کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بیماران سرطانی جزو گروه‌های پرخطر ابتلا به کرونا

29 ارديبهشت 1399 ساعت 17:42

گروه علمی: مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه پوترای مالزی گفت: کرونا همانطور که چالش جدیدی برای کل دنیا بود، مشکلات بیشتری برای بیماران سرطانی ایجاد کرد و این بیماران جزو گره های پرخطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.


 پروفسور شرینا مهد سیدیک، استاد مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه پوترای مالزی امروز دوشنبه در اولین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: بعد از آغاز همه‌گیری کرونا شماری از بیماران سرطانی که در بیمارستان در حال شیمی‌درمانی بودند، مرخص و مجبور شدند درمان خود را به شکل درمان دارویی در منزل ادامه دهند.وی در توضیح تجربیات مالزی برای جلوگیری از ابتلای بیماران سرطانی به کرونا، گفت: خدمات و مشاوره‌های درمانی را در این بیماران به شکل برخط و تلفنی و غیرحضوری ارائه دادیم تا از ابتلای این بیماران به کرونا جلوگیری شود.مهد سیدیک با ارائه مثال‌های دیگری از شیوه درمان این بیماران گفت: بعضی از بیماران هم که از شهری برای درمان به شهر دیگری می رفتند با سختی و چالش‌های جدیدی روبرو بودند؛ زیرا بر اساس قوانین جدید سفر و حرکت در مالزی محدودیت هایی در این دوره وجود داشت‌. خانواده‌ها نمی توانستند بیمار را همراهی کنند و در هر وسیله نقلیه فقط باید یک نفر می‌نشست.
استاد مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه پوترا ادامه داد: وزارت بهداشت مالزی سعی کرد با ارائه مشاوره های تلفنی، مجازی و خدمات برخط و همچنین برگزاری وبینار، این خلاء را جبران کند. گروه ها و نهادهای مردمی حامیان بیماران سرطانی نیز بیکار ننشستد و با حمایت های مالی از این بیماران توصیه ها و پیشنهادات لازم را به آنها ارائه دادند.

مهد سیدیک گفت: به این بیماران توصیه شد تا حد ممکن در خانه بمانند، سبک زندگی و رژیم غذایی سالمی داشته باشند، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. حتی از آنها خواسته شد احساسات و استرس خود را مدیریت کنند؛ زیرا به جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک می کند. اطلاعات زیادی در سایت های مختلف و به شکل برخط در مورد همه جنبه های زندگی به بیماران سرطانی ارائه و حتی از آنها خواسته شد اگر احساس بیماری می کنند یا علائم‌ کرونا را دارند، پیش از اینکه به بیمارستان بروند ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.وی افزود: این اقدامات و ارائه خدمات غیرحضوری، برخط، تلفنی و حمایت‌های مختلف از این بیماران از ابتلای آنها به کرونا تا حد زیادی جلوگیری کرد.هفتمین برنامه نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در دو روز و به صورت مجازی روزهای ۱۸ و ۲۸ ماه مه (۲۹ اردیبهشت و ۸ خرداد) برگزار می‌شود. این دوره از نشست استپ با توجه به شیوع بیماری کرونا از ماه دسامبر (آذر ۱۳۹۸) در چین و ابتلای بیش از چهار میلیون نفر در جهان و مرگ بیش از سیصد هزار نفر به دلیل ابتلا به آن در اولین جلسه به نام تبادل تجربیات و مشاهدات نیروی درمان در کشورهای اسلامی روز ۲۹ اردیبهشت میزبان مقالات و سخنرانی‌های علمی شماری از پژوهشگران و پزشکان است.

این نشست ها با هدف همکاری‌های علمی و فناورانه برای مبارزه با کرونا در کشورهای مختلف و مدیریت بحران ناشی از آن و استفاده از دستاوردهای یکدیگر، هم‌افزایی توانایی‌ها و ظرفیت‌های دانشمندان و متخصصان و مشاهدات نیروهای درمان در کشورهای اسلامی و با حضور شماری از پژوهشگران جوان، نیروهای درمان و مقامات برگزار می‌شود. در این دوره از نشست استپ کارشناسان ایرانی بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند.نشست‌های استپ با هدف ایجاد فضای همکاری و تعامل بین دانشمندان کشورهای اسلامی در دستور کار بنیاد مصطفی(ص) قرار گرفت؛ طرحی که با تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان جهان اسلام، به زمینه‌سازی برای ایجاد هم‌افزایی و توسعه همکاری‌های علمی می‌پردازد و زمینه توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مهیا خواهد کرد.


کد مطلب: 215850

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215850/بیماران-سرطانی-جزو-گروه-های-پرخطر-ابتلا-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir