به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۲۱۵۱۹۶
اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌ها علیه ایران، سوریه و کره شمالی

طرح آمریکا برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های ایران

طرح آمریکا برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های ایران
گروه بین‌الملل: وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا دستورالعملی را برای اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌ها علیه ایران، سوریه و کره شمالی منتشر کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته هدف از صدور این دستورالعمل، کمک به صنعت دریانوردی و فعالان بخش انرژی و فلزات برای مقابله با «اقدامات فریبکارانه در کشتی‌رانی» است که برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورها به خصوص ایران، کره شمالی و سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزارت خارجه آمریکا همچنین هشدار داده «اقدامات فریبکارانه» تشریح‌شده در این گزارش ممکن است باعث ایجاد خطرات تحریم برای افراد و سازمان‌های دخیل در این صنایع شود.

تازه‌ترین نسخه «راهنما برای مواجهه با کشتیرانی غیرقانونی و اقدامات دورزننده تحریم‌ها» روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت منتشر شد. این راهنما را وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و گارد ساحلی آمریکا تدوین کرده‌اند و در آن، از خطوط کشتیرانی در جهان به ویژه آنهایی که «در بخش‌های انرژی و فلزات فعالیت دارند» خواسته شده که مراقب «فریبکاری‌ها» به ویژه از سوی ایران، کره شمالی و سوریه باشند.

این راهنما همچنین با هشدار درباره آن دسته از خطوط کشتیرانی که به‌دنبال دور زدن تحریم‌ها هستند، اطلاعات و شیوه‌های لازم و مفید را در اختیار کشتیرانی خصوصی قرار داده است تا با به کارگیری آنها مانع از تحریم شدن خود شوند. نام سه کشور ایران، کره شمالی و سوریه چندین بار در این گزارش به عنوان کشورهایی آمده است که برای دور زدن تحریم‌ها دست به اقدامات گوناگونی می‌زنند.

توصیه‌های مشابهی خطاب به شرکت‌های بیمه و مؤسسات مالی فعال در کشتیرانی نیز در این راهنما ذکر شده و فهرستی از تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌ها آمریکا نیز داده شده است. آمریکا اردیبهشت ۹۷ رسما از برجام خارج شد و از آن زمان کارزار «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است. در این مدت علاوه بر وضع تحریم‌ها علیه برخی شرکت‌های کشتیرانی ایرانی یا وابسته به جمهوری اسلامی در خارج از کشور، چند شرکت کشتیرانی خارجی نیز به دلیل معامله نفتی با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

توصیه‌های جدید آمریکا در حالی منتشر می‌شود که برخی منابع از حرکت چند کشتی ایرانی به سوی ونزوئلا خبر داده‌اند. در ده روز اخیر شماری از مقام‌های آمریکا گفته‌اند جمهوری اسلامی در حال کمک‌های تدارکاتی، از جمله در بخش پالایشگاهی، به ونزوئلاست و در مقابل نیز محموله‌ای از طلا را تحویل گرفته و با هواپیما به تهران انتقال داده است. اما خبرگزاری‌ها روز چهارشنبه به نقل از وبسایتی که مسیر کشتی‌ها در آب‌های جهان را ثبت می‌کند گزارش دادند چند کشتی‌ نیز از ایران رهسپار ونزوئلا می‌شوند.

بر اساس داده‌های سایت «رفینیتیو ایکون»، دست‌کم یکی از این پنج کشتی که یک نفتکش متوسط است چند روز پیش در بندرعباس بارگیری کامل کرد و در مسیر رفتن به سوی نزوئلا، روز چهارشنبه از کانال سوئز عبور کرد. صنعت نفت هر دو کشور مشمول تحریم‌های آمریکاست و ونزوئلا با بحران سوخت روبه‌روست. بنابر همین گزارش، چهار نفتکش دیگر که همگی حامل پرچم ایران هستند در بندرعباس یا نزدیکی‌ آن بارگیری کرده و آماده حرکت هستند. مخالفان حکومت مادورو گفته‌اند دست‌کم پنج نفتکش از ایران عازم ونزوئلا هستند.