کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عبارت اشتباه «پساکرونا»

29 ارديبهشت 1399 ساعت 8:47

گروه جامعه: یک روانشناس اجتماعی ضمن انتقاد نسبت به بی‌توجهی مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: در حال حاضر برخی از عبارت پساکرونا استفاده می‌کنند، باید به این موضوع توجه داشت که باتوجه به پیش‌بینی‌های جهانی مبنی بر بازگشت مجدد ویروس کرونا استفاده از این عبارت اشتباه است. زمانی که از اپیدمی نوعی ویروس صحبت می‌شود باید توجه داشت که تا زمانی که حتی یک نفر هم مبتلا به کروناویروس می‌شود، آن دوران پساکرونا نامیده نمی‌شود.


به گزارش ایسنا، مهرداد فلاطونی درباره تاثیرات کرونا بر روان جامعه بیان کرد: زمانی که در جامعه اتفاقی به صورت گسترده رخ می‌دهد، یعنی جامعه با معضلی اجتماعی درگیر است که عموما معضلات اجتماعی تاثیرات روحی و روانی بر جامعه می‌گذارد، به طور مثال اگر به موضوع جنگی که چند دهه قبل کشور را با خود درگیر کرد گریزی داشته باشیم، می‌بینیم که کودکان آن دوران که اکنون جوانان جامعه را تشکیل می‌دهند، از دوران جنگ صدماتی دیده‌اند و همچنان از صداهایی شبیه به صداهای دوران جنگ ترس دارند، حتی اگر به موضوع سیلی که سال گذشته کشور را با خود درگیر کرد نیز نگاهی کنیم می‌بینیم که سیل همچنان ابعاد مختلف منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. وی با بیان اینکه بلایا و اتفاقات گسترده منجر به بروز بیماری PTSD ( اختلال پس از آسیب) می‌شود، ادامه داد: اختلال پس آسیب در دوران کرونا در جامعه ما به نحوی بروز یافته است که اکنون اگر فردی در خانواده، فضای اداری و جامعه سرفه‌ یا عطسه‌ای داشته باشد مردم دچار ترس می‌شوند اما به طور کلی بررسی تاثیرات کرونا بر مردم از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، روانی و ... قابل بررسی است، بررسی کرونا بر ابعاد روانی جامعه حاکی از آن است که مردم در ادامه زندگی‌شان با ترس خاصی زندگی می‌کنند.این روانشناس اجتماعی در ادامه به عبارت «دوران پساکرونا» اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برخی از عبارت پساکرونا استفاده می‌کنند، باید به این موضوع توجه داشت که باتوجه به پیش‌بینی‌های جهانی مبنی بر بازگشت مجدد ویروس کرونا استفاده از این عبارت اشتباه است.فلاطونی با اشاره به آمارهای رسمی روزهای اخیر وزارت بهداشت درباره ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان خوزستان، افزود: آمارها حاکی از آن است که هنوز اتفاق خاصی در این رابطه نیفتاده است.

 زمانی که از اپیدمی نوعی ویروس صحبت می‌شود باید توجه داشت که تا زمانی که حتی یک نفر هم مبتلا به این ویروس می‌شود، آن دوران پساکرونا نامیده نمی‌شود.وی همچنین نسبت به بازگشایی برخی اماکن و بی‌توجهی مردم نسبت به فاصله‌گذاری اجتماعی انتقاد کرد و گفت: اگرچه نباید موضوع کرونا را پیچیده تلقی کرد اما ساده‌ کردن این موضوع بر زندگی مردم جامعه هم بی‌تاثیر نیست. اکنون شاهد بازگشایی مدارس، بازارها، ترافیک و... هستیم. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اگر قرار باشد با وجود اینکه اپیدمی کروناویروس از بین نرفته به این رفتارها ادامه دهیم، ممکن است با طوفان سهمگین‌تری از این بیماری مواجه شویم. قطعا مردمی که عاقل‌تر و عالم‌ترند و بیشتر اخبار را دنبال می‌کنند، زندگی با احتیاطی را طی می‌کنند.این روانشناس گفت: البته در این میان افرادی هم هستند که به دلیل مشکلات مالی، صورت روزانه کسب درآمد می‌کنند؛ واقعیت این است که شرایط اقتصادی در جامعه ما به گونه‌ای نیست که فکر کنیم همه اقشار پس‌اندازهای آنچنانی دارند و برخی مجبورند به دلیل نداشتن پول نسبت به موضوع کرونا سهل‌انگاری کنند، اما مسبب این سهل‌انگاری سیاست‌هایی است که در این زمینه اتخاذ می‌شود؛ اکنون که به سطح شهر نگاه می‌کنیم گویی کرونا فراموش شده است و به نظر می‌رسد تا مدتی دیگر سینماها هم بازگشایی می‌شوند. باید نشاط به جامعه بازگردد اما برای ایجاد نشاط نباید بهاء را فدای بهانه کرد. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که مردم چطور باید در مورد رعایت اجرای پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی به افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تذکر دهند؟ توضیح داد: باتوجه به اینکه صحبت از عوام است، برخی افراد ممکن است چندان شناختی نسبت به مسائل اپیدمیولوژی و ویروس نداشته باشند و بخش بزرگی از این مسائل از کنترل مردم خارج است، اما رسانه‌های گروهی باید موثر عمل کنند. وزارت بهداشت باید به صورت مداوم برنامه‌های آموزشی در صداوسیما پخش کند، چراکه جای این گونه برنامه‌ها در برنامه‌های تلویزیونی خالی است. 


کد مطلب: 215723

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215723/عبارت-اشتباه-پساکرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir