به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۲۱۶۰۱۲
قاسم میرزایی نیکو:

مرگ ناشی از کرونا یا مرگ به دلیل گرسنگی برای اقشار فرودست تفاوتی ندارد

گروه جامعه: یک نماینده مجلس گفت: طبقه فرودست بستر اصلی انتقال ویروس و ناقلان سیاری هستند که در همه جا حضور خواهند داشت، چون اگر روزانه کار نکنند از گرسنگی تلف می‌شوند و بی‌توجهی به قشر فرودست و آسیب‌دیده اثرات مخربی را ایجاد خواهد کرد.
مرگ ناشی از کرونا یا مرگ به دلیل گرسنگی برای اقشار فرودست تفاوتی ندارد
قاسم میرزایی‌نیکو عضو کمیسیون شوراهای مجلس دهم، در خصوص اقتصاد پساکرونا، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهانی را تحت‌الشعاع قرار داد، کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبود به ویژه که مسئله تحریم را هم پیش رو داشته و داریم. وی افزود: تحمل تحریم و آمادگی چندین ساله و پذیرش آسیب‌های تحریم، یکی از مشکلات اقتصادی کشور است که کشورهای دیگر با آن مواجه نیستند؛ همچنین توقف صادرات نفت و تحریم فروش نفت با تغییر و افت فاحش قیمت نفت فرقی برای اعتبارات و خزانه کشور نداشته و برای کشورهای خلیج فارس شرایط سختی را ایجاد کرده است. بهره‌وری کم و خالی بودن ظرفیت مراکز مختلف در چرخه تولید که عملا با نیروی کار گسترده‌ای مواجه نیستند و انزوای اقتصادی در ابعاد جهانی، از مشکلات حوزه تجارت جهانی است. بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی در خوشبینانه‌ترین حالت، با شیوع کرونا حداقل ۳ درصد GDP در کشورها از بین خواهد رفت و این رقم در کشور ما بسیار موثر است.
وی ادامه داد: در این میان بخش کشاورزی کمترین آسیب را خواهد دید؛ چرا که تامین مواد غذایی را به عهده دارند و خوشبختانه این بخش تعطیل نشده است. در بخش صنعت توان تولید کم ظرفیت را می‌توان ادامه داد و پوشش لازم را فراهم کرد. نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم اظهار کرد: به بخش خدمات که  ۴۴ درصد GDP ایران را در برمی‌گیرد و تعداد شاغلان این بخش شاید چیزی حدود ۴۰ درصد مشاغل ایران باشد، خسارت زیادی وارد شده که این خسارت بیشتر نیز خواهد شد؛ این بخش حدود ۵۵ درصد اقتصاد ایران را شامل می‌شود که ۴۴ درصد آن غیر از بخش خدمات عمومی است. مانند رستوران‌ها، حمل و نقل، خرده فروشی‌ها و... . این خدمات یعنی اگر ما تعداد شاغلان ایران را ۲۵ میلیون نفر بدانیم، چیزی حدود ۱۰ میلیون شغل به این بخش اختصاص دارد که نقدینگی هم ندارند. 
وی با بیان اینکه نقطه محوری حمله این ویروس طبقات فرودست است، گفت: قشر آسیب‌دیده هیچ پشتیبان و تشکلی ندارند و از هیچ کجا حمایت نمی‌شود. این قشر به دلیل تامین رزق روزانه در شمال شهرها پرسه می‌زنند و شب به حاشیه شهرها برای خواب می‌روند.
میرزایی نیکو افزود: طبقه فرودست بستر اصلی انتقال ویروس و ناقلان سیاری هستند که در همه جا حضور خواهند داشت، چون اگر روزانه کار نکنند از گرسنگی تلف می‌شوند و تفکیک و قرنطینه برای آنها بی‌معنی است و مرگ ناشی از کرونا یا مرگ به دلیل گرسنگی برای آنها تفاوتی ندارد. وی با بیان اینکه بی‌توجهی به قشر فرودست و آسیب‌دیده اثرات مخربی را ایجاد خواهد کرد، درباره نحوه برون‌رفت از این مشکلات، گفت: توجه به  امنیت اجتماعی و رسیدگی به عوامل درون‌زا و بیرونی برای انجام مطالبات، فرودستان باید در دستور کار باشد. لذا اولویت اول پرداختن به این قشر و حل مشکلات آنان است؛ دادن بسته معیشتی و یارانه نقدی به این قشر به شکل کاملا نظارت شده و دقیق از طریق شبکه مویرگی در مدت معین، راه‌اندازی مراکز نگهداری و سرپناه‌های حساب شده و یا حل مشکلات اولیه حاشیه‌نشینان شهرها، افزایش سهمیه کمیته امداد و بهزیستی برای تامین نیازهای فقیران و سرپرستان خانواده‌ها و جمع‌آوری آمار و احصا این اقشار در همین پوشش‌ها از راهکار‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار‌کرد: بهبود شرایط اقتصادی کشور پس از ثبات نسبی قابل بحث و بررسی است و راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت دارد؛ در بخش کلان باید گره ارتباط پولی و بانکی و تحریم‌ها و روابط با اروپا در ساز و کار اینستکس فعال و دیپلماسی اقتصادی و سیاسی تلاش کند.
میرزایی نیکو در تشریح برنامه‌های کوتاه مدت برای حل مشکلات اقتصادی گفت: استمهال و مدت بخشیدن به پرداخت مالیات، ارزش افزوده، وام برای مدت سه تا شش ماه البته با نظارت و جلوگیری از رانتخواری  و سود جویان، فروش سهام شرکت‌های دولتی با رقم‌های مناسب برای جذب نقدینگی و برون‌سپاری وظایف و برنامه‌ها، حذف و یا کاهش حقوق گمرکی واردات اقلام اساسی و موثر برای بخش تولید، شناسایی واحدهای صنفی متضرر به‌ویژه اصناف خدماتی با کمک اتحادیه‌ها و شهرداری و تامین نیازمندی‌های اولیه آنها و حضور دلسوزانه سازمان‌های تحت نظر رهبری با تامین مالی و اعتباری به دولت در جهت کمک و پشتیبانی نقدینگی بخش‌های دولتی و کمک در اتمام پروژه‌های نهادهای موثر مانند ستاد اجرایی، بنیاد و آستان قدس از برنامه‌های کوتاه‌مدتی است که باید مدنظر قرار گیرد.