کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رشدمجدد مو باکمک‌یک محلول‌مبتنی‌برسلول‌بنیادی

30 ارديبهشت 1399 ساعت 14:10

گروه علمی: پژوهشگران کره‌ای در بررسی جدیدی نشان دادند که نوعی محلول مبتنی بر سلول‌های بنیادی می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کند.


به گزارش ایسنا، پژوهشگران کره‌ای در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که یک راه حل موضعی مبتنی بر سلول بنیادی می‌تواند به رشد مجدد مو هم در زنان و هم در مردان کمک کند. یک آزمایش کنترل شده که در مقیاس کوچکی انجام شده، نشان می‌دهد که این درمان می‌تواند ایمن و موثر باشد. پژوهشگران امیدوارند که بتوانند این نتایج را در آزمایش‌های بزرگتر نیز اثبات کنند.متداول‌ترین شکل طاسی مرتبط با سن، "آلوپسی آندروژنتیک"(AGA) است. حدود نیمی از مردان و زنان بالای ۵۰ سال به این شکل از ریزش مو دچار می‌شوند.پژوهشگران در این بررسی، بر نوعی سلول بنیادی تمرکز کردند که در بافت چربی بزرگسالان وجود دارد. این سلول موسوم به "ADSCs"، تعدادی از هورمون‌های رشد را ترشح می‌کند که برای رشد مو حیاتی هستند. آزمایش‌ها نشان داد که ADSCs می‌تواند به رویش مجدد مو در مردان و زنان کمک کند. "سانگ یوپ لی"(Sang Yeoup Lee)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که ADSCs می‌تواند رشد مو را هم در مردان و هم در زنان مبتلا به آلوپسی تقویت کند اما تاکنون هیچ آزمایش تصادفی، برای بررسی تاثیر و ایمنی ADSCs در این مشکل نپرداخته است. هدف ما این است که کارآیی ADSCs را در افراد مبتلا به آلوپسی بررسی کنیم تا شاید بتوانیم آن را به عنوان یک عامل درمانی موثر و ایمن ارائه دهیم.

پژوهشگران، این آزمایش را روی ۳۸ نفر انجام دادند که ۹ نفر آنها زن بودند. نیمی از داوطلبان، محلول موضعی حاوی ADSCs را دریافت کردند و به نیمی از آنها، دارونما ارائه شد. شرکت‌کنندگان، محلول‌ها را به مدت ۱۶ هفته استفاده کردند.پس از گذشت ۱۶ هفته، پژوهشگران دریافتند که ضخامت مو در گروه نخست، ۲۸.۱ درصد و در گروه دوم، ۷.۱ درصد افزایش یافت.این پژوهش، نتایج پژوهش‌های پیشین را که در مورد تاثیر ADSCs بر رشد مو انجام شده‌اند، تایید می‌کند. روش‌های رساندن دارو در آزمایش‌های پیشین، متفاوت بود و معمولا با تزریق صورت می‌گرفت اما این پژوهش نشان می‌دهد که محلول موضعی ADSCs می‌تواند درمان موثرتری باشد. این درمان، روش ساده‌تری نسبت به تزریق است و به مراجعه پیاپی به مراکز درمانی نیازی ندارد.لی ادامه داد: پژوهش ما نشان می‌دهد که محلول ADSC می‌تواند به عنوان یک راهبرد درمانی جایگزین برای رشد دوباره مو در افراد مبتلا به آلوپسی به کار برود. این روش می‌تواند با حفظ ایمنی لازم، هم ضخامت و هم تراکم مو را افزایش دهد.وی افزود: گام بعدی ما، انجام دادن همین آزمایش روی جمعیت بزرگتر و متنوع‌تری است تا اثرات مثبت ADSC بر رشد مو تایید شود.


کد مطلب: 215978

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215978/رشدمجدد-مو-باکمک-یک-محلول-مبتنی-برسلول-بنیادی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir