به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۲۱۵۳۷۴

یک مدیر کارگزارانی: وقتی لبنیات گران می‌شود، خودرو را هم باید گران کنیم!

یک مدیر کارگزارانی: وقتی لبنیات گران می‌شود، خودرو را هم باید گران کنیم!
گروه اقتصادی: قائم مقام ایران‌ ‌خودرو دیزل گفت: طی ۲ سال گذشته سطح عمومی قیمت‌ها بالا رفته است، در یک چنین اتمسفری طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.
سعید لیلاز، (از اعضای حزب کارگزاران) و از مدیران صنعت خودروسازی (قائم مقام ایران خودرو دیزل)، طی یادداشتی پیرامون گرانی شدید خودرو نوشته است: آیا افزایش قیمت فقط در مورد قیمت خودرو اتفاق افتاده یا قیمت کالاهای دیگر هم دچار افزایش قیمت شده‌اند؟ ظرف ۲ سال گذشته سقف عمومی قیمت‌ها حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در ایران طبق آمار بانک مرکزی سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به سال ۱۳۹۵ که شاخص ۱۰۰ بوده بیش از ۲.۲ برابر شده است. شما مثلاً در مورد لبنیات قیمت‌ها را بسیار بسیار بالاتر می‌بینید و از رشد قیمت محصولات فلزی بسیار بیشتر محصولات پتروشیمی همین طور. در یک چنین اتمسفری طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند. او می‌افزاید: در این شرایط اگر دولت به هر دلیلی با هر انگیزه‌ای بخواهد قیمت خودرو را سرکوب کند خب طبیعی است که از یک طرف مقادیر عظیمی رانت منتقل می‌شود به بعضی خریداران خاص و از طرف دیگر مقدار انگیزه و نیرومندی برای افزایش تولید را از خودروسازها می‌گیرد یعنی سرمایه در گردش خودروسازها در ۳ سال گذشته در حالی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تحت سیاست‌های سرکوب‌ قیمت از دست دادند که بانک مرکزی محترم و دولت و بانک‌های دیگر با نذر و نیاز و صدقه گردان ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان به صورت وام به این صنایع تزریق کرده است. این ریشه اصلی ماجراست. لیلاز تصریح می‌کند: ما باید بتوانیم رشد نقدینگی را در ایران کنترل کنیم که با توجه به جمیع اوضاع اقتصادی این کار در حال حاضر عملی نیست. بنابراین مجموعه‌ای از سیاست‌گذاری‌ها و اتفاقاتی که تماما خارج از کنترل خودروسازها هستند، قیمت خودرو را افزایش داده همین اتفاق در مورد لبنیات و مواد غذایی افتاده مگر اینکه شما بگویید همه تولیدکنندگان و همه مصرف‌کنندگان و همه سرمایه‌گذاران در ایران در حال توطئه علیه همدیگر هستند. بله به تعبیری آدام اسمیت هم همین را می‌گوید، انسان‌ها همیشه دنبال حداکثر منافع خود هستند. اسم این را شما می‌خواهید بگذارید توطئه خب بگذارید ولی این در واقع گرایش ذاتی بشر است!

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۲۰:۲۶
این آدم سالهاست از رانت خودروسازان استفاده می کند و نام خود را هم روشنفکر گذاشته است! کارگزارانی‌ها بخورترین مدیران مملکت هستند که اخیرا هم گفته‌اند باید در انتخابات سال 1400 از لاریجانی حمایت کنیم! در انتخابات اسفند ماه به عنوان اصلاح طلب لیست دادند که سر لیستشان 5 هزار رای هم نیاورد و به همین دلیل کرباسچی (رییس کارگزاران) به آقای خاتمی توپید که چرا از لیست ما حمایت نکردی!!!!!!!!!!!!! (367111)
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۲۱:۴۵
این آدمها مثل شیر یک طرفه هستند جنس ولوازم -قبوض -وخدمات و.... باید با تورم گران شود اما حقوق افراد وکارکنان وکارگران وبازنشستگان با درصدی از تورم افزایش یابد (367112)
ناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۲۲:۰۳
سلام شمادر نظر بگیرید که اینجا ایران هرچه بارمان کنند حرفی نداریم (367113)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۲۳:۲۰
ببخشید منتشر نمایید و سانسور ننمایید.
از روزی که بنزین شد هزار تومان باید همراه با تورم یا همان درصد افزایش حقوق کارکنان دولت هم سالانه قیمت بنزین را افزایش می دادند اکنون بنزین به همان 3 تومان نزدیک شده بود و این همه درابان ماه مردم و بیت المال تاوان نمی داد. اما قیمت خودرو ، در هر سال باید اندک اندک افزایش می دادند نه این که یکباره از 13 تومان پراید به 22 و یکباره 37 و اکنون به 44 دولتی و ..... نمی رسید. از مالزی و کره جنوبی یاد بگیرید. مملکت با این همه ثروت خددادی و مردم بدبخت و مفلوک! (367116)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۰۲:۱۳
استاد تاریخ اقتصاد دان ماست ، و حتماً اقتصاد دان ما مورخ باید بشود. (367122)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۰۲:۳۴
کارگزارانت (367123)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۰۲:۳۴
رای ندارن دیگه تمومن (367124)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۰۷:۵۸
سلام. قیمت لبنیات چه. ربطی به. خودرو پراید و پیکان داره آقا؟؟؟ کمی انصاف داشته باشید. ما با سه بیمار در منزل. وقتی توان. خرید‌ یه پیکان ۸۴ رو نداریم. شما چرا قیمت پراید. بالا میبرید و احتکار میکنید؟؟ قیمتش. پایین بیارین همه. افراد. خصوصا قشر متوسط توان. خرید هم داشته باشند. تشکر از شما خبر نگاران عزیز (367125)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۱:۰۱
این طوری که تو مردمو تهدید میکنی ماشین گران میکنی وای به حال مردم بدبخت که تو رییس مردم شدی (367126)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۱:۰۴
آخه این مدیر کارگزارانی کی اینو مسعول کرده این انگشتشو که اشاره میکنه باید قط کنه دولت واقعا تو این دولت آدم با خدا فقط آقای ریسی و آقای خامنه ای هستن درود بر شرفتون انشالله دویست سال عمر کنید
انشاالله (367127)
باصری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۳:۳۰
وقتی سوال میکنیم چرا ماست گرون شده میگویندچون ماشین گرون شده حالا علت گرونی ماشین لبنیات شده واقعا ملت چی حساب کردی (367129)
از تصرف کنندگان سفارت امریکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۴:۳۹
آقای لی لاز. لطفا ....خوری زیادی نکنید.... (367130)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۶:۳۹
زمانیکه زانتیا 20میلیون تومان بود من با حقوق ماهانه ام دوعدد سکه بهار تمام میخریدم الان که پراید 80میلیون شده با حقوق ماهانه ام یک عدد سکه نیم بهار نمی توانم بخرم اقا مدیر . (367132)
احمد جبرییل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ۱۵:۵۲
هزار آفرین برتو. (367254)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۷:۱۱
این کارگزاران اکثرا نفهم و بز شعورند (367133)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۱۷:۱۲
شما هم که ماله کش شدید (367134)
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۲۱:۳۷
کارگزاران همان اصولگرایان میانه نه اصلاح طلب راستین (367137)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۶:۵۳
هنوز سیر نشدی؟
اینهمه غارت کافی نیست؟
بروبابا حق این ملت این نیست!
50سالمه داشتن یه خونه وماشین شده آرزو. لعنت برشما. (367146)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۶:۵۶
قیافه ت مشخصه آدمه.... (367147)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۰:۲۶
دربحران نفتی دهه70میلادی که قیمت نفت بشدت بالارفت کمپانی های ژاپنی به جای افزایش قیمت باتوجه به افزایش همه اقلام زنجیره تامینشان با حذف تلفات(موداها)وافزایش بهره وری و خلاقیتهای مدیریتی مانندTQMقیمتهاراکنترل وکیفیت راافزایش دادند!اگرقیمت نهایی تابع مستقیمی از قیمت اقلام زنجیره تامین ونهاده های تولیدباشدومدیران دراقدامی علی الظاهر طبیعی قیمت محصولات خودراافزایش دهند پس بحث خلاقیت وانبوهی ازتئوریهای مدیریتی برای بهبودوارتقاءبهره وری یعنی هیچ!؟ آقایان ! این شیوه غیراخلاقی مدیریت را کناربگذارید! (367153)
مردم
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۰:۵۵
یکنفربه این بگه توکجابزرگ شدی دستت توجیب کی بوده وهست چیب بابات بعیدمیدانم صددرصدتوجیب بیت امال ملتی بیجاره که نمیدونن به کدام نیازیایداولویت بدن یکم شعوراگه باشه قیمت کالای مصرفی بایدبادرآمدسازگارباشه شماها که هزینه ندارین هرکس دوروبرتون هست برای خوشایندیا امتیازی هرچه که نیازهم نداریدتوانبارخونه و....دجومیکنندبی یک ریال بچه ات دوچرخه بخوادسفارشی تمام کربن که دردنیا اختصاص آناتومی ایشون ساخته وچندمحافظ وتکنسین هم برای آزمون به بچه امثال شما ارسال میشه اونقدرپررویید خودتون روازملتی میدونید (367154)
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۰۳:۳۱
مشکل اصلی جوانان اشتغال مسکن و مشکل مردم عادی بهداشت و غذا و پول خدمات است نه خودرو موضوع خودرو انحرافی است تا عوام سرگرم شوند دروغگویی سابقه ۱۰هزارساله در ایران دارد (367206)