به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۶ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۱۵۴۷

رکورد افزایش آب دریا و دما در سال 2013

گروه علمي و فناوري:​ بنابر اعلام سازمان ملل، سطح آب دریاها رکورد جدیدی را طی سال جاری میلادی ثبت کرده و جوامع ساحی که در مناطق کم ارتفاع قرار دارند را بیش از پیش نسبت به شرایط آب و هوایی سخت مانند ابر توفان "هاییان" آسیب پذیر کرده است.
رکورد افزایش آب دریا و دما در سال 2013
 همچنین، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) طی گزارش اخیر خود سال 2013 را یکی از گرمترین سال های زمین از زمان ثبت آمار در این زمینه پیش بینی کرده است. فیلیپین با وضعیتی وخیم به واسطه توفان ویرانگر هاییان، نیرومندترین توفانی که تاکنون این کشور را در نوردیده، مواجه شده است. این توفان موجب مرگ حداقل 10 هزار نفر شده، در شرایطی که فیلیپین همچنان در مسیر بهبود شرایط خود پس از توفان "بوفا" - در دسامبر 2012 موجب مرگ و ناپدید شدن دو هزار نفر شد - قرار داشت. اگرچه بروز توفان های گرمسیری به تنهایی نمی تواند ارتباط مستقیمی با تغییرات آب و هوایی داشته باشد، سطوح بالاتر آب دریاها جوامع ساحلی را در برابر توفان ها آسیب پذیرتر کرده است. در همین راستا می توانیم پیامدهای فاجعه بار این شرایط را در فیلیپین مشاهده کنیم. بنابر گزارش WMO، سطح آب دریاها در مارس 2013 به رکورد جدیدی افزایش یافته است. با توجه به افزایش 3.2 میلیمتری سالانه، میانگین افزایش فعلی دو برابر سطح قرن بیستم برابر با 1.6 میلیمتر در سال محسوب می شود.

به گفته کارشناسان، ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و توفان های گرمسیری همچنان به صورت قطعی مشخص نشده است. برخی پیش بینی می کنند که به واسطه گرمایش جهانی این رویدادها در آینده نیرومندتر و احتمالا شایع تر خواهند شد. بنابر اعلام WMO، غلظت گازهای گلخانه ای طی سال 2012 به سطح جدید 393.1 ذره در میلیون رسیده که افزایش 2.2 ذره در میلیون نسبت به سال پیش از آن و افزایش 41 درصدی نسبت به زمان آغاز انقلاب صنعتی در سال 1750 را نشان می دهد. این در شرایطی است که پیش بینی می شود سطح غلظت گازهای گلخانه ای طی سال جاری میلادی نیز به سطوح بی سابقه ای افزایش یابد که به معنای آینده ای گرمتر خواهد بود.

شرایط نه ماه نخست 2013 از نظر دما مشابه با سال 2003 بوده که میان گرم ترین سال های زمین از زمان جمع آوری داده های مدرن در سال 1850 در رده هفتم قرار دارد. دمای سطحی خشکی و اقیانوسی جهان حدود 0.48 درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین دوره 1961 تا 1990 بوده است. اکثر مناطق جهان دمایی فراتر از حد میانگین را تجربه کرده که در استرالیا، شمال آمریکای شمالی، شمال شرق آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و بخش اعظم اوراسیا افزایش دما قابل توجه بوده است.
مرجع : زيست​نيوز