به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۲۱۵۸۴۰

اختلالات کبدی در بین بیماران کرونایی

گروه جامعه: استاد دانشگاه آقاخان پاکستان، گفت: بین ۲ تا ۱۱ درصد این بیماران به‌ویژه در نوع شدید کرونا به اختلال کبدی مبتلا می‌شوند.
اختلالات کبدی در بین بیماران کرونایی
به گزارش ایسنا، وسیم‌ جفری، متخصص گوارش و کبد از دانشگاه آقاخان پاکستان دوشنبه در اولین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی با ارائه آمار کلی از موارد ابتلا به کرونا در جهان و ابتلای بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در دنیا، اظهار کرد: هر فردی می‌تواند به این بیماری مبتلا شود و منبع اصلی ابتلا انتقال فردبه فرد است.وی به علائم بالینی این بیماری اشاره کرد و افزود: ریه‌ها و برونش‌ها در این‌ بیماری تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ دردهای عضلانی و کوفتگی از دیگر علائم بیماری است. با وجود اینکه تب در بعضی بیماران جزء علائم‌ بیماری است، بعضی دیگر اصلا تب ندارند. همچنین کودکان معمولا علائم خفیفی دارند و زنان حامله نسبت به بیماران همسن خود علامت‌های بالینی شدید ندارند.جفری، تصویربرداری از قفسه سینه را از مهمترین و بهترین راهکارها برای تشخیص این بیماری دانست و ادامه داد: قرنطینه ۱۴ روزه افرادی که با بیماران در ارتباط بوده‌اند، راهکار مناسبی برای جلوگیری از شیوع بیماری به شمار می‌آید.وی انواع مختلف بیماری را به شدید، متوسط و خفیف تقسیم‌بندی کرد و یادآور شد: در افرادی که به کرونای خفیف مبتلا می‌شوند، در تصویربرداری قفسه سینه نشانی از درگیری ریه دیده نمی‌شود؛ ولی موارد متوسط و شدید به بستری شدن در بیمارستان و حتی بخش مراقبت ویژه نیاز دارند.استاد دانشگاه آقاخان پاکستان با اشاره به آمار کشورها و شهرهای مختلف گفت: وضعیت در هر منطقه کاملا با دیگر مناطق متفاوت است. میزان مرگ و میر بین مبتلایان نیز بسته به عوامل مختلف از جمله سن مبتلایان و منطقه شایع‌شده تغییر می‌کند. ولی اگر افراد مبتلا به موقع گزارش شده و در قرنطینه قرار بگیرند، میزان شیوع کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت کلی بیماری، اضافه کرد: مراقبت علائم حیاتی بیمار و اکسیژن‌رسانی به موقع و مداخلات دارویی شامل داروهای ضدالتهابی لازم باید در دستور کار باشد.استاد دانشگاه آقاخان پاکستان با اشاره به پلاسمادرمانی گفت: نتیجه این درمان که در چین و بعضی کشورهای دیگر شامل پاکستان انجام شده، در مورد همه بیماران یکسان نبوده و بعضی بهتر و سریع‌تر با آن بهبود یافته‌اند. وی در مورد اقدامات لازم بعد از بهبودی کرونا گفت: بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان باید دست کم، ۱۴ روز در قرنطینه خانگی بوده و از تجهیزات حفاظت پزشکی فردی مانند ماسک و دستکش استفاده کند.این استاد دانشگاه آقاخان پاکستان با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات بالینی ۲ تا ۱۱ درصد بیماران مبتلا به کرونا با نوعی مشکل مواجهند، خاطر نشان کرد: تا امروز در پاکستان  ۴۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و ۹۰۳ نفر درگذشته و بیش از ۱۱ هزار نفر بهبود یافته‌اند.وی گفت: دوران قرنطینه از اول ماه آوریل (اواسط فروردین) در پاکستان آغاز شد و ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) خاتمه یافت، این دوران در جلوگیری از شیوع بیماری بسیار موثر بود،‌ ولی با پایان قرنطینه شاهد افزایش شمار مبتلایان هستیم.استاد دانشگاه آقاخان پاکستان خاطر نشان کرد: تشخیص زودهنگام برای درمان بیماران کرونایی بسیار مهم است، ضمن مداخلات درمانی ضروری مانند اکسیژن‌درمانی و مداخلات دارویی. وی همچنین از تلاش ۵ شرکت دارویی پاکستانی به همراه شرکت‌های دارویی خارجی برای توسعه داروی مبارزه با کرونا خبر داد.
برچسب ها: ویروس کرونا