کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاربردهای مشاوره آنلاین برای متخصص هیپنوتیزم و مشاوره ازدواج

30 ارديبهشت 1399 ساعت 14:29

گروه سلامت:


پژوهش در مورد درمان آنلاین هنوز ادامه دارد و با تحول فناوری های بکار رفته در ارائه این نوع خدمات سلامت روان، این حوزه نیز در حال به روز شدن است. محققان اثربخشی مشاوره آنلاین در برخی اختلالات را بررسی کرده اند که می تواند توسط متخصص هیپنوتیزم مورد استفاده قرار گیرد.
در زیر برخی اختلالاتی را که درمان آنلاین برای آن ها مفید بوده است ذکر می کنیم.

درمان افسردگی توسط متخصص هیپنوتیزم
افسردگی اساسی یکی از متداول ترین شکل های اختلالات روانی در ایالات متحده به شمار می آید، به طوریکی که 17.3 میلیون بزرگسال (7.1% از جمعیت بزرگسالان) هرساله به آن مبتلا می شوند. متاسفانه به گفته «سازمان سلامت روان ملی» تقریبا 35% از افراد مبتلا به افسردگی هیچ درمانی دریافت نمی کنند.
 پژوهشی که در «مجله اختلالات خلقی» منتشر شده است، دو شیوه درمانی را با هم مقایسه کرد و نشان داد که درمان اینترنتی افسردگی توسط متخصص هیپنوتیزم به اندازه درمان مرسوم (درمان فردی) در بهبود افسردگی اثربخش است. جالب است که کاهش علائم سه ماه پس از درمان فقط در گروه آزمودنی هایی که درمان اینترنتی دریافت کرده بودند مشاهده شد.

مشاوره آنلاین توسط متخصص هیپنوتیزم
درمان اختلال پانیک در مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین برای اختلال وحشت ­زدگی نیز مفید است. اختلال وحشت زدگی یک اختلال اضطرابی است که تقریبا 2.7% از جمعیت بزرگسال هرساله به آن مبتلا می شوند. پژوهشی در مجله «روانپزشکی BMC» درمان شناختی-رفتاری اینترنتی (ICBT) را با یک درمان گروهی CBT برای درمان اختلال وحشت زدگی را با هم مقایسه کرد.
نتایج نشان داد CBT اینترنتی نه تنها به اندازه CBT گروهی برای کاهش علائم وحشت زدگی و بیرون هراسی موثر است، بلکه از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه تر می باشد.  از نظر زمانی نیز درمانگر وقت کمتری را برای گروه CBT اینترنتی صرف می کرد.
هیپنوتیزم درمانی شناختی رفتاری در درمان پانیک موثر است و می تواند توسط متخصص هیپنوتیزم مورد استفاده قرار گیرد.

درمان اختلال اضطراب اجتماعی متخصص هیپنوتیزم
اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) (که قبلا فوبی اجتماعی نامیده می شد) به ترس پیوسته از موقعیت های اجتماعی اشاره دارد. تقریبا 7.1% از جمعیت بزرگسال به این اختلال دچار هستند. این اختلال شدیدا به عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد آسیب می زند. طبق یافته های پژوهشی مشاوره آنلاین راهی سودمند برای کمک به مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی می باشد.
اضطراب اجتماعی از جمله اختلالاتی است که مراجعه زیادی برای هیپنوتیزم درمانی دارند و می تواند توسط متخصص هیپنوتیزم به خوبی درمان شود.

درمان اختلال اضطراب تعمیم یافته  توسط متخصص هیپنوتیزم
یافته های پژوهشی حاکی از انند که ICBT به اندازه درمان مرسوم حضوری برای کمک به مبتلایان به اختلال اضطراب تعمیم یافته اثربخش است. در یک پژوهش، درمان آنلاینی که توسط یک درمانگر اجرا شده بود، با درمان آنلاینی که توسط یک تکنسین اجرا شده بود را با هم مقایسه کرد، و گزارش داد که نتایج هر دوی این درمان ها با درمان مرسوم قابل مقایسه است.
هیپنوتراپیست قبل درمان اختلال اضطراب تعمیم یافته باید علل این اختلال را به درستی شناسایی کند تا بتواند شیوه درمانی درستی را تعیین کند.

