کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موج جدید اپیدمی کرونا در تهران

روزنامه همدلی , 29 ارديبهشت 1399 ساعت 13:45

گروه جامعه: محدودیت‌های اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور از اوایل اردیبهشت به تدریج در حال برداشته شدن است؛ با این تصور که کشور نقطه اوج یا پیک بحران را از سر گذرانده و گسترش کرونا و بیماری کووید۱۹ تحت کنترل درآمده است.


اما برخی از مسئولان حوزه بهداشتی کشور می‌گویند برخلاف این تصور کرونا هنوز تمام نشده و عادی تلقی کردن آن از سوی بسیاری از مردم باعث شده شیوع کرونا در برخی شهرها و از جمله پایتخت برقرار باشد و حتی دوباره روند افزایشی پیدا کند. اگر چه این روزها استان خوزستان از حیث شیوع کرونا در صدر اخبار قرار دارد و نگاه‌ها را به سمت خود جذب کرده است، اما اپیدمی کرونا در تهران نه تنها به قوت خود باقی است، بلکه این ویروس آرام و چراغ خاموش در حال پیشروی است؛ به نحوی که برخی به دلیل روند صعودی کرونا در تهران پیشنهاد قرنطینه شدیدتری می‌دهند.

روند افزایشی مبتلایان کرونا
چند روز پیش، یک مقام ستاد مدیریت کرونا درباره روند افزایشی ابتلا به این ویروس در برخی شهرها و از جمله تهران هشدار داد. او گفت آمار در بسیاری شهرها از جمله تهران در حال بازگشت به نقطه اوج است و باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش رفت.علی ماهر  گفت، بسیاری از مردم علی‌رغم هشدارها، این بیماری را نادیده گرفته‌اند و آمار در بسیاری شهرها در حال بازگشت به نقطه اوج است. او نسبت به اوج‌گیری آمار فوتی‌ها طی هفته‌های آتی هشدار داده و گفته است: «اگر با رعایت ۸۶ پروتکل ابلاغی کار می‌کردیم، طبیعتا میزان ابتلا نباید افزوده می‌شد، ولی احتمالا پروتکل‌ها غیرقابل اجراست. این پروتکل‌ها در محدوده‌های شهری نظیر مترو جواب نمی‌دهد و مردم باز هم در فضای بسیار نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند.»

بازگشت به قبل از کرونا زود بود
با آغاز فعالیت بسیاری از کسب‌‌وکارها از اوایل اردیبهشت، قرار بر این شد رفع محدودیت‌‌ها همراه با اجرای پروتکل‌‌های بهداشتی مانند حفظ فاصله و اجباری شدن ماسک در مترو و رعایت برخی دستورالعمل‌‌های بهداشتی دیگر باشد.اما مشاهدات میدانی و گزارش رسانه‌‌ها از سطح جامعه نشان می‌داد که این دستورالعمل‌ها یا رعایت نمی‌شوند یا رعایت آنها به‌ویژه در مترو و اتوبوس اساسا غیرممکن است. شیوع مجدد کرونا در پایتخت به حدی رسیده است که اکنون برخی می‌گویند شاید نباید مردم به این زودی به شرایط قبل از کرونا برمی‌گشتند. علی ماهر در تشریح وضعیت بغرنج تهران از حیث شیوع کرونا گفت:«شاید برای بازگشت مردم به جامعه اندکی زود بود.»معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی مدیریت بحران کرونا در تهران با اعلام اینکه «به نظر می‌رسد که باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش رویم»، افزود: «وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست. کاهش هزار نفر بستری به کمتر از ۳۰۰ مورد در روز، ناشی از قرنطینه، سخت‌گیری‌ها و رعایت مردم بود که تا ۲۳ فروردین ادامه داشت.با ابلاغ پروتکل‌ها و باز شدن اصناف، مردم پروتکل‌ها را به دست فراموشی سپردند.»

خطر کووید-۱۹ در پایتخت
حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز سه روز پیش به وضعیت نامطلوب پایتخت از حیث شیوع کرونا خبر داد. وی با تاکید بر اینکه همچنان موج اپیدمی کروناویروس در تهران برقرار است، به ایسنا گفت:در مناطق مختلف تهران الگوی ثابتی وجود ندارد و چیزی که مشخص است این است که خطر بیماری کووید ۱۹ را در اقصی نقاط کشور به‌ویژه در پایتخت شاهد هستیم. عرفانی گفت: علی‌رغم تمام زحماتی که کشیده شده و همکاری‌هایی که مردم داشتند، باید بدانیم خطر کاملا برطرف نشده و همچنان موج اپیدمی کروناویروس در تهران برقرار است، از این رو باز هم رعایت نکات بهداشتی را توصیه می‌کنیم.رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص مدیریت کرونا در کلانشهر تهران، اظهار کرد: این که همه‌گیری را در این شهر پشت سر گذاشته باشیم دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ چراکه مطالعه شاخص‌های همه‌گیری شناسی این موضوع را نشان نمی‌دهد.

تهران در وضعیت قرمز شیوع کرونا
چند روز پیش یک متخصص عفونی نیز نسبت به شیوع کرونا در تهران هشدار داد و گفت شهر تهران از حیث شروع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.مسعود مردانی با بیان اینکه برخی از مردم تصور می‌کنند کرونا تمام شده است، گفت: متاسفانه علی‌رغم روند کاهشی بیماری در کل کشور، اما در چند استان از جمله استان‌های تهران، خوزستان، سمنان و حتی مازندران و گیلان دوباره موارد جدید بیماری رو به افزایش است. مردم باید بدانند کرونا تمام نشده است و در برخی از استان‌‌ها بیداد می‌کند.وی با تاکید بر اینکه انتظار داشتیم در تهران روند رو به تزاید بیماری کاهش پیدا کند، گفت: اما مشاهدات فعلی خلاف این انتظار است. قسمت عمده این موضوع مربوط به بازگشایی‌هایی است که صورت گرفته و مردم به خرید، بیرون و... می‌روند. از سوی دیگر عده‌ای از افراد اقدام به سفر می‌کنند تا جایی که ورودی شهرهای شمالی در تعطیلات آخر هفته بالا است.مردانی با اشاره به همه‌گیری کرونا و کمبود امکانات بیمارستانی گفت؛ اکثر افراد تا آخر سال بعد به بیماری کووید۱۹ مبتلا خواهند شد، اما اگر بیماری به طور ناگهان در نقطه‌ای اپیدمی شود، ممکن است سیستم بهداشت و درمان و ارائه خدمات را دچار مشکل کند؛ این در حالی است که هنوز برای دارو، تجهیزات حفاظتی و تخت ICU دچار اشکال هستیم و نباید خودمان را از چاله به چاه بیندازیم.

تهران و خوزستان در شرایط نامطلوب کرونا
وضعیت نامطلوب تهران از دید کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداست نیز پنهان نماند. او نیز چند روز پیش با اعلام این که کنترل کرونا در بسیاری از شهرها موفقیت‌آمیز بوده است، شرایط تهران و خوزستان را از لحاظ شیوع کرونا شرایط مطلوبی ندانست. وی به رسانه‌‌ها گفت:«در استان خوزستان و همچنین تهران وضعیت بغرنجی را شاهد هستیم و در این استان‌ها بویژه در خوزستان نیازمند مشارکت مردم هستیم تا در روزهای آتی به مدیریت بیماری در این استان‌ها نیز نزدیک شویم.» همزمان با این هشدارها سعید نمکی، وزیر بهداشت، در گفت‌وگویی با یک برنامه تلویزیونی از مردم دعوت کرد که مراقب باشند، زیرا او نمی‌داند ویروس کرونا به چه سمت و سویی حرکت می‌کند. نمکی گفت: «نه من و نه هیچ کس در دنیا نمی‌تواند پاسخ دهد که این ویروس چه خواهد کرد.ما هر روز شرایط جدیدی را از این ویروس مشاهده می‌کنیم و نمی‌دانیم ویروس به چه سمت و سویی حرکت می‌کند. مردم باید مراقب باشند ولی نه با شرایطی که در آنها ایجاد هراس و وحشت کنیم؛ همواره سعی کرده‌ام ضمن در خواست رعایت نکات بهداشتی، به مردم امیدواری دهم.


کد مطلب: 215821

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215821/موج-جدید-اپیدمی-کرونا-تهران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir