۱۵۰۴۷

حس بویایی بیماران کرونایی چگونه باز می‌گردد؟

گروه علمی: فقدان حس بویایی پس از بهبود بیماری کرونا تا چه مدت به طول می‌انجامد؟ آیا راهکاری برای تسریع روند بازگشت حس بویایی از دست رفته در این بیماران وجود دارد؟ این ها سوالاتی است که برخی از بیماران مبتلا به کرونا و خانواده های آنان نگران آن هستند.
حس بویایی بیماران کرونایی چگونه باز می‌گردد؟
کاهش حس بویایی در مبتلایان به کووید 19 بنا بر شدت و ضعف میزان عفونت متفاوت گزارش شده است. با این حال با توجه به اظهارات بیماران بهبود یافته و پزشکان متخصص عفونی فقدان حس بویایی در این افراد حتی پس از حذف شدن علائم اصلی بیماری این روزها تبدیل به یک دغدغه شده است. در این گزارش دلایل از بین رفتن حس بویایی و راهکارهایی برای بهبود و تقویت آن در این نوع بیماران را مرور کرده‌ایم.

***متهم ردیف اول: التهاب عصب بویایی
پیش از هر چیز باید بدانیم که از بین رفتن یا کاهش حس بویایی تنها در بیماری کووید 19 بروز پیدا نمی‌کند. ابتلا به آلرژی تنفسی، سینوزیت، آنفولانزا، سرماخوردگی حاد و طولانی مدت و همچین برخی از بیماری های عفونی و تب دار دیگر می تواند مدتی شما را از داشتن این حس محروم کند. در برخی از موارد ناپدید شدن حس بویایی همزمان با اختلال در حس چشایی از سوی این بیماران گزارش می‌شود. متخصصان التهاب عصب بویایی در اثر عفونت های حاد ویروسی را دلیل اصلی این اختلال معرفی می‌کنند.

***این مشکل گذرا است، پس صبور باشید
کووید 19 یک کرونا ویروس جدید با مکانیزم رفتاری و تاثیری متفاوت از سایر کرونا ویروس هاست. در مقابل تنفس دردناک، تب بالا و سرفه های خشک از دست رفتن حس بویایی کمتر از نشانه‌های دیگر ابتلا به این بیماری مورد توجه قرار گرفت. اما حالا با بهبود تعداد زیادی از بیماران، ماندگاری این علامت باعث مراجعه این بیماران و خانواده‌های شان به پزشکان متخصص عفونی و گوش و حلق و بینی شده است.با وجود این که هنوز به طور صد در صد از شناخت همه مکانیزم‌های کووید 19 و پیامدهای آن ادعایی از سوی جامعه پزشکی نیست؛ اما تجربه های مشابه نشان می‌دهد که این اختلال کوتاه مدت است و نهایتا بعد از 4 تا 12 هفته از زمان بهبود نشانه‌های بیماری حس بویایی‌تان برمیگردد. پس صبور باشید و با بکارگیری برخی اقدامات درمانی و تقویتی روند و مدت زمان بازگشت این حس را کاهش دهید.

***شستشوی بینی با سرم ولرم
بسیاری از پزشکان از این روش به عنوان یکی از راه های موثر در پیشگیری از بیماری های عفونی یاد می‌کنند. لازم است برای مدت 2تا 4 هفته روزانه 2 تا 3 بار بینی تان را با سرم شستشوی ولرم بشویید. با بکارگیری این روش به کاهش التهابات و آثار عفونت در مجرای تنفسی کمک زیادی می شود.

***از اسپری های درمانی کمک بگیرید
استفاده از اسپری های فلوتیکازون، بکلومتازون، مومتازون و بودزوناید در کاهش عفونت های تنفسی، پاکسازی مجرای آن و بازگشت سریع‌تر حس بویایی موثر است. با مشورت پزشک‌تان می‌توانید یکی از این اسپری ها را 2 بار در طول روز استفاده کنید. میزان استفاده معمولا 1 تا 2 پاف در هر مجرای بینی است.

از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها پرهیز کنید
بعد از کاهش عفونت ها و از بین رفتن علائم اولیه بیماری به احتمال خیلی زیاد پزشک‌تان دستور قطع آنتی بیوتیک را می دهد. استفاده از این داروها و کپسول هایی که برای درمان کرونا تجویز شده اند تاثیری در بازگشت حس بویایی ندارد. پس صرفا به دلیل این علامت استفاده بی رویه این دارو ها را ادامه ندهید. همچنین مصرف قرص های ویتامین نیز در بهبود این نشانه تاثیری نشان نداده اند. پس نمی توانید روی آن ها حساب کنید.

***فقط تا 4 روز مجاز به مصرف ضد احتقان‌ها هستید
متخصص‌ها می گویند مصرف قطره هایی مانند فنیل آفرین، نفازولین و شربت پسودوافدرین ممکن است در ابتدای زمان مصرف در کاهش گرفتگی بینی موثر باشد اما اگر زمان استفاده از آن ها بیش از 4 روز شود احتمال وابستگی به این داروها در شما تشدید خواهد شد. بهتر است سراغ آن ها نروید و اگر برای رفع گرفتگی مجرای بینی از آن ها استفاده می کنید حواس‌تان باشد که این مدت زمان مصرف آن ها بیش از 4 روز طول نکشد.

***به روش‌های توانبخشی بویایی اعتماد کنید
ممکن است فقدان حس بویایی‌تان بیش از دو هفته تداوم پیدا کند. در این صورت استفاده مداوم از داروها و اسپری‌ها ممکن است موجب ایجاد آلرژی های دیگر در شما شود. به خاطر داشته باشید که هنوز سیستم ایمنی شما دچار ضعف است و روش های درمانی که به کار می گیرید باید کمترین عوارض ممکن را در بر داشته باشند.رایحه درمانی یا توانبخشی بویایی یک روش حمایتی و کمک کننده در درمان بیماری هیپوسمی (کاهش بویایی) و آنوسمی (فقدان بویایی)به حساب می آید. در این روش بیمار به مدت چند هفته در معرض موادی با بوهای خاص و ماندگار قرار می‌گیرد. طبق مطالعات بین المللی این روش در درمان اختلالات حس بویایی ناشی از بیماری های عفونی موثر عنوان شده و در برخی از روش های درمانی بالینی نیز به کار گرفته شده است.

***استشمام 4 عصاره از 4 رایحه موثر
روش توانبخشی بویایی از 4 گروه عصاره مدد می‌گیرد. برای درمان هر بیمار تنها از یک گروه از این عصاره ها استفاده می‌شود. روش درمان به این صورت است که از هر گروه یک عصاره را انتخاب می‌کنید. عصاره رز، لیمو، آویشن یا اکالیپتوس انتخاب و هر عصاره دو بار در روز (صبح و عصر)به مدت 10 ثانیه توسط بیمار استشمام می‌شود. بین استشمام هر عصاره 10 ثانیه فاصله داده می‌شود.بهتر است این عصاره با غلظت بالا در دسترس بیمار قرار بگیرند.گاهی ممکن است طول درمان بین 4 تا 12 هفته زمان ببرد. استشمام مرتب این عصاره ها می‌تواند در درمان اختلال های بویایی موثر باشد. این عصاره ها جایگزین هم دارند. به جای رز از نسترن، بابونه، بهارنارنج، نرگس، یاس و سنبل می‌توانید استفاده کنید. جایگزین‌های لیمو در این روش درمانی پرتقال و نارنگی هستند. به جای آویشن می‌توانید از میخک، دارچین، هل، وانیل و گلپر استفاده کنید. اگر اکالیپتوس در دسترس نداشتید به جای آن می‌توانید روی کارکرد موثر عصاره گیاه نعناع، سرکه، سیر و منتول حساب کنید.

***دوری از استرس کارساز است
داشتن اضطراب و نگرانی به شدت گرفتن بیماری ها دامن می زند، اما بهتر است بدانید در درمان بیماری ها هیپوسمی و آنوسمی دوری از استرس به عنوان نوع موثری از خود درمانی معرفی می شود. هر چه میزان استراحت و دوری از استرس در شما بیشتر باشد نتیجه گرفتن ازاین روش های درمانی زودتر اتفاق می‌افتد. پس بیشتر استراحت کنید و با افکار مثبت به نتیجه این راهکارها برای بازگشت حس بویاییتان خوشبین باشید.