کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکسن کرونا نمی‌تواند به طور کامل ایمنی بدهد

29 ارديبهشت 1399 ساعت 12:31

گروه علمی: مقام پیشین سازمان غذا و داروی آمریکا دستیابی اطمینان‌بخش به واکسن کرونا را در سال ۲۰۲۱ محتمل دانست و گفت ممکن است این واکسن‌ها به طور کامل ایمنی ندهند و افراد بار دیگر مبتلا شوند.


به گزارش ایرنا، اسکات گاتلیب در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی اس آمریکا در پاسخ به این سوال که وزیر بهداشت گفته تا ژانویه ۳۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا تولید خواهد شد، گفت: احتمالا به نیمی از این عدد دست یابیم چرا که بسیاری از این واکسن‌ها به ۲ دز نیاز دارند.وی ادامه داد: از این رو ممکن است برای گروه‌های پرخطر می‌توانیم در صورت بروز شیوع دوباره این بیماری در پاییز، مجوز استفاده اضطراری از این واکسن‌هایی که در مرحله نخست یا دوم مطالعات هستند، داده شود.کمیسیونر سابق سازمان غذا و داروی آمریکا اضافه کرد: همچنین ممکن است این واکسن‌ها به طور کامل محافظ نباشند. کارهایی که ممکن است انجام دهند این است که شما را از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و ابتلا به پنومونی شدید جلوگیری می‌کند اما هنوز هم ممکن است به این عفونت مبتلا شوید.گاتلیب خاطرنشان کرد: بنابراین ممکن است پس از واکسن هم بتوانید عفونت را دریافت و منتقل کنید اما به همان اندازه مریض نمی‌شوید. بنابراین کاری که در آن شرایط انجام دهیم این است که اگر اپیدمی داشته باشیم، از واکسن‌ها بر روی افرادی استفاده کنیم که واقعا در معرض خطر بالایی قرار دارند.وی با تاکید بر اینکه باید میلیون‌ها دُز واکسن داشته باشیم، تصریح کرد: اگر چنین تولیدی داشته باشیم باز هم ده‌ها میلیون دز کم خواهیم داشت.کمیسیونر پیشین سازمان غذا و داروی آمریکا در پاسخ به این سوال که اگر به واکسن دست یابیم ۳۲۸ میلیون آمریکایی و هشت میلیارد نفر در جهان، یکشبه خواستار آنها خواهند بود در حالیکه چنین اتفاقی نمی‌افتد، گفت:ساخت واکسن طول می‌کشد و پس از آن باید به یک ثباتی در آزمایش‌ها برسید.گاتلیب با یادآوری مراحل ساخت واکسن آنفلوآنزای اچ وان ان وان گفت: ساخت واکسن یک کار بسیار دشوار است و وقتی ساخته شد باید در یک کیفیت بسیار بسیار بالایی باشد. از این رو فکر می‌کنم ما در سال ۲۰۲۱ واکسن قابل ملاحظه‌ای برای استفاده خواهیم داشت.وی افزود: ممکن است ما ۲۰۰ میلیون نفر نیازمند به این واکسن داشته باشیم در نتیجه باید بتوانیم ۴۰۰ میلیون دز از این واکسن تولید کنیم که به نظرم در سال ۲۰۲۱ محقق خواهد شد. با این حال ممکن است در صورت شیوع این بیماری در شهر بزرگ، مجبور باشیم در پاییز برای افراد پرخطر استفاده کنیم.

تعداد کودکان گرفتار کرونا
این مقام پیشین سازمان غذا و داروی آمریکا درباره موارد ابتلای کودکان به ویروس کرونا هم گفت: این گزارش‌ها بسیار نگران کننده است. نشانه‌هایی از علائم پس از ویروس مرتبط با کرونا ظاهر شده است.گاتلیب افزود: سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها گام‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند و گفتند آنها با ویروس مرتبط هستند هرچند که یک رابطه معمولی نیست.وی با بیان اینکه چنین مواردی را در انواع دیگر ویروس‌ها هم می‌بینیم، ادامه داد: ما در واقع نمی‌دانیم چه تعدادی از کودکان این ویروس را دارند. آیا صدها هزار نفرند یا میلیون‌ها کودک به این ویروس گرفتار شده‌اند و ما تنها ۱۰۰ یا ۲۰۰ مورد آن را دیده‌ایم؟کمیسیونر سابق سازمان غذا و داروی آمریکا با یادآوری اینکه نخستین مورد در ۶ اردیبهشت در انگلیس مشاهده شد، گفت: پس از آن ایتالیا و سپس پزشکان نیویورک نخستین مورد را در آمریکا گزارش کردند. اکنون آنها بیش از ۱۰۰ مورد گزارش داده‌اند که متاسفانه سه نفر آنها جان باخته‌اند.گاتلیب افزود: ما هنوز نمی‌دانیم چه کسری از مبتلایان را کودکان تشکیل داده‌اند. چند هفته پیش یکی از نشریات پزشکی مطرح کرده بود که احتمالا کودکان یک سوم دچارشدگان به این بیماری هستند.وی ادامه داد: اگر در نظر بگیریم که ممکن است ۲۰ میلیون نفر در آمریکا دچار این ویروس شده باشند، به این معنا خواهد بود که تعداد زیادی از آنها، کودک هستند.بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در آمریکا گرفتار کووید-19 شناسایی شده‌اند و نزدیک به 90 هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.


کد مطلب: 215794

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215794/واکسن-کرونا-نمی-تواند-طور-کامل-ایمنی-بدهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir