به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۲۱۵۹۸۲

«زیر درختان زیتون» در جمع بهترین‌های تاریخ کن

گروه فرهنگی: نشریه نیویورکر فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته عباس کیارستمی را در جمع ۴۴ فیلم برتر تاریخ جشنواره فیلم کن قرار داد.
«زیر درختان زیتون» در جمع بهترین‌های تاریخ کن
به گزارش ایسنا، جشنواره فیلم کن ۲۰۲۰ در صورت عدم لغو در این روزها مشغول برگزاری هفتاد و سومین دوره خود بود اما بحران جهانی کرونا، سینمای جهان را از یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی محروم کرد، با این وجود قرار است فهرستی از آثار پذیرفته این جشنواره در این دوره در ماه آینده میلادی منتشر شود و برخی از این فیلم‌ها در سایر جشنواره‌های سینمایی به روی پرده خواهند رفت.در این روزها که جای خالی جشنواره کن و شور، هیجان و فیلم‌های مهمی که هر سال به سینمای جهان تزریق می‌کرد بیش از پیش حس می‌شود، «ریچارد برودی» از نشریه نیویورکر فهرستی از فیلمهای برتر جشنواره کن (شامل همه بخش‌های اصلی و جنبی) از ابتدا تاکنون تهیه‌کرده است که نام آثار فیلمسازان مهمی چون «میکل آنجلو آنتونیونی»، «آنیس واردا»، «جیم جارموش»، «ویلیام وایلر» و عباس کیارستمی و ... را در خود جای داده است. در این فهرست که شامل ۴۴ فیلم است فیلم «زیر درختان زیتون» با بازی محمد علی کشاورز و محصول سال ۱۹۹۴، رتبه ۳۵ را به خود اختصاص داده است. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی در ادامه دو فیلم «خانه دوست کجاست؟« و «زندگی و دیگر هیچ« ساخته شد که بعدها با عنوان  سه‌گانه کوکر شناخته شد. «زیر درختان زیتون» در جشنواره کن ۱۹۹۴ یکی از نامزدهای نخل طلای کن بود و در شصت و هقتمین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم خارجی بود. 

کسب هوگوی نقره‌ای جشنواره فیلم شیکاگو، کسب خوشه طلایی بهترین فیلم جشنواره وایادولید اسپانیا، برنده جایز  منتقدان بهترین فیلم جشنواره سائوپائولو در کشور برزیل و نامزدی بهترین فیلم خارجی زبان سال ۱۹۹۴ از  انجمن منتقدان فیلم شیکاگو و جوایز اسپیریت از جمله دیگر  موفقیت‌های بین‌المللی این فیلم است. داستان این فیلم که در روستای کوکر در شمال ایران روی می‌دهد درباره فردی به نام حسین است که به خواستگاری دختری به نام طاهره در روستا می‌رود اما چون خانه ندارد با جواب منفی خانواده طاهره رو به رو می‌شود. همنا شب زلزله اتفاق می‌افتد و همه خانه‌های روستا ویران می‌شود و  ...«الکساندر» به کارگردانی «الکساندر سوکورف»، «همه چیز درباره ایو» به کارگردانی «جوزف منکیه‌ویچ»، «پول» از «روبر برسون»، «ماجرا» از «میکل آنجلو آنتونیونی»، «پشت چلچراغ» ساخته «استیون سودربرگ»، «کلئو از ۵ تا ۷» ساخته «آنیس واردا»، «مردها نمی‌میرند» از «جیم جارموش»، «داستان کاراگاه» ساخته «ویلیام وایلر»، «۴۰۰ ضربه» ساخته «فرانسوا تروفو»، «دروازه بهشت» ساخته «مایکل چیمنو»، «سکوت لورنا» به کارگردانی برادران «داردن»، «قلمرو طلوع ماه» از «وس اندرسون»، «رم شهر بی دفاع» ساخته «روبرتو روسلینی»، «داستانی از چیکاماتسو» به کارگردانی «کنجی میزوگوچی»، «خورشید به روشنی می‌درخشد» ساخته «جان فورد»، «هنوز هیچ چیز ندیدی» به کارگردانی «آلن رنه» و  «دختر جوان» از «لوئیس بونوئل» از شاخص‌ترین آثار حاضر در این فهرست هستند.