به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۲۱۵۶۷۲

لغو طرح ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی

لغو طرح ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی
گروه سیاسی: به کفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، به پیشنهاد وزارت ورزش، ماده جنجالی ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی حذف شده است.

حسین نقوی، با اعلام این خبر گفت دو فوریت کلیت طرح مقابله با «اقدامات خصمانه» اسرائیل «علیه صلح و امنیت»، توسط این کمیسیون تصویب شده است. پیش از این در ماه یازدهم این طرح آمده بود که «هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی» بین ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایرانی با حریفان اسرائیلی ممنوع است. با این حال، مجتبی ذوالنور، رئيس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته پیشنهاد حذف این طرح از سوی وزارت ورزش مطرح شده ولی «هنوز قطعی نیست» و «تصمیمی که به نفع کشور است» گرفته می‌شود. پس از اعلام این طرح، هشدارهای گسترده‌ای در زمینه احتمال تعلیق کل ورزش ایران مطرح شد.

قاسم میرزایی‌نکو، نماینده مجلس، در این زمینه گفت برخی نمایندگان که دنبال تصویب این طرح هستند، «شاید می‌خواهند ورزش کشور تعطیل شود». پدرام الوندی، معاون خبر خبرگزاری ایرنا، هم در توئیتی نوشت که این موضوع می‌تواند «زمینه‌ساز تعلیق کل ورزش ایران و از دست رفتن المپیک توکیو شود». با این وجود برخی نمایندگان مجلس مدافع این طرح از پیامدهای سنگین آن برای ورزش ایران دفاع کرده بودند. ابراهیم عزیزی، عضو فراکسیون ورزش مجلس ایران در اظهارنظری که جنجالی شد، گفت با توجه به اینکه در جمهوری اسلامی «مباحث اعتقادی» بر «مباحث ورزشی» ارجحیت دارد، تعلیق کامل ورزش ایران ایرادی ندارد.

این مسائل در حالی مطرح می‌شود که فدراسیون جهانی جودو مهرماه ۹۸، به دلیل فشار مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی برای باخت اجباری ورزشکاران جودو که با هدف رویارو نشدن با رقبای اسرائیلی صورت می‌گرفت، کلیه فعالیت‌های بین‌المللی جودوی ایران را به حالت تعلیق درآورد. مقام‌های وزارت ورزش ایران در طول ماه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای رفع تعلیق کرده‌اند ولی فدراسیون جهانی جودو گفته است در صورت برگزاری یک مسابقه دوستانه بین تیم‌های ملی جودوی ایران و اسرائیل، تعلیق برداشته می‌شود! آرش میراسماعیلی، رئيس فدراسیون جودو که در ماه‌های گذشته پیگیر رفع تعلیق این فدراسیون بوده، اخیرا هشدار داد که این ماجرا ممکن است «گریبان رشته‌های دیگر و کل ورزش ایران» را بگیرد.