به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۵ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۲۱۵۰۷۵
از شدت درد به مادرم شیره تریاک می‌دهیم

سرطان‌و مردمی‌که از بیماری‌و نداری درد می‌کشند

گروه جامعه: خراسان شمالی یکی از استان‌های محروم کشور است که بیش از 3000 نفر از مردم این استان علاوه بر فقر با مشکلات بیماری سرطان آن هم با هزینه‌های سرم آور آن دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی نیز به دلیل فقر مالی درد را به جان خریده و از ادامه روند درمان دست می کشند.
سرطان‌و مردمی‌که از بیماری‌و نداری درد می‌کشند
به گزارش ایلنا، اغلب مردم منطقه که جزو قشر کارگر و کشاورز استان هستند به دلیل مشکلات مالی، بعد مسافت تا مراکز درمانی و هزینه‌های سنگین تهیه دارو، خیلی زود درمان را نیمه کاره رها می‌کنند و خود را به دست تقدیر می‌سپارند تا حداقل خانواده متحمل قرض و هزینه‌های گزاف نشود.مظاهر عظیمی همسر یکی از بیماران سرطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: ما اهل روستای خبوشان تیتکانلو شهرستان فاروج هستیم و در حال حاضر همسرم گلثومه در کلینیک امام رضای مشهد برای پرتو درمانی بستری است.مظاهر عظیمی: همیشه شرمنده بچه‌هایم هستم که نمی توانم شرایط زندگی خوبی را برای‌شان فراهم کنم و هر بار با نگاه‌های پر از غمگین و عاجزانه شان به دلیل این همه فقر ذره ذره وجودم آب می‌شود. خدا هیچ پدری را جلوی فرزندانش شرمنده نکند.عظیمی می‌گوید: حدودا 9 ماه است گلثومه با این بیماری درگیر شده و شرایط زندگی‌مان از آنچه بود سخت‌تر شد. کارگر فصلی‌ هستم و درآمدم قبل از این کفاف مخارج زندگی‌ و 3 فرزندم را نمی‌داد و حالا با بیماری همسرم شرایط‌مان بدتر هم شده است.

برای هزینه درمان همسرم مقروض شدم
وی ادامه داد: برای هزینه‌های درمان گلثومه به دوستانم مقروض شدم و با کلی دوندگی وام گرفتم و گرنه به هیچ عنوان از پس هزینه‌های شیمی درمانی و دارویی همسرم برنمی‌آمدم. البته بی نهایت از انجمن حمایت از بیماران سرطانی سپاسگزام که در این مدت به ما کمک کرده اند ولی منابع مالی این انجمن هم محدود است.

بچه هایم به دلیل نداشتن گوشی از درس جاماندند
عظیمی با بیان اینکه مشکلات زندگی‌ام یکی دوتا نیست، گفت: با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، قرار شد بچه‌ها از طریق فضای مجازی درس‌شان را پیگیری کنند ولی من نتوانستم برای‌شان گوشی تهیه کنم و به همین دلیل از درس‌های‌شان جاماندند. مادرشان که گرفتار بیماری شده و خود من هم سواد ندارم که شب‌ها بتوانم کمک‌شان کنم. خواهرم که با سواد است یک هفته ای آمد و کمی با بچه ها کار کرد ولی او هم درگیر زندگی خودش است و نمی تواند همیشه پیگیر درس و مشق بچه های من باشد.

حال و روز زندگی ام تعریفی ندارد
وی گفت: گاهی به خودم می‌گویم کاش مشکلات زندگی‌ام خواب باشد و وقتی بیدار می‌شوم هیچ مشکلی نداشته باشم ولی افسوس که واقعیت است و حال و روز زندگی ام تعریفی ندارد. همیشه شرمنده بچه‌هایم هستم که نمی توانم شرایط زندگی خوبی را برای‌شان فراهم کنم و هر بار با نگاه‌های غمگین و عاجزانه شان ذره ذره وجودم آب می‌شود. خدا هیچ پدری را جلوی فرزندانش شرمنده نکند.عظیمی ادامه داد: به کمیته امداد و بهزیستی چندین بار برای کمک هزینه درمان گلثومه و گرفتن وام مراجعه کردم ولی هیچ جوابی به من ندادند.

فقط آزمایشات دخترم 900 هزار تومان شد
در ادامه شعبانعلی افشار کارگر اهل روستای قارلق که 11 ماه است دختر جوانش با بیماری سرطان خون درگیر شده است به ایلنا، می‌گوید: اگر کمک‌های انجمن نبود برای هزینه‌های درمان دخترم نمی‌دانم باید چکار می‌کردم. هزینه داروهای دخترم میلیونی‌است و چند وقت پیش فقط هزینه آزمایش‌هایش حدود 900 هزار تومان شد.

ناچاریم روند درمان الهام را قطع کنیم
وی ادامه داد: اگر هزینه‌های درمان الهام به همین صورت پیش برود روند درمانی‌اش را از روی ناچاری و فقر قطع می‌کنیم. واقعا درمانده‌ام که چکار کنم از یک طرف دخترم روز به روز بد حال‌تر می شود و از طرفی دست خالی‌ام لحظه‌ای آرام و قرار برایم نگذاشته است.افشار گفت: مسئولان که برای درمان دخترم به داد ما نرسیدند فقط خدا کند خیرین به دادمان برسند و برای درمان دخترم کمک‌مان کنند و گر نه مجبوریم روند درمانش را قطع کنیم و به امان خدا رهایش کنیم.

کیسه‌های کلستومی 6300 برای مادرم پیدا نمی شود
م . ح  نیز درباره بیماری سرطان روده مادر 60 ساله‌اش از فاروج به خبرنگار ایلنا می گوید: نه تنها مادر بیمار من بلکه محرومیت‌های بیماران سرطانی استان خراسان شمالی به حدی است که قابل توصیف نیست. کیسه‌های کلستومی 6300 که برای روده بزرگ بسیار حیاتی است در حال حاضر در بجنورد و هیچ کجای دیگر استان پیدا نمی شود و این موضوع باعث شده مادرم روزهای سختی را بگذراند.م. ح ادامه داد: برای روند درمانی مادرم به شهرستان مشهد باید مدام در رفت و آمد باشیم که هزینه‌های زیادی را در این شرایط سخت اقتصادی برای‌مان دربر دارد که با این پولی که کمیته امداد به مادرم می‌دهد هیچ کجای این هزینه‌های میلیونی را جبران نمی‌کند.
م.ح گفت: شرایط روز به روز سخت و سخت‌تر می‌شود. کیسه‌های کلستومی که 20 هزار تومان بود الان 85 هزار تومان شده و حتی با همین قیمت به دلیل خارجی بودنش در داروخانه ها پیدا نمی‌شود. از شدت درد به مادرم شیره تریاک می‌دهیم تا کمی آرام شود.

آزمایش ژنتیکی برادرم 3 میلیون و 500 هزار تومان شد
ر.گ درباره بیماری برادر جوان 21 ساله‌اش که مبتلا به سرطان خون است به ایلنا، گفت: برادرم از 13 سالگی به این بیماری مبتلا شد و هزینه‌های درمان برادرم بسیار زیاد است. 2 ماه پیش یک نمونه آزمایش ژنتیکی برادرم 3 میلیون و 500 هزارتومان شد که بیمارستان هم قبول نکرد و به صورت آزاد این آزمایش را انجام داد.ر.گ اضافه کرد: پروسه درمانی برادرم طولانی است و هر بار برای شیمی درمانی حداقل 2 الی 3 ماه باید در بیمارستان بستری باشد. تا الان که دوره شیمی درمانی را گذرانده با قرض و کمک من و برادرهایم توانسته‌ایم هزینه هایش را بپردازیم ولی الان که به مرحله پیوند مغز و استخوان رسیده است دیگر تامین هزینه ها از توان مالی مان خارج است.وی اضافه کرد: اگر نمونه این پیوند از خارج ارسال شود 300 میلیون تومان هزینه اش می شود چرا که ممکن است نمونه همسان با ژنتیک برادرم برای پیوند مغز و استخوان در ایران پیدا نشود.

مسئولان به فکر کمک هزینه بیماران سرطانی باشند
ر.گ ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا بیکار شده ام و این موضوع نیز به مشکلات‌مان اضافه شد. مسئولان به فکر بیماران سرطانی باشند که خانواده های این بیماران دغدغه هزینه درمان را نداشته باشند. هر بار که برای درمان برادرم به تهران می رویم فقط هزینه رفت و برگشت با اتوبوس 500 هزار تومان می شود حالا بماند که یکسری از آزمایشات را داخل بیمارستان ندارند و ما مجبوریم در کلینیک های خصوصی به صورت آزاد انجام دهیم.وی گفت: وضعیت جسمانی برادرم این روزها تعریفی ندارد و چندی پیش برای پیوند مغز استخوان خواستیم او را به تهران بیاوریم ولی قبول نکرد؛ نگران هزینه ها است. روحیه اش را از دست داده و حاضر به روند درمان نیست و به شدت افسرده شده است.سیدحمید حریری رئیس انجمن بیماران سرطانی استان خراسان شمالی در باره مشکلات بیماران سرطانی به ایلنا گفت: بیش از 3000 بیمار سرطانی تحت حمایت یکی از انجمن‌ها در خراسان شمالی به ثبت رسیده‌اند که اکثر این بیماران از قشر ضعیف جامعه‌ و از مددجویان کمیته امام(ره) و بهزیستی‌اند که اکثرا از نقاط دور افتاده استان هستند و برای روند درمانی طولانی در مرکز استان نیاز ضروری به یک "همراه سرا" دارند.
وی همچنین گفت: منابع مالی این انجمن به دلیل بیماری کرونا و همچنین شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه محدود شده است و دست یاری به سوی خیرین در امر کمک به بیماران سرطانی استان خراسان شمالی دراز می کنیم.