به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۳۱ ساعت ۰۷:۳۶
کد مطلب : ۲۱۶۰۳۲

موج دوم شیوع کرونا چگونه رخ می‌دهد؟

گروه جامعه: همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در نبود واکسن موثر تا هنگامی دست کم ۷۰ درصد جمعیت به ویروس مبتلا و به آن ایمن شوند، پایان نمی‌یابد. بنابراین بروز موج دوم (یا سوم) بیماری گریزناپذیر است چرا که هنوز افراد زیادی وجود دارند که به ویروس مبتلا نشده‌اند و نسبت به آن مصونیت ندارند.
موج دوم شیوع کرونا چگونه رخ می‌دهد؟
به همین علت بازگشایی پس از قرنطینه ابتدایی باید با احتیاط و به تدریج انجام شود و با انجام آزمایش‌های گسترده برای غربالگری افراد با عفونت احتمالی و ردیابی تماس‌های افراد دارای ازمایش مثبت همراه شود تا بروز موج دوم بیماری به تاخیر انداخته شود و در این مدت سیستم‌های بهداشتی و درمانی آماده رویارویی با موج بعدی شیوع شوند.موج دوم (یا موج سوم) شیوع کرونا تعریف کمی دقیقی ندارد و شیوع مجدد بیماری پس از کاهش ابتدایی در شمار اولیه موارد را می‌توان موج دوم یا سوم خواند.اینکه امواج بعدی شیوع بیماری چگونه و در چه زمانی رخ خواهند داد، دقیقا معلوم نیست. اما یک سناریوی محتمل بر اساس سابقه همه‌گیری‌های جهانی پیشین مانند آنفلوانزای اسپانیایی ۱۹۱۸ بروز موج دومی است که از موج اول شدیدتر است.موج اول آنفلوانزای اسپانیایی در بهار ۱۹۱۸ شروع شد، اما موج دوم همه‌گیری که در پاییز و زمستان ۱۹۱۸ شروع شد، بیشترین مرگ‌ومیرها را باعث شد و ظاهرا ویروس آنفلوانزای عامل این شیوع به شکل مرگبارتری جهش پیدا کرده بود. شاید شرایط جنگی هم در انتشار این شکل مرگبارتر ویروس نقش داشت. آنفلوانزای اسپانیایی موج‌های سوم و چهارمی هم داشت که کمتر مرگبار بودند و این همه‌گیری جهانی تا ۱۹۲۰ به طول انجامید.گروهی از دانشمندان هم می‌گویند موج‌های بعدی بیماری کمتر مرگبار خواهند بود، چرا که با توجه به نیاز ویروس به میزبان‌های زنده برای تکثیر جهش‌هایی از ویروس به