کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاهش‌بی‌قراری مبتلایان‌به‌آلزایمر‌با موسیقی درمانی

28 ارديبهشت 1399 ساعت 10:56

گروه علمی: یک متخصص روانشناسی گفت: موسیقی می‌تواند به تسکین اضطراب و نگرانی در افراد مبتلا به زوال عقل از جمله آلزایمر کمک کند.


حمید خاکباز، دکترای تخصص روانشناسی گفت: موسیقی یکی از مهمترین ابزار‌های ارتباطی بین مردم و ملت‌ها محسوب می‌شود که تاثیر آن انکار ناپذیر است، همچنین در حوزه روانشناسی موسیقی به عنوان یک زبان شناخته می‌شود که مناطق خاصی از مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی موضوع موسیقی درمانی یک پدیده موثر به حساب می‌آید.او افزود: سازمان جهانی بهداشت موسیقی درمانی را در حوزه خدمات پزشکی سنتی، مداخله ذهن و بدن برشمرده است؛ به همین منظور از موسیقی درمانی می‌توانیم برای اصلاح و کیفیت سبک زندگی روزمره خود استفاده کنیم. برای مثال می‌توانیم از فنون بازآوایی و بداهه نوازی بهره ببریم.این متخصص روانشناسی تشریح کرد: موسیقی به عنوان یک درمان در کنار خدمات پزشکی و روانشناختی محسوب می‌شود. طبق پژوهش‌های انجام شده موسیقی بر سیستم لیمبیک مغز تاثیر مستقیم دارد. موسیقی می‌تواند به تسکین اضطراب و نگرانی در افراد مبتلا به زوال عقل از جمله آلزایمر کمک کند.حمید خاکباز بیان کرد: طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در حوزه روانشناختی، موسیقی درمانی یک درمان غیردارویی است که می‌تواند در کاهش استرس، نگرانی و افزایش قدرت تمرکز ذهن تاثیر مستقیم داشته باشد. همچنین این شیوه درمانی برای بهبود روابط اجتماعی، یادگیری، حرکت کردن و کارکرد‌های گوناگون جسمی و روانشناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین این راهکار درمانی برای تمام رده‌های سنی با توجه به نیاز افراد توصیه و استفاده می‌شود.

 اضطراب باعث بروز مشکلات رفتاری می‌شود
این متخصص روانشناسی مطرح کرد: استرس و اضطراب باعث بروز مشکلات رفتاری و شناختی خواهد شد بنابراین باید میزان استرس و نگرانی کاهش پیدا کند. یکی از راهکار‌های درمانی برای کاهش این مشکلات مربوط به موضوع موسیقی درمانی می‌شود.او افزود: بیماری آلزایمریک اختلال مغزی محسوب می‌شود و برحافظه، هوش، مغز، تکلم و حرکت‌های رفتاری تاثیرگذار خواهد بود؛ این بیماری را می‌توان با راهکار موسیقی درمانی کنترل کرد.حمیدخاکباز تصریح کرد: از مهمترین تاثیرات موسیقی می‌توان بر غدد درون ریز و سیستم پاراسمپاتیک اشاره کرد که با کاهش ترشح هورمون آدرنالین میزان استرس عمومی کاهش پیدا می‌کند؛ البته نوع موسیقی باید با میل و ترجیحات فردی متناسب باشد تا بتواند تاثیر مثبت را اعمال کند.او با بیان اینکه  دو نوع موسیقی درمانی در حوزه روانشناختی وجود دارد،گفت: مورد اول مرتبط با فعالیت خود شخص با موسیقی است، برای  مثال خود را با موسیقی یا آواز خوانی و یا استفاده از وسایل موسیقی درگیر و فعال می‌کند. در نوع دوم موسیقی درمانی به صورت منفعل است به طوریکه فرد فقط نقش شنونده را دارد.حمید خاکباز در خصوص مهمترین فواید موسیقی درمانی توضیح داد: از مهمترین فواید این راهکار می‌توان به فعال سازی عملکرد شناختی مغز، تحمل و مدیرت درد‌های مضمن، تقویت حافظه نزدیک، افزایش انگیزه و ورزش و کاهش وزن، کاهش استرس و آرامش ذهنی و شخصی اشاره کرد.او در پایان تشریح کرد: در واقع موسیقی می‌تواند بسیاری از خاطرات افراد را یاد آوری کند و زمانی که خاطرات در ذهن فرد زنده می‌شود موسیقی می‌تواند به عنوان یک راهکار درمانی مثبت عمل کند.


کد مطلب: 215616

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215616/کاهش-بی-قراری-مبتلایان-به-آلزایمر-با-موسیقی-درمانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir