به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۲۱۵۹۲۷

۵ استان دوباره در وضعیت هشدار قرار گرفتند

۵ استان دوباره در وضعیت هشدار قرار گرفتند
گروه جامعه_شرقن وشت:  روند کاهشی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران دوام نیاورد و موج جدیدی از راه رسید؛ جدیدترین آمار رسمی می‌گوید تا روز گذشته یعنی هشتادونهمین روز از شیوع کرونا در کشور و براساس اعلام وزارت بهداشت ۱۲۲هزارو ۴۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد هفت‌هزارو ۵۷ نفر جان باخته و ۹۵هزارو ۶۶۱ نفر هم بهبود یافته‌اند. آن‌طور که روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد، در یک شبانه‌روز دوهزارو ۲۹۴ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که نشان از افزایش مبتلایان دارد و به نظر می‌آید شرایط دست‌کم پنج استان ایران در وضعیت هشدار قرار گرفته است. 

آمار جدید چه می‌گوید؟ 
«کیانوش جهانپور»، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت که در سه ماه گذشته هر روز آمار جدید شناسایی مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا را اعلام می‌کند، ظهر روز گذشته خبر داد که تعداد جان‌باختگان از هفت ‌هزار نفر گذشته است. او درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا گفت: «از روز گذشته تا امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی دوهزارو ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۵۳۴ مورد بستری و هزارو ۷۶۰ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند».براساس توضیحات جهانپور «مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۲۲‌هزارو ۴۹۲ نفر رسید». او همچنین ظهر روز گذشته درباره آمار جان‌باختگان هم گفت: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به هفت‌هزارو ۵۷ نفر رسید». سخنگوی وزارت بهداشت آمار جدیدی هم از تعداد آزمایش‌های بیماری کووید ۱۹ در ایران ارائه کرد و گفت: «خوشبختانه تاکنون ۹۵‌هزارو ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. دوهزارو ۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۷۰۱‌هزارو ۶۴۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است».

استان‌های خطرناک این‌روزها
اگرچه آغاز کرونا در ایران از استان قم شروع شد و تا مدت‌ها هم این استان در صدر آمار مبتلایان و جان‌باختگان قرار داشت؛ اما موج شیوع کرونا تاکنون استان‌های فراوانی را در بر گرفته و همچنان در گردش است. براساس جدیدترین اطلاعات حالا پنج استان شرایط حساس‌تری در مقایسه با دیگر مناطق کشور دارند که البته شرایط هر استانی ممکن است در مدت‌زمانی کوتاه به حالت هشدار برسد.سخنگوی وزارت بهداشت درباره این استان‌ها در توضیحاتی گفت: «استان خوزستان کماکان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد و بعد از خوزستان،‌ استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب کرمان به‌ویژه جیرفت،‌ جنوب سیستان‌وبلوچستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار قلمداد می‌شوند». او به ساکنان این استان‌ها و دیگر نقاط کشور توصیه کرد که توجه بیشتری به فاصله‌گذاری فیزیکی داشته باشند: «رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کماکان باید اجرا شود و به طور خاص در این استان‌ها و در سراسر کشور از همه مردم می‌خواهیم بهداشت فردی و فاصله‌گذاری را رعایت کنند». وضعیت هشدار در چندین استان کشور در حالی است که هنوز تصمیمی مبنی بر ممنوعیت سفر در کشور گرفته نشده است.دراین‌باره روز گذشته «حسین قاسمی»، دبیر کمیته اجتماعی-انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، در گفت‌وگو با ایلنا و در پاسخ به این پرسش که با توجه به درپیش‌بودن تعطیلات عید فطر آیا کمیته اجتماعی-انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیمی برای کاهش مسافرت‌ها دارد؟ گفت: «ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی دال بر کاهش سفرها اتخاذ نکرده است؛ اما همان‌گونه که بارها اعلام شده که رفع محدودیت‌ها به معنای عادی‌سازی نیست و خطر بیماری همچنان وجود دارد؛ بنابراین تأکید بر این است که مردم از انجام سفرهای غیرضرور جدا پرهیز کنند». او درباره فعالیت مراکز اقامتی اعم از هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها هم گفت: «برابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها با رعایت دقیق و کامل پروتکل‌ها فعالیت خواهند کرد».

این تصمیمات در حالی است که بعضی کارشناسان دلیل اوج‌گرفتن چندباره شیوع ویروس کرونا در چندین استان کشور را کم‌توجهی مسئولان به لزوم ایجاد فاصله‌گذاری و همچنین عادی‌شدن نادرست شرایط برای مردم می‌دانند. البته در کنار این افزایش آمار مبتلایان و همچنین شرایط هشدار چندین استان کشور، روز گذشته معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش مراجعه به مراکز درمانی خبر داد و گفت:‌ «نتیجه مستقیم غربالگری کرونا، کاهش چشمگیر ورودی بیماران به بیمارستان‌ها و کاهش چشمگیر تلفات ناشی از ویروس کرونا در کشور بوده است».«علیرضا رئیسی» مدعی شد که ۸۰ میلیون ایرانی غربالگری شدند و در توضیح این موضوع گفت: «نظام شبکه با تمام توان به بسیج ملی مقابله با کرونا وارد شد و با حداقل هزینه و با توانمندی بهورزان، مراقبان سلامت، کارشناسان، پزشکان و دیگر نیروهای داوطلب این بسیج ملی را با غربالگری نزدیک به ۸۰ میلیون نفر از هم‌وطنان به پیش برد». او البته به مردم پیشنهاد داد که در تعطیلات پیش‌رو برنامه سفر نچینند: «با همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین به تأخیر انداختن سفرها به‌ویژه در تعطیلات پیش‌رو، به سوی غلبه بر این ویروس حرکت خواهیم کرد».  به نظر می‌آید شرایط قرمز چندین استان کشور ممکن است به‌زودی به دیگر استان‌های کشور هم سرایت کند و اگر مردم و مسئولان این موضوع را جدی نگیرند، ممکن است در روزهای آینده شاهد موج جدیدی از شیوع سراسری ویروس کرونا در کشور باشیم.
برچسب ها: ویروس کرونا