به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۲۱۵۳۴۱

هشدار درباره ۳ استان؛ خوزستان همچنان قرمز

گروه جامعه: سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین آمار مبتلایان به کرونا در کشور گفت: مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۶۹۰۲ مورد رسید.
 
دکتر کیانوش جهانپور درباره درباره آخرین وضعیت استان خوزستان گفت: استان خوزستان با اعمال محدودیت‌ها این امیدواری را ایجاد کرده که در روزهای آتی روند کاهشی را شاهد باشیم اما کماکان وضعیت این استان قرمز قلمداد می شود. وی همچنین نسبت به وضعیت کرونا در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هشدار داد.

یکه تازی دشمنی که در خوزستان جدی گرفته نشده است
 ایرنا: ویروس کرونا که امروز دشمن شماره یک دنیا معرفی شده در حالی در خوزستان یکه تازی می کند که هنوز مردم آن را جدی نگرفته اند.
روزهای اول اسفند ماه که اولین موارد ویروس کرونا در خوزستان مشاهده شد مسئولان و دست اندر کاران امر بهداشت و درمان خوزستان را به تکاپو انداخته تا از اپیدمی آن در استان جلوگیری به عمل آورند و هر چند آمارها در  روزهای نخست بسیار کم و در حد انگشتان دست بود اما امروز زنگ هشدار آن برای تمامی نقاط استان به صدا درآمده به گونه ای که خطر بیخ گوش چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت استان خوزستان قرار دارد. گرچه کارشناسان امر بهداشت و درمان معتقدند تعداد کم بیماران مبتلا به کووید۱۹ در خوزستان در روزهای نخست ناشی از کمبود کیت و آزمایشگاه بوده ولی اگر مردم در همان روزهای نخست همت کرده بودند شاید امروز وضعیت در استان خوزستان قرمز نمی شد.
روند مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان  تا ۱۰ اردیبهشت ماه سالجاری  برابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از حد متوسط کشوری کمتر بوده و با توجه به جمعیت چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفری تعداد مبتلایان تا این تاریخ در خوزستان بسیار پایین و در حد قابل قبولی بود اما به یکباره از تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه روند مبتلایان به ویروس کرونا در استان  خوزستان یک سیر صعودی با شیب بسیار تند به خود گرفت به طوریکه مسئولان وزارت بهداشت را نگران کرده است.
طی چهار روز گذشته مسئولان وزارت بهداشت و از جمله دکتر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفتند تنها استانی که از لحاظ مبتلایان به ویروس کرونا وضعیت قرمزی به خود گرفته استان خوزستان است و به گفته وی از تعداد یک هزار و ۴۰۰ بیمار سرپایی کشور در ۲۴ ساعت گذشته یک چهارم آن مربوط به استان خوزستان بوده است. مردم استان خوزستان و به خصوص عربهای این استان همواره عید فطر را یکی از اعیاد اصلی و بزرگ خود دانسته و برای برگزاری جشن این عید از چند روز قبل تدارک بالایی می بینند و دید و بازدیدهای آنان در این  روزها بسیار بالاست و این یعنی چراغ سبز نشان دادن به میهمان ناخوانده کروناست. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر خرید عید و نیز دید و بازدیدها  در این روزها کنترل و مدیریت نشود آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان در روزهای آتی انفجاری خواهد کرد به گونه ای که ظرفیت بیمارستانی استان جوابگوی بیماران کرونایی استان نشود. با توجه به اعلام سامانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نقاطی چون کیانپارس، هسته مرکزی شهر، کیان آباد، زیتون، پادادشهر  و کمپلو بحرانی ترین نقاط اهواز در زمینه مبتلایان به ویروس کروناست هر چند خبر می رسد که این ویروس در روزهای اخیر در حاشیه های شهر اهواز جولان بیشتری داده است و در صورت درست بودن می تواند وضعیت فاجعه باری در اهواز رقم زند.
وضعیت کرونا در خوزستان در مرحله طغیان
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان می گوید: با توجه به آمار رو به رشد تعداد مبتلایان به کرونا در استان خوزستان در حال حاضر در وضعیت طغیان کرونا به سر می بریم و در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در روزهای آتی آمار کرونا استان به صورت فزاینده و افزایشی خواهد بود. کریمی کیا اظهار داشت: اتفاقی که در اسفند ماه برای استانهای قم و گیلان در بحث طغیان کرونا رخ داد اکنون در استان خوزستان در حال شکل گیری است چرا که آمار افزایشی مبتلایان به کرونا در خوزستان طی روزهای اخیر تصاعدی شده است.
وی اظهار داشت: در دورانی که ابتلای کرونا در خوزستان در حد پایین و زیر خط نرمال بود به دلیل اعمال قوانین حکمرانی و حاکمیتی و  محدودیت سازی مدیریتی نظیر تعطیلی مدارس و دانشگاهها تا حدودی مهار کرونا در خوزستان رخ داده بود به طوریکه  این استان  از لحاظ آماری در رده ۲۶ کشور قرار داشت. مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان تاکید کرد: همچنین به دلیل تعطیلی اصناف و نیز رعایت فاصله اجتماعی تا اواخر فروردین ماه اوضاع استان از لحاظ ابتلا به بیماری در فاز مدیریت بود اما در اردیبهشت ماه به یکباره این روند تغییر کرد. کریمی کیا ادامه داد: اکنون در خوزستان فصل برداشت محصولات کشاورزی است و ارتباط کشاورزان استان با هم و نیز کسانی که از بیرون برای خرید محصولاتشان آمده اند می تواند در روزهای آینده به افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در استان بیانجامد.
بیان موفقیتها ممکن است نتیجه عکس داشته باشد
این جامعه شناس خوزستانی افزود: در آن زمان که وضعیت کرونا در خوزستان فراگیر نشده بود بسیاری از موفقیتهای استان در تریبونهای مختلف بیان شد که همین امر باعث شد تا مردم همه چیز را عادی تلقی کنند و متاسفانه بی تفاوتی مردم به این موضوع باعث شد تا امروز با طغیان کرونا در خوزستان مواجه شویم. وی گفت از طرفی استانی که اعلام سفید بودن نماید کمتر مورد توجه برنامه ریزان کشور قرار می گیرد و این زنگ خطری بود که برای استان خوزستان به صدا درآمد و از طرفی همین اعلام سفید بودن باعث می شود تا مردم فاصله گذاری اجتماعی را کنار بگذارند. وی گفت بیماری کرونا درمان و داروی خاصی ندارد به همین دلیل پیشگیری بهترین راه مباره با آن است بنابر این مسئولان استان و کشور بایستی با اعمال سیاست پیشگیری، مردم را از ابتلا به آن باز دارند.
انگ اجتماعی و رابطه آن با افزایش کرونا
مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: بیماری کرونا از لحاظ روانشناختی هم با سایر بیماریها متفاوت است و افراد مبتلا به کرونا بجای مطرح کردن بیماری خود آن را کتمان می کنند زیرا در صورت ظاهر کردن این بیماری افراد از آنان رویگردان و فراری می شوند چرا که از سوی اجتماع طرد خواهند شد. به همین دلیل بیماران کرونایی بیماری خود را عنوان نمی کنند و برای اینکه اثبات کنند سالم هستند در جامعه هم تردد می کنند که این امر به افزایش بیماران کرونایی در استان منجر می شود. وی گفت: استان به دلیل بافت عشیره ای نمی تواند فرهنگ این بیماری را به راحتی بپذیرد و به همین دلیل بسیار دشوار است تا بیماران کرونایی را متقاعد کرد که در خانه بمانند تا دیگران را به این بیماری آلوده نکنند.
تلاش مضاعف مجموعه های علوم پزشکی استان با افتتاح آزمایشگاه تشخیصی شماره ۳ در اهواز
دکتر علی احسان پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این زمینه می گوید: بحث فاصله گذاری اجتماعی یکی از راههای اصلی جلوگیری از زنجیره ابتلا به بیماری ویروس کروناست چیزی که متاسفانه این روزها در استان  خوزستان رعایت نمی شود.
وی گفت: گر چه این دانشگاه تمام توان و ظرفیتهای خود را برای کنترل بیماری کرونا در استان را به کار گرفته است اما مادامی که مردم پروتکلهای بهداشتی را رعایت نکنند این زنجیره قطع نخواهد شد و ممکن است  تاب آوری سیستم بهداشتی و درمانی استان تحلیل رود.
احسان پور دستورالعمل‌های فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از شرکت در مراسم اجتماعی نظیر عزار و عروسی  را مهم دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی با تمام توان و ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی به مدیریت این بیماری می پردازد ولی بدون حمایت‌های مردم و نهادهای مسئول این پیروزی حاصل نخواهد شد. وی بهترین حمایت مردم از کادر پزشکی و درمانی که امروز جانانه در خدمت مردم قرار گرفته است را در خانه ماندن آنها دانست و گفت: اگر مردم بجز موارد ضروری از خانه هایشان بیرون نیایند این زنجیره ویروس کرونا به آسانی قطع خواهد شد. وی در عین حال گفت : دانشگاه علوم پزشکی اهواز تا کنون ۶ آزمایشگاه را در استان راه اندازی کرده است که آزمایشگاه تشخیصی شماره ۳ این دانشگاه در اهواز روز گذشته افتتاح شد و اکنون ظرفیت آزمایشگاههای استان روزانه به بیش از یک هزار و ۳۰۰ آزمایش رسیده است. وی به مثبت شدن بیش از ۵۵۰ نمونه در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و گفت: افزایش این آمار به دلیل تستهای بیشتر، بیمار یابی بالا و افزایش توان آزمایشگاهی استان می باشد و  امیدوار هستیم در چند روز آینده بتوانیم نمونه های باقی مانده که هنوز ازمایشات تشخیصی بر روی آنان انجام نشده را به نتیجه برسانیم. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته با توجه به حجم بالای آزمایشات تعداد ۱۳۲ بیمار جدید  در بیمارستانهای استان بستری شد که از طرف مراکز جامع سلامت در فرآیندغربالگری شناسایی شده بودند  که با توجه به حجم نمونه های دریافتی از مراکز جامع سلامت و فعالیت همه آزمایشگاه‌های تشخیصی استان انتظار می رود در چند روز آینده شاهد ثبات در روند فعلی باشیم. 
برخی بیماران گرونایی سرپایی محدودیت های اجتماعی را رعایت نمی کنند
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روند ابتلای بیماران کرونایی استان را شکننده دانست و گفت: تعدادی از مبتلایان به ویروس کرونا که دوران درمان خود را در منزل می‌گذرانند محدودیت‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کنند به همین دلیل از این پس اسامی این افراد به کلانتری‌های محل اعلام می‌شود تا بیشتر تحت کنترل قرار گیرند. فرهاد ابول نژادیان شامگاه بیان کرد: تعدادی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا  در خوزستان تمایل به گذراندن مراحل درمان در منزل دارند، باوجود اینکه تیم هایی به صورت تلفنی و حضوری از وضعیت این افراد مطلع می شوند اما برخی از این افراد  محدودیت‌های اجتماعی را رعایت نمی کنند درحالی که مبتلا کردن دیگران به صورت تعمدی جرم است. در این مسیر برخی سازمان ها در اطلاع رسانی ضعیف عمل می کنند و اگر این روند ادامه یابد اسامی آنها به اطلاع مردم می رسد، کادر درمان و بهداشت در این روزها شبانه روز درحال تلاش هستند و اگر به دلیل کم کاری دستگاهی آسیبی به مردم برسد با آنها برخورد می کنیم. هفته گذشته در نشست شورای تامین استان خوزستان دانشگاه علوم پزشکی اهواز دلایل کارشناسی خود برای اعمال محدودیت های اجتماعی در برخی شهرستان های خوزستان را ارائه کرد.
وی گفت: در شهرستان هایی که به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت  روزانه سه بیمار قطعی مبتلا به کرونا شناسایی می شود باید تعطیل شوند.
وی افزود: تعطیلی بازار به صورت مستقیم بر معیشت قشر بازاری در ارتباط است از همین رو یک مهلت ۷۲ ساعته برای رعایت بهداشت از سوی مردم و اصناف داده شد و حتی نظارت ها از سوی تیم های ارزیاب کفایت نکرد به همین دلیل وضعیت شهرستان های خوزستان را به قرمز، زرد و سفید تقسیم بندی کردیم. ابول نژادیان بیان کرد: ملاک ارزیابی در شهرهای قرمز ابتلای سه بیمار قطعی به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت، شهرهای زرد ابتلای قطعی یک یا ۲ بیمار به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت و زیر یک مبتلای قطعی در شهرهای سفید است و در حال حاضر ۹ شهرستان در خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند. وی ادامه داد: تعطیل کردن اصناف و اعمال محدودیت های اجتماعی به جز فواید بهداشتی، با مسائل اجتماعی مختلف نیز در ارتباط است که این زوایا در شورای تامین مورد بررسی قرار گرفته است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: بسیاری از استان ها در اسفند و فروردین ماه به پیک ابتلای بیماری رسیدند اما استان خوزستان درحال حاضر در پیک بیماری کرونا قرار دارد که مدیریت این شرایط نیازمند همکاری مردم است. وی گفت:برای شناسایی بیشتر بیماران در مراحل اولیه و جلوگیری از مرگ و میر بیماران تلاش می کنیم. ابول نژادیان در بخشی دیگر یادآور شد: در استان خوزستان پنج هزار و۶۰۰ تخت به بیماران مبتلا به ویروس کرونا اختصاص داده ایم که  تا اوایل اردیبهشت ماه کمتر از ۲۰ درصد ضریب اشغال این تخت ها پر شد اما از اوایل اردیبهشت تاکنون ضریب اشغال تخت ها به ۵۰ درصد رسیده است. وی ادامه داد: نگرانی از بابت ظرفیت تخت ها وجود ندارد چرا که در بخش مراقبت های ویژه ۲۰۰ تخت اختصاص داده ایم که درحال حاضر ضریب اشغال آنها ۷۵ درصد است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: بیمارستانهای رازی، طالقانی، یک بخش بیمارستان های میلاد و امیرالمونین و یک بلوک بیمارستان سینای اهواز به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است. تاب آوری سیستم درمان جوابگوی بیماران است اما در زمان بحران تا ۲۵ درصد تخت های بخش ویژه باید به صورت رزرو باشند.
روند بیماریابی در خوزستان افزایشی شده است
استاندار خوزستان با بیان اینکه روند ابتلای افراد به بیماری کرونا در این استان افزایشی شده است گفت: این روند تحت مدیریت است اما مردم باید نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی حساس باشند در غیر اینصورت مهار کرونا در خوزستان بسیار سخت خواهد شد. غلامرضا شریعتی بیان کرد: برای مهار و کنترل بیماری کرونا در خوزستان ادارات و اصناف  ۹ شهرستان  از جمله اهواز را تا پایان هفته تعطیل کرده ایم تا شرایط بهتر و مطلوب شود در غیر اینصورت محدودیتها ادامه خواهد داشت. وی در ادامه در خصوص وضعیت آمارافزایشی مبتلایان خوستان گفت: میزان بیماریابی در خوزستان قوی‌تر شده و تعداد آزمایشگاههای تشخیص کرونا از یک به ۶ واحد افزایش یافته است و در نتیجه تست‌های بیشتری انجام می‌شود به طوریکه تعداد تستهای روزانه در این استان به بیش از یک هزار و ۳۰۰ تست رسیده است. وی گفت: وقتی بیماریابی قوی تر شد تعداد بیشتری بیمار شناسایی خواهد شد و  در نتیجه قرنطینه خانگی انجام می‌شود چون تعدادی از بیماران نیاز به بستری ندارند و  با شناسایی سریع تر بیماران می‌توانیم از گسترش بیماری جلوگیری کنیم.
افزایش تعداد بیماران کرونا در خوزستان تا ۳۰۰ درصد
استاندار خوزستان ادامه داد: در یک ماه گذشته تعداد بیماران  مبتلا به کرونا در استان  ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد و تعداد بستریها ۶۰ درصد افزایش یافته است یعنی بیماریابی قوی تر از بستری‌ها بوده است. وی بیان کرد: در هیچ زمانی در استان با کمبود تخت مواجه نشدیم و این نقطه قوت برنامه ریزی سیستم بهداشت و درمان است و روند آمار مبتلایان خوزستان صعودی است اما روند کشور تا حدودی ایستا و پایدار شده و محدودیت ها برای کنترل و ثابت کردن وضعیت است. استاندار خوزستان ادامه داد: میزان میرایی کرونا (فوتی در ۱۰۰ هزار نفر) در خوزستان ۵.۳ و در کشور ۷.۸ درصد است و میزان کشندگی امروز در استان به ۶.۷ رسید و از آنجایی که در یک ماه گذشته ۱۷ تا ۱۸ درصد بود کاهش خوبی را نشان می‌دهد. استاندار خوزستان توضیح داد: کاهش فاصله گذاری اجتماعی نیز از جمله عوامل موثر در افزایش آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان بود چون مردم تصور می کردند بیماری تمام شده است. شریعتی تاکید کرد: سازمان تاکسیرانی اهواز و فرمانداری باید بر روی وضعیت سوار شدن مسافران در حد مجاز در خودروها نظارت کنند. از آنجایی که وضعیت ابتلا در مناطق حاشیه بیشتر است باید برروی فعالیت بازارهای حاشیه ای نظارت و مدیریت صورت گیرد.
لزوم استفاده از ماسک در ادارات
شریعتی در خصوص استفاده از ماسک در اداره ها اظهار داشت: حراست باید بر ورود کارکنان و مراجعه کنندگان با ماسک نظارت کند و دستگاه‌های متخلف معرفی شوند. استاندار خوزستان افزود: از صدا و سیما، شبکه های اجتماعی، بزرگان، نخبگان، طوایف و عشایر، هنرمندان و تشکل های مردم نهاد درخواست می کنم همانگونه که در عید نوروز فرهنگ سازی را انجام دادند و به کمک آمدند در عید فطر نیز اینگونه باشند و مردم نیز باید با رفتار درست فاصله گذاری را رعایت کنند. شریعتی بیان کرد: افراد در قرنطینه نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و دانشگاه و کلانتریهای محل با آنها در ارتباط و تماس هستند چون در صورت رعایت نکردن، سلامت خود و جامعه را به خطر می‌اندازند و مانند بمب متحرک هستند.
نظارت دستگاههای متولی بر مراسم عروسی و عزا
استاندار خوزستان اظهار داشت: نیروی انتظامی، فرمانداری، بسیج و دستگاه قضایی بر برگزاری مراسم عروسی و عزا نظارت دارند و با موارد تخلف برخورد می کنند. ۲۵۰ هزار بسته معیشتی برای مردم نیازمند در نظر گرفته شد، تا کنون ۱۵۰ هزار بسته توزیع شده و وظیفه شناسایی این افراد به عهده بسیج است.
  •  
     
برچسب ها: ویروس کرونا