کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وضعیت شاخص‌های اقتصادی در ۲ ماهه امسال

30 ارديبهشت 1399 ساعت 13:46

گروه اقتصادی: معاون بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران از کاهش ۶۲ و ۵۰درصدی خرید ارز واردات و فروش ارز صادراتی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.


به گزارش تسنیم، مریم خزائی در جلسه صبح امروز هیئت نمایندگان اتاق تهران در خصوص شاخص های اقتصادی و مقایسه آن با سال ٩٨ اظهار داشت: سه سال است که تولید ناخالص داخلی GDP منفی است و اندازه اقتصاد در سال ٩٨ بالغ بر ٤٣٩میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با سال ٩٧ کاهش یافته است.وی با بیان اینکه همان طور که در سال ٩٨ شاهد تورم ٤٨درصدی بودیم، در سال ٩٩ نیز تورم دو رقمی در اقتصاد وجود دارد گفت: رشد نقدینگی هنوز از سوی بانک مرکزی اعلام نشده  ولی بر اساس پیش بینی کارشناسان شاهد رشد ٣ درصدی هستیم.معاون بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: عملکرد بازار ثانویه کشور از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا ۲۸ اردیبهشت ماه،  یک میلیارد یورو  ، خرید ارز برای واردات بوده است که در مقابل ۱.۶ میلیارد یورو فروش ارز صادراتی داشتیم، که این رقم نسبت به سال گذشته در بخش خرید ارز واردات ۶۲درصد و در بخش فروش ارز صادراتی ۵۰درصد کاهش یافته است. این آمار خود نشان دهنده وضعیت صادرات و واردات کشور در سال جاری است.وی با بیان اینکه در ابتدای سال جاری فروش ارز صادراتی و خرید ارز وارداتی کم بوده و مناسب نبود گفت: در حال حاضر در هفته گذشته ٣٢٧میلیون یورو ارز صادراتی فروخته شده است.

رکود در بخش تولید اقتصاد در مقابل رشد بورس
خزائی با اشاره به بازدهی ٣هزار و ٧٣٢ میلیارد تومانی بورس تا٢٩ اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: شاخص بورس نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته، ۳۵۵ درصد رشد داشته و این در حالی است که بر خلاف سال گذشته این افزایش بازدهی به دلیل اثر شرکت های بزرگ در بورس بوده است.وی گفت: عرضه های اولیه در فروردین ماه سال جاری  ٦٨درصد نسبت به کل سال ٩٨رشد یافته است.  اما باید بدانیم که زمانی می توانیم از این رشد خوشحال باشیم که بخش تولید واقعی نیز در راستای این رشد، حرکت کند.  اما مشکل اینجاست که رشد اسمی وجود دارد و در بخش واقعی اقتصاد دچار رکود هستیم.


کد مطلب: 215969

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215969/وضعیت-شاخص-های-اقتصادی-۲-ماهه-امسال

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir