کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استفاده مکرر از لاک ناخن چه عوارضی دارد؟

30 ارديبهشت 1399 ساعت 11:36

گروه علمی: استفاده مکرر از لاک به علت مواد شیمیایی موجود در آن ممکن است عوارض خطرناکی برای سلامت ناخن‌های افراد به دنبال داشته باشد.


هدی عین اللهی متخصص پوست، مو و زیبایی درباره عوارض استفاده از لاک ناخن، گفت: لاک زدن و ماندن طولانی مدت آن روی ناخن عوارض غیر قابل انکاری به همراه خواهد داشت. لاک‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس ترکیبات تشکیل‌دهنده، کیفیت مواد حلال و رنگی و مواد آلرژی‌زا تقسیم‌بندی می‌شوند.عین اللهی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی خشک شدن، تغییر رنگ و خشن شدن سطح ناخن استفاده پی در پی از استون است، مطرح کرد: استون یک ماده حلال با خاصیت تحریک‌کنندگی است و به علت باقی ماندن طولانی‌مدت لاک روی ناخن باعث تغییراتی در رنگ و حالت ناخن خواهد شد؛ زیرا لاک دارای مواد حلال با خاصیت تحریک‌پذیری است و فقط شدت آن نسبت به استون کمتر است و می‌تواند به راحتی حالت خشک شدن روی ناخن را ایجاد کند.

لاک ناخن باعث حساسیت پلک می‌شود
این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به تاثیر استفاده از لاک ناخن بر حساسیت چشمی، اظهار کرد: مواد موجود در لاک ناخن نه تنها برای ناخن شخص بلکه برای صورت و پلک چشم نیز حساسیت ایجاد خواهد کرد. گفته می‌شود لاک ناخن از شایع‌ترین علل ایجاد حساسیت پلک چشم است.عین اللهی مطرح کرد: کشیدن دست همراه با ناخن‌های لاک‌زده بر روی چشم و پلک منجر به حساسیت پلکی می‌شود. هرچه میزان کیفیت مواد به‌کار رفته در تهیه لاک بهتر باشد، کمتر شاهد عارضه‌های پلکی و پوستی خواهیم بود، اما با این وجود بهتر است افراد کمتر از لاک استفاده کنند.این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره نقش لاک ناخن در اختلالات باروری، گفت: توصیه می‌شود کودکان کمتر از لاک استفاده کنند؛ زیرا پوست کودک حساس‌تر و نازک‌تر بوده و استون و لاک آلرژی بیشتری برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.عین اللهی درباره عواقب استفاده از پاک کننده‌های لاک ناخن، افزود: پاک کننده‌های لاک حلال‌هایی هستند که قشر نازک به جا مانده از آن را حل می‌کنند. این حلال‌ها به طور عمده مرکب هستند از استون یا اتیل استات و یا هر دو که به آن‌ مقادیر ‏اندکی بوتیل استیارت و دی اتیلن گلیکول و مونو متیل اتر افزوده شده تا اثر خشک ‏کنندگی حلال کاهش پیدا کند.او افزود: ‏ باید دانست مهم‌ترین حلالی که برای پاک کردن لاک ناخن به کار می‌رود، استون است که گاهی اوقات باعث خشکی زیاد صفحه ناخن و التهاب پوست اطراف ناخن می‌شود.این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره راهکار‌هایی برای جلوگیری از آسیب به سطوح ناخن، اظهار کرد: با در نظر گرفتن جوانب احتیاط، ناخن را در محلول گرم حلال (استون)، غوطه ور کنید. این کار باعث جدا شدن راحت‌تر لاک ناخن و صدمه کمتر به صفحه ناخن‌ها می‌شود.عین اللهی ادامه داد: اخیرا با اضافه کردن موادی مانند پروپیلن گلیکول به استون، شدت خشک کنندگی آن را روی ناخن کاهش داده اند، ولی همچنان پاک کننده اصلی پولیش ناخن، استون است. بهترین راه برای از بین بردن رنگ زرد ناخن، عدم استفاده از لاک است.

انواع محلول‌های تقویت‌کننده ناخن
عین اللهی با بیان اینکه محلول محرک رشد ناخن‌ها برای تقویت سطوح ناخن‌ها است، بیان کرد: این نوع محلول حاوی روغن‌های جوانه گندم، بادام شیرین و زیتون است که با نفوذ به ریشه ناخن موجب تغذیه و تسریع رشد آن می‌شود. همچنین از دیگر موارد می‌توان به محلول‌های تقویت‌کننده ناخن‌های نرم و شکننده اشاره کرد که یک پوشش دو لایه است که موجب تقویت و افزایش استحکام ناخن‌ها می‌شود.این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره تاثیر محلول‌هایی که به منظور جلوگیری از خوردن و جویدن ناخن استفاده می‌شوند، گفت: این محلول‌ها، مایع بدون خطری هستند که به دلیل طعم تلخ موجب انصراف از بردن ناخن‌ها به داخل دهان می‌شوند.


کد مطلب: 215925

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215925/استفاده-مکرر-لاک-ناخن-عوارضی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir