به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۲۱۵۷۵۸

گندزدایی شهرها مورد تایید وزارت بهداشت نیست

گروه جامعه: معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: گندزدایی شهرها، آسفالت خیابان، در و دیوار مورد تأیید نیست.
گندزدایی شهرها مورد تایید وزارت بهداشت نیست
فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تاثیر ضدعفونی کردن سطوح در معابر شهری اظهار کرد: این کار بی تاثیر است زیرا طبیعت انتقال این بیماری از طریق سطوح است بنابراین باید سطوح را گندزدایی کنیم. سازمان جهانی بهداشت در تمام اطلاعیه‌هایش تأکید کرده است که سطوح با چه موادی ضدعفونی شود.او افزود: گندزدایی شهرها، آسفالت خیابان، در و دیوار مورد تأیید نیست و ما هم در پروتکل‌هایمان به این موارد اشاره کرده‌ایم.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: با شهرداری‌ها، ارتش، سپاه و بسیج مکاتباتی داشتیم و جلسات متعددی را گذاشتیم،  براین اساس آنها در شهر فقط به گندزدایی سطوح و مبلمان شهری اکتفا خواهند کرد.

ضدعفونی کردن آسفالت، اقدامی بی فایده
فرهادی گفت: در مکان‌هایی مانند ایستگاه‌های اتوبوس‌ و مترو ضدعفونی صندلی، نیمکت ، سطوح داخلی و میله‌ها لازم است اما روی آسفالت و در و دیوار نیازی به ضدعفونی کردن ندارند، زیرا پخش مواد شیمیایی در فضا و استنشاق آن، سلامت افراد را به خطر می اندازد.او با بیان اینکه ضدعفونی کردن معابر به محیط زیست آسیب می‌زند، گفت: آسیبی که بر اثر ضدعفونی کردن معابر به محیط زیست وارد می‌شود، بستگی به نوع ماده ضدعفونی کننده دارد. اگر این مواد ضدعفونی کننده الکل باشد به سرعت تجزیه می‌شود، اگر مشتقات کلر باشد در محیط به سرعت تجزیه می‌شود اما موجب تخریب فضای سبز، دستگاه الکترونیک بانک‌ها و ... خواهد شد.