به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۲۱۵۳۶۰

باید و نباید‌های رفتن به دندانپزشکی در این روزها

گروه جامعه: در روزهای کرونایی برای جلوگیری از انتقال کرونا ویروس در مطب های دندانپزشکی برخی موارد بهداشتی را باید رعایت کرد.
باید و نباید‌های رفتن به دندانپزشکی در این روزها
پس از شیوع کرونا ویروس در جهان افرادی که به دندان‌درد‌های شدید و عفونت لثه‌ای مبتلا هستند و حتی آن دسته از بیمارانی که روند درمانشان نیمه‌کاره باقی مانده به علت ترس از ابتلا به کرونا از مراجعه به دندانپزشکی پرهیز می‌کنند که طبق مطالعات علمی انجام شده اینگونه هراس باعث پیدایش مشکلات جدی برای بعضی از افراد شده است.همه ما می‌دانیم که بهداشت دهان و دندان با سلامت افراد رابطه مستقیمی دارد و بعضی بیماران با وجود نیاز به درمان اورژانسی همچنان از مراجعه به پزشک پرهیز می‌کنند و همین عامل نشان دهنده مصداق «خودکشی از ترس مرگ» است.به عقیده متخصصان علم پزشکی در سراسر جهان، دندانپزشکی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است و با این وجود درمانگران بیش از سایر بیماران به موضوعات بهداشتی توجه می‌کنند. نباید هیجانات جامعه را بی‌جهت بالا ببریم و باید بدانیم که ویروس کرونا در مقایسه با سارس و دیگر بیماری ها، آنقدر کشنده و خطرناک نیست.
درمان‌های غیر اورژانسی دندانپزشکی در دوران کرونا
کشیدن دندان، روکش و بریج، ترمیم دندان شکسته یا خرد شده، جرم گیری، هالیتوز «بوی بدن دهان»، مشکلات مفصل فک «صدای فک یا سایش فک»، دندان‌های لق بدون خطر بلعیده شدن و خفگی از درمان‌های غیر اورژانسی دندانپزشکی در بحران کرونا هستند که باید از آن ها اجتناب کرد.

درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی در روزهای کرونایی
کشیدن دندان و درمان ریشه در صورت درد شدید، علائم تورم، مراقبت‌های بعد از عمل جراحی، خونریزی مداوم، زخم شدن و سایر مشکلات لثه از درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی هستند.

پروتکل‌های بهداشتی در شرایط اورژانسی
مواردی از قبیل عدم پذیرش بیماران خاص، امحا پسماند‌ها در کیسه زباله، استریل کردن مداوم دستگاه ها، استفاده از وسایل یک بار مصرف، عدم تجویز دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، مجهز بودن دندانپزشک به ماسک ۹۵ N، دستکش و شیلد یا عینک محافظ از پروتکل‌های بهداشتی در شرایط اورژانسی مراجعه به دندانپزشکی هستند.متخصصان مدعی هستند که با ایجاد ترس و استرس تنها سیستم ایمنی بدن ضعیف خواهد شد که در این صورت حتی اگر یک ویروس ضعیف وارد بدن شود برای فرد به شدت خطرناک است و بیماری پیشرفت خواهد کرد؛ چرا که دفاع سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا کاهش می‌یاید.ایجاد آرامش و ذهنی آرام در کنار توجه به مسائل پزشکی و رعایت کنترل عفونت از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس یا عفونت خواهد بود.

دندانپزشکان برای جلوگیری از شیوع کرونا چه تدبیراتی اندیشیده اند؟
تقریبا تمامی متخصصان دندانپزشکی مدعی این موضوع هستند که براساس پروتکل‌های بهداشتی، تمامی سطوح دندانپزشکی‌ها قبل و بعد ورود و خروج هر بیمار کاملا ضدعفونی می‌شود. در ضمن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا وقت دهی به بیماران طوری تنظیم می‌شود که پس از خروج هر بیمار، بیمار بعدی حاضر شود تا به این صورت در اتاق انتظار تجمعی نباشد.از آن جایی که متخصصان دندانپزشکی با ناحیه آناتومیک سر و گردن بیمار و مستقیم با دهان بیمار یا سیستم تنفسی فوقانی که درست در منطقه آلوده است در ارتباط هستند؛ باید با رعایت تدابیری که اندیشیده اند از بروز بیماری‌های گوناگون به خصوص کرونا جلوگیری کنند.سعی کنید در این روز‌هایی که کرونا گریبانگیر تمامی افراد جامعه در سطح جهانی شده است از منزل خارج نشوید و در صورت لزوم حتما از ماسک و دستکش استفاده کرده و فاصله یک و نیم تا دو متری با دیگران را رعایت کنید. اگر دچار بیماری خاصی شدید با روش‌های درمانی خانگی آن‌ها را کنترل کنید یا با پزشک خود به صورت تلفنی در ارتباط باشید و اگر بهبود نیافتید با رعایت تمامی اصول و نکات بهداشتی، برای رفتن به مراکز درمانی آماده شوید.