به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۲۱۵۴۱۴

کار شایسته در حد شعار باقی مانده است

گروه اقتصادی: عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه کار شایسته در حد شعار باقی مانده است، گفت: این موضوع را می‎توانیم در دستمزد و رفاهیات کارگران گرفته تا حمایت‎هایی که دولت بر اساس قانون باید از نیروی کار داشته باشد، ببینیم.
کار شایسته در حد شعار باقی مانده است
به گزارش  ایلنا، بحث کار شایسته که در اسناد بین‎المللی کار نیز بر آن تاکید شده، چند سالی است در ایران مورد توجه قرار گرفته و حتی سندی در این زمینه به امضا رسیده است. با وجود این، موارد مختلف ذکر شده برای کار شایسته، از امنیت شغلی گرفته تا حقوق و دستمزد کافی و موارد دیگر، همچنان مغفول مانده است.علی اصلانی (عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار)  تحقق کار شایسته را منوط به حمایت دولت از کارگر، کارفرما و تولید دانست و گفت: مانند موارد دیگر، درباره کار شایسته هم شعار خوب می‎دهیم، اما در عمل تا رسیدن به آن فاصله زیادی وجود دارد.او ادامه داد: موارد مختلفی را می‎توان درنظر گرفت که باعث می‎شود ادعا کنیم کار شایسته در بیشتر موارد وجود ندارد. برای مثال به افزایش دستمزد‌ها نگاه کنید. شاهد این هستیم که سال‎ها عدم رعایت ضوابط قانونی منجر به فاصله عظیم میان درآمد و هزینه‎ها شده و قدرت خرید افراد به شدت کاهش یافته است.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار همچنین به وعده‌های داده شده برای حمایت از کارگران و کارفرمایان اشاره و عنوان کرد: در ماه پایانی سال گذشته و ماه‌های سپری شده سال جدید، ما درگیر شیوع بیماری کرونا بودیم. دولت وعده‌های مختلف برای جبران خسارت داده است، اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده و بیم آن می‎رود آنقدر جبران خسارت‎ها طول بکشد که دیگر کار از کار گذشته باشد.او ادامه داد: عنوان کرده‎اند ۷۵ هزار میلیارد تومان برای مشاغل آسیب‌دیده از شیوع کرونا در نظر گرفته شده است و قرار است این پول در اختیار واحد‎های آسیب‌دیده در رسته‎های شغلی معین قرار گیرد.

مدت‎هاست درباره آن حرف می‎زنند، ضوابط تازه اعلام می‎کنند، جزئیات طرح را تغییر می‎دهند، می‎گویند در فلان سایت و بهمان سامانه ثبت‎نام کنید و هنوز بعد گذشت دو ماه از سال جدید پولی پرداخت نشده است. چه زمانی قرار است این پول پرداخت شود؟ آیا وقتی کارگاه تعطیل و کارگر خانه‌نشین شد تازه قرار است تسهیلات حمایتی اعطا شود؟اصلانی همچنین به بحث بیمه بیکاری پرداخت و گفت: عنوان شد که پنج هزار میلیارد تومان به منظور تامین مستمری بیکاری افرادی که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‎اند در نظر گرفته شده است. در این مورد هم مثل وام حمایتی هنوز درگیر ضابطه‎گذاری، ثبت‎نام، پالایش و ... هستیم. می‎گویند مستمری شامل بیمه‎شدگان تامین اجتماعی است. اینکه مشخص است. بیمه شده تامین اجتماعی که حق سه درصدی بیمه بیکاری پرداخت کرده، باید مستمری بیکاری بگیرد و منتی بر سر کارگر نیست. آن ده‎ها هزار کارگر غیرمشمول چه کار باید بکنند؟ برای آنها چه فکری کرده‎ایم؟او ادامه داد: گفتند کارگران در خانه بنشینند تا زنجیره شیوع کرونا قطع شود. آنها هم در خانه نشستند. چه کسی از کارگران ساختمانی که در فصل اوج کارشان خانه‌نشین شدند حمایت می‎کند؟ اگر دنبال کار شایسته هستیم باید این موارد را پیگیری و رصد کنیم.این فعال کارگری با تاکید بر اینکه کار شایسته در حد شعار باقی مانده است، گفت: موارد مختلف از دستمزد تا رفاهیات کارگران گرفته تا حمایت از کارگر و کارفرما و به‌طور کلی تولید، زمینه تحقق کار شایسته را فراهم می‎آورد.