به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۲۱۵۵۶۳
آخرین وضعیت کرونا در ایران

موج دوم شیوع کرونا شروع شد؟

گروه جامعه: مسوولان وزارت بهداشت، شرایط آتی استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی را از بابت افزایش تعداد مبتلایان جدید کووید ۱۹، نزدیک به وضعیت بحرانی اعلام کردند و هشدار دادند که در روزهای آینده، باید منتظر پیک دوم بیماری در این استان‌ها باشیم.
موج دوم شیوع کرونا شروع شد؟
کیانوش جهانپور دیروز ۲۷ اردیبهشت ماه در اثنای اعلام آخرین آمار از تعداد مبتلایان، متوفیان و بهبودیافتگان کووید ۱۹ در کشور خبر داد که اولا، آمار مبتلایان جدید در کشور نسبت به روزهای قبل، باز هم رو به افزایش رفته و درباره شرایط اپیدمی در استان خوزستان هم ابراز نگرانی کرد و افزود: «با وجود روند نزولی فوت ناشی از کووید۱۹ در کشور، تعداد مبتلایان جدید رو به افزایش است چنانکه در طول ۲۴ ساعت گذشته (۲۵ تا ۲۶ اردیبهشت) ۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۰۲ نفر رسیده اما در همین مدت ۲ هزار و ۱۰۲ مبتلای جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران در کشور به ۱۱۶ هزار و ۶۳۵ نفر رسیده و در حالی که تاکنون، ۹۱ هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما ۲ هزار و ۷۲۷ نفر از مبتلایان، در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.البته تعداد موارد بستری و ارجاعی به بیمارستان‌های کل کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، فقط ۳۸۵ نفر بوده در حالی که به دنبال انجام ۶۵۸ هزار و ۶۰۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور و بیماریابی فعال‌تر در همه استان‌ها، بیش از ۸۰ درصد موارد شناسایی شده در این بازه زمانی، موارد متوسط و دارای علایم خفیف بوده در حالی که در روزها و هفته‌های گذشته، تعداد موارد خفیف و سرپایی تا این حد گسترده نبود که امیدواریم طی روزهای آتی، شناسایی فعال‌تر افراد بدون علامت و دارای علایم خفیف و متوسط ادامه یابد تا مسیر کنترل بیماری هموارتر شود. امیدواریم به دنبال اقدامات و محدودیت‌های اعمال شده در استان خوزستان هم، در روزهای آتی شاهد کاهش موارد نیازمند بستری و سرپایی را شاهد باشیم چون همچنان وضعیت در این استان، قرمز است و طی روزهای آتی، احتمالا در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم، با افزایش موارد بروز و بستری مواجه خواهیم شد.»

 البته با هشداری که روز پنجشنبه مسوولان سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال ماندگاری ویروس کرونا در فهرست ویروس‌های فصلی و الزام تمام جمعیت کره زمین به فرا گرفتن نحوه زندگی در کنار این ویروس مطرح کردند، به نظر می‌رسد حالا تقسیم استان‌های کشور به استان خوب و استان بد از نظر میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی، چندان رفتار منصفانه‌ای نباشد به خصوص که حالا با تناقض جدی در حرف‌های مسوولان مواجهیم؛ تناقضی که شاید خود آنها هم به آن واقف نیستند؛ وقتی پای مقایسه آمار ایران با سایر کشورها و موفقیت نظام سلامت پیش می‌آید، مسوولان در حرف‌های خود اعلام می‌کنند که افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و افزایش تست‌های روزانه تشخیص کووید ۱۹ باعث موفقیت در بیماریابی و در نتیجه، افزایش تعداد آماری بیماران بوده است. اما همین مسوولان، وقتی صحبت از علت افزایش تعداد بیماران در استانی همچون خوزستان مطرح می‌شود، تقصیر را بر گردن رفتارهای عمومی و اجتماعی مردم می‌اندازند. این تناقض تا امروز هم در حال تکرار است اگرچه نباید واقعیت کم توجهی برخی شهروندان در استان‌هایی همچون خوزستان و تهران نسبت به توصیه‌های بهداشتی را کتمان کرد. امروز در شهر تهران، غیر از استفاده از ماسک آن هم توسط نیمی از عابران و مسافران مترو و اتوبوس، فاصله اجتماعی در بسیاری موارد و مکان‌ها رعایت نمی‌شود. تردد غیر ضروری ساکنان تهرانی در مراکز خرید و اماکن عمومی هم نشانه دیگری از کم‌توجهی به توصیه‌های وزارت بهداشت است.طی روزهای اخیر و به دنبال برگزاری مراسم لیالی قدر با ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی، با وجود آنکه تصاویر ثبت شده از مساجد و حسینیه‌های محل برگزاری مراسم احیا، تصاویر قابل تقدیری از توجه عزاداران مولا به حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بود، اما فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از عزاداری‌های جمعی در آبادان منتشر می‌شد که در این فیلم‌ها، بی‌توجهی کامل به فاصله‌گذاری اجتماعی و حتی عدم استفاده از ماسک و دستکش برای جلوگیری از انتقال ویروس، کاملا مشهود بود.

استاندار خوزستان، پیش‌تر اعلام کرده بود که درباره رفع محدودیت‌های تردد اجتماعی یا تداوم آن در روزهای منتهی به تعطیلات عید سعید فطر که بزرگ‌ترین عید عشایر عرب خوزستان به شمار می‌آید، تصمیم‌گیری خواهد شد. به دنبال صدور حکمی از سوی وزیر بهداشت برای انتصاب علیرضا افشار به عنوان نماینده وزیر در امر نظارت بر امور اجرایی مقابله با کووید ۱۹ در این استان، رضا نجاتی؛ سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان هم پنجشنبه‌شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از احتمال تداوم محدودیت‌ها در این استان خبر داد و گفت: «مصوبات ستاد استانی مدیریت کرونا یا شورای تامین خوزستان، بخش کمی از کار مقابله با کروناست و بخش عمده‌ به رفتار مردم برمی‌گردد. با تغییر رفتار مردم و عادی شدن شرایط، شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌ایم که در این راستا جلساتی برگزار شد و از روز دوشنبه، ۹ شهر قرمز خوزستان و به‌تدریج چند شهر دیگر تعطیل اعلام شدند. از مردم می‌خواهیم رعایت کنند تا در ۱۰ روز آینده شاهد نتیجه رفتارها باشیم و آمار ابتلا به کووید ۱۹، به رقم یک ماه پیش و حتی کمتر از آن برگردد. بزرگان اقوام خوزستان هم در این شرایط ما را تنها نگذاشتند و قبل از اینکه ما خدمت آنها برسیم، احساس مسوولیت کردند و بسیاری از بزرگان اقوام، از حضور در مراسم یا برگزاری مراسم خودداری کردند.

اکنون نیز از بزرگان می‌خواهیم برگزاری مراسم عروسی و عزا را منع کرده و به خصوص با توجه به در پیش‌رو بودن مراسم عید فطر، از برگزاری مراسم خودداری کنند، زیرا سلامت‌شان در خطر است. از مردم می‌خواهیم برای عید فطر هم برنامه‌ریزی نکنند و به دید و بازدید نروند. البته در این راستا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی هم ایجاد کرده‌ایم که در روزهای آینده پررنگ‌تر خواهند شد. از بازاریان هم می‌خواهیم برای فروش اقلام مربوط به عید اقدام نکنند. البته متولی فعالیت اصناف، سازمان صمت است و اگر صنفی به مصوبات عمل نکرد، رییس اتحادیه باید جوابگو باشد. بنابراین سازمان صمت و اتحادیه باید بازرسان خود را در این زمینه فعال کنند، زیرا در حال حاضر می‌بینیم مکانیک و مبل‌فروش و حتی شیشه‌بر فعال هستند در حالی که با توجه به شرایط خوزستان، تصمیم گرفتیم حتی مدارس هم در هفته آتی بازگشایی نشود.»دیروز خبرگزاری فارس به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خبر داد که ظرف فاصله زمانی ۲۵ تا ۲۶ اردیبهشت، ۵۳۴ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان شناسایی شده و حالا تعداد کل مبتلایان در این استان به ۶ هزار و ۳۰۵ نفر رسیده که بیشترین تعداد مبتلایان مربوط به اهواز (۲۷۲ نفر) دزفول (۱۰۳ نفر) شوش (۳۱ نفر) خرمشهر (۲۷ نفر) آبادان (۲۶ نفر) شوشتر (۱۸ نفر) بوده و تعداد مبتلایان در شهرستان‌های اندیمشک، ایذه، بهبهان، ماهشهر، رامشیر، هویزه، شادگان، کارون، رامهرمز، مسجد سلیمان، باوی، دشت آزادگان، امیدیه و حمیدیه کمتر از ۱۵ نفر است، اما مجموع فوتی‌های استان به ۳۳۶ نفر افزایش یافته است. 

از باقی استان‌ها چه خبر؟
بنا به اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در فاصله ۲۵ تا ۲۶ اردیبهشت، تست ۳۸ بیمار در این استان مثبت شده و تعداد مبتلایان کووید ۱۹ به هزار و ۱۲۶ نفر رسیده است.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم خبر داده که در همین فاصله زمانی، ۷۶ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده و مجموع تعداد بیماران در استان به ۴ هزار و ۶۲۳ نفر رسیده که از این تعداد، ۹۸ نفر فوت کرده‌اند. رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم به خبرگزاری فارس گفته که در این بازه زمانی و به دنبال شناسایی ۲۴ بیمار جدید کووید ۱۹، تعداد کل مبتلایان در این استان به هزار و ۹۵۸ مورد رسیده که بیشترین تعداد مبتلایان در شهرستان‌های سنندج (۵۵۳ نفر)، سقز (۴۲۴ نفر)، بانه (۲۲۸ نفر) قروه (۱۶۷ نفر)، دیواندره (۱۴۸ نفر)، مریوان (۱۱۳ نفر)، بیجار (۱۱۱ نفر) و کامیاران (۱۰۱ نفر) است و در دهگلان و سروآباد هم آمار مبتلایان کمتر از ۱۰۰ نفر است، اما ۱۳۸ نفر از مجموع مبتلایان استان فوت کرده‌اند.  سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز هشداری درباره بحران پیش روی سه استان سیستان و بلوچستان، لرستان و آذربایجان شرقی مطرح کرد.

اما شرایط استان بوشهر هم امیدوارکننده نیست. رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت که طی روزهای اخیر، تعداد مبتلایان کرونا در این استان روبه افزایش رفته که این اتفاق، متوجه رعایت نشدن دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط عده‌ای از ساکنان استان است. بنا بر اعلام این مقام مسوول، به دنبال شناسایی ۱۸ مبتلای جدید ظرف روز پنجشنبه تا جمعه، تعداد بیماران کووید ۱۹ در استان بوشهر به ۴۲۲ نفر افزایش یافته اما خبر امیدوارکننده این است که مبتلایان جدید، به دلیل شدت کم علایم، نیازی به بستری بیمارستانی نداشته و در قرنطینه خانگی تحت مداوا قرار گرفته‌اند. بنا بر اعلام چند روز قبل رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در این استان هم از مرز ۱۰۰۰ نفر و تعداد فوتی‌ها هم از مرز ۲۷۰ نفر رد شده است.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم به فارس خبر داد که تعداد کل مبتلایان کووید ۱۹ در این استان به هزار و ۵۲۶ نفر رسیده که بیشترین تعداد مبتلایان مربوط به شهرستان‌های بجنورد (۷۲۹ نفر)، شیروان (۱۸۸ نفر)، اسفراین (۱۷۲ نفر)، مانه و سملقان (۱۵۴ نفر) است اما در شهرستان‌های فاروج، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان آمار کمتر از ۱۱۰ نفر است. رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم ظرف روزهای گذشته خبرهای خوبی از وضعیت شیوع بیماری در استان خود نداشت و خبر داده بود که تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در این استان از مرز ۴ هزار و ۴۰۰ نفر رد شده است. 

ادامه تعطیلی  در ۱۶ شهرستان خوزستان
ادارات، بانک‌ها و اصناف غیرضروری ۱۶ شهرستان خوزستان تا دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه تعطیل اعلام شدند.بر اساس اعلام استانداری خوزستان، ادارات، بانک‌ها و اصناف غیرضروری ۱۶ شهرستان خوزستان تا روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل اعلام شدند. این تعطیلی شامل شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، رامهرمز، مسجدسلیمان، هفتکل، دشت آزادگان، ماهشهر، هندیجان، دزفول، شوش، شوشتر، گتوند، آبادان و خرمشهر می‌شود. بانک‌ها در این ۱۶ شهرستان تعطیل هستند؛ در عین حال بر اساس تشخیص شورای هماهنگی بانک‌های استان، شعب منتخبی که توسط این شورا معرفی می‌شود به صورت کشیک دایر خواهند بود.