به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۵ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۱۵۰۸۷

تصویری شگفت انگیز از چهره واقعی ماه

گروه علمی: یک عکاس هنرمند در فرآیندی طولانی و خلاقانه موفق به ثبت واضح‌ترین تصویر از چهره واقعی کره ماه شده است.
تصویری شگفت انگیز از چهره واقعی ماه
واضح‌ترین تصویر ماه محصول ترکیب تعداد زیادی عکس گوناگون از سطح قمر زمین است که توسط عکاسی اهل کالیفرنیای آمریکا ثبت شده‌اند. در این تصویر دهانه‌های زیبا و شگفت‌انگیز ماه با دقتی بسیار بالا و به شکلی واضح قابل رویت هستند.خالق این تصویر شگفت‌انگیز، هزاران عکس را  در طول دو هفته به ثبت رسانده و برای رسیدن به تصویر نهایی با هم ترکیب کرده است.این عکس‌ها در حالت خاصی از نورانی شدن سطح ماه به ثبت رسیده‌اند؛ این حالت خطای دید ترمیناتور ماه نام دارد و در آن، روشنایی و تاریکی سطح قمر سیاره به گونه‌ای است که دهانه‌های سطحی به شکلی واضح‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌آیند. در حالت ترمیناتور، خورشید موازی افق ماه می‌تابد و به همین دلیل، نور تابیده شده از زاویه مورد نظر باعث طولانی‌تر شدن سایه‌های دهانه‌ها و واضح‌تر شدن ویژگی‌های سطحی می‌شود.معمولا تنها تعداد محدودی از دهانه‌های ماه به صورت همزمان قابل رویت هستند، اما این هنرمند در فرآیند دردسرساز و طولانی تهیه واضح‌ترین تصویر ماه با دقتی شگفت‌انگیز خطای دید ترمیناتور ماه را به شکلی مورد استفاده قرار داده که در عکس نهایی تمامی دهانه‌های نیمه روشن ماه به خوبی دیده شوند.

او در حساب اینستاگرام خود فرآیند طولانی مدت تهیه این تصویر را چنین توصیف کرده است؛ قمر زمین ۴.۵ میلیارد سال قدمت داشته و دهانه‌ها، ترک‌ها، فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های شگفت‌انگیز آن با ترکیب قسمت‌های روشن هرکدام از تصاویر مجزای ثبت شده به خوبی قابل رویت شده‌اند. با این حال تنها یکی از چالش‌های پیش روی رسیدن به محصول نهایی، جابه‌جایی ماه نسبت به موقعیت قبلی خود در هر روز بود.برای غلبه بر این چالش، باید هر سری از تصاویر ثبت شده را به کمک یک نقشه سه بعدی کروی با عکس‌های قبلی تطابق داد.

برای عکس‌برداری‌ها هم دوربین ASI۱۶۰۰MM مورد استفاده قرار گرفت. بسته به بازخورد اولین نسخه واضح‌ترین تصویر ماه امکان دارد که در آینده یک عکس دیگر را برخلاف تصویر قبلی که مربوط به مراحل افزاینده ماه است، از مراحل کاهنده روشنایی قمر زمین ثبت کند.در مورد پدیده ترمیناتور ماه هم می‌توان گفت که برخی ویژگی‌های سطحی قمر زمین تنها به کمک این خطای دید قابل رویت هستند و همان‌طور که ناسا اعلام کرده، پدیده مشابهی برای سیاره ما هم رخ می‌دهد. البته به دلیل وجود اتمسفر، دقیقا خطای دید رخ داده در ماه برای ما اتفاق نمی‌افتد و به عنوان مثال، دیده شدن بخشی از نور خورشید قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب خورشید یکی از ویژگی‌های مخصوصی است که تنها به دلیل وجود مولکول‌های جو زمین رخ می‌دهد. این در حالی است که قمر زمین اتمسفری ندارد و به همین دلیل، عکس ثبت شده توسط این عکاس هنرمند در نوع خود منحصر به فرد است.
برچسب ها: کره ماه