درمان استرس و اضطراب با مشاوره آنلاین
مشاوره آنلاین برای غلبه بر استرس و اضطراب نیز مفید است. اثربخشی بالقوه یک درمان مبتنی بر تلفن همراه برای مدیریت سطوح ملایم تا متوسط استرس، اضطراب و افسردگی را بررسی کرد. در این برنامه که به مدت شش هفته ادامه یافت، آزمودنی ها به یک برنامه حاوی ماژول های مبتنی بر CBT آنلاین، خود-نظارتی به موقع، و هشدارهای پیامکی دسترسی داشتند. علائم استرس، اضطراب و افسردگی در شرکت کنندگان این برنامه کاهش یافته بود. پریشانی روانشناختی کلی نیز کاهش یافت و احساس خود-کارآمدی در بسیاری از شرکت کنندگان تقویت گردید.

مشاوره آنلاین متخصص هیپنوتیزم
انواع مشاوره آنلاین
درمان های آنلاین همه یکسان نیستند و درمانی که شما انتخاب می کنید به عوامل مختلفی مثل ماهیت مشکل شما و اهداف درمانی تان بستگی دارد. اجرای برخی شکل های درمان شناختی-رفتاری (CBT) در حالت آنلاین متداول تر است، اما اجرای برخی شاخه های CBT، مانند حساسیت زدایی و پردازش مجدد با حرکات چشم (EMDR)، به صورت آنلاین دشوارتر یا حتی غیرممکن است. در زیر چند مشاوره آنلاین را توصیف می کنیم.

درمان شناختی-رفتاری در مشاوره آنلاین
درمان شناختی-رفتاری شکلی از درمان است که مطالعات زیادی در مورد آن انجام شده است، و اثربخشی آن برای برخی اختلالات سلامت روان تایید گشته است. پیش فرض اصلی این نوع درمان این است که با شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای منفی، علائم اختلال تسکین می یابند و فرد می تواند راه های جدیدی برای مقابله با چالش های زندگی بیابد.
درمان شناختی رفتاری یکی از پرکاربردترین روش های درمانی همراه با هیپنوتیزم است. بیشتر هیپنوتراپیست ها از این روش درمانی استفاده می کنند. در هیپنوتیزم درمانی از تمام تکنیک های شناخت درمانی در حالت خلسه هیپنوتیزمی استفاده می شود.

درمان روانپویشی در مشاوره آنلاین
غالبا از CBT به عنوان «استاندارد طلایی» در حوزه درمان یاد می شود اما پژوهشگران نشان داده اند که سایر شکل های روان درمانی نیز ممکن است به اندازه CBT موثر باشند. درمان روانپویایی به کشف فرایندهای ناهشیاری که بر رفتار تاثیر می گذارند متمرکز می شود. فرض بر این است که بینش یافتن سبب افزایش سطح خودآگاهی می شود و به فرد کمک می کند به تاثیر تجربیات گذشته بر رفتار کنونیش پی برد.
هنوز در مورد امکان اجرای درمان روانپویشی از طریق اینترنت توافق حاصل نشده است (زیرا این نوع درمان غالبا روی روابط میان فردی متمرکز می شود). در درمان روانپویایی، ویژگی الگوهای پاسخدهی به دیگران از طریق فرایندی به نام انتقال  در بافت ارتباط با درمانگر نمایان می شود (اجرای این فرایند به صورت آنلاین کار دشواری است).

البته به گفته برخی پژوهشگران، درمان روانپویایی آنلاین هم به تنهایی و هم به عنوان مکمل درمان های مرسوم سودمند است.
مقایسه روان درمانی اینترنتی با ICBT برای درمان افسردگی نشان داد که علائم افسردگی در آزمودنی های هر دو گروه به یک اندازه کاهش یافته است، اما کیفیت زندگی و بهبود معنادار علائم افسردگی در بلندمدت در اعضای گروه ICBT نمایان تر بود.
استفاده از درمان های پویشی توسط متخصص هیپنوتیزم نیاز به تسلط کافی به روان درمانی پویشی دارد. چون برخی به غلط تصور می کنند همین که هیپنوتراپیست بیمار را به گذشته خودش ببرد می تواند به سادگی با تلقین مشکلی که در گذشته ایجاد شده است را پاک کند. اما تحقیقات نشان می دهد که چنین کاری اثربخشی ندارد.

درمان شخص محور با مشاوره آنلاین
درمان شخص محور (PCT)، که درمان مراجع محور نیز نامیده می شود، یک رویکرد غیرمستقیم است و با این فرض که فرد نقش اصلی در زندگی خود را به عهده دارد پیش می رود. طبق پژوهش ها، PCT برای برخی اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی مفید است.
درباره اثر بخشی درمان مراجع محور توسط متخصص هیپنوتیزم پژوهش خاصی منتشر نشده است. و معمولا هیپنوتراپیست ها کمتر از این روش درمانی استفاده می کنند.
اثربخشی درمان شخص محور اینترنتی هنوز روشن نیست اما برخی یافته ها حاکی از آنند که این شیوه درمان برای افراد مبتلا به علائم ملایم تا متوسط اضطراب، افسردگی و استرس موقعیتی مناسب است.

چه زمانی نباید از مشاوره آنلاین استفاده کرد؟
درمان آنلاین برای همه افراد و همه اختلالات مفید نیست.
البته می توان از مشاوره آنلاین یا درمان نوشتاری به عنوان مکمل درمان مرسوم بهره گرفت. درمان آنلاین برای برخی بیماری ها مثل اختلال دوقطبی، انواع اعتیاد، PTSD، و اسکیزوفرنیا احتمالا مفید نیست. اما این بیماران می توانند از درمان آنلاین به عنوان مکمل درمان های مرسوم استفاده کنند. مثلا می توان از درمان نوشتاری برای کمک به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی برای پیروی از برنامه درمان دارویی بهره برد.  شواهد حاکی از آنند که شرکت در یک درمان آنلاین  فرد را قادر می سازد در صورت نیاز به کمک بیشتر به دنبال درمان حضوری برآید.  مثلا پژوهشی نشان داد دانشجویانی که به کمکی بیش از آن چه که مشاوره آنلاین ارائه می داد نیاز داشتند، اگر قبلا در یک برنامه آنلاین شرکت کرده و با یک درمانگر به طور آنلاین کار کرده بودند، بیشتر احتمال داشت که نیاز به کمک خود را ابراز کنند.

مشاوره ازدواج آنلاین
یکی دیگر از کاربردهای مشاوره آنلاین، مشاوره ازدواج آنلاین یا زوج درمانی آنلاین است. در مشاوره ازدواج آنلاین می توان هر دو فرد همزمان با دکتر روانشناس ارتباط داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد مشاوره ازدواج آنلاین می تواند در حل مشکلات زوجین تاثیر مثبتی داشته باشد. به خصوص تحقیقات نشان می دهد معمولا یکی از زوجین تمایل کمتری برای مراجعه به زوج درمانگر دارد و یا به دلیل مشغله کاری امکان مراجعه حضوری به روانشناس را ندارد. که این مشکل در مشاوره آنلاین قابل حل است.
مشاوره ازدواج آنلاین می تواند به صورت صوتی یا تصویری انجام شود. 

سخن آخر
مشاوره آنلاین گزینه بسیار مناسبی برای درمان مرسوم به خصوص برای هیپنوتراپیست به شمار می آید. برخی افراد صحبت کردن آنلاین با یک درمانگر را ترجیح می دهند (مثلا یک شخص مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است صحبت کردن در مورد احساساتش به صورت آنلاین را راحت تر بداند).
البته منظور ما این نیست که درمان آنلاین برای همه مناسب است. مثلا اگر شما در درک پاسخ های هیجانی تان مشکل دارید، ممکن است نتوانید در مورد احساسات تان با درمانگرتان صحبت کنید. اگر نمی توانید مشکلات خود را به طور دقیق برای درمانگرتان شرح دهید، احتمالا درمانگر هم نمی تواند پیشنهادات، حمایت و کمک لازم را به شما ارائه دهد.
فقط نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که هیپنوتیزم درمانی آنلاین حتما باید به صورت آنلاین تصویری باشد تا هیپنوتراپیست بتواند شما را ببیند چون اکثر تکنیک های هیپنوتیزم بر اساس مشاهده علایم بدنی است.
اطلاعات بیشتر در سایت دکتر بهشتیان  (beheshtiyan.ir)
 


کد مطلب: 215951

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215951/کاربردهای-مشاوره-آنلاین-متخصص-هیپنوتیزم-ازدواج

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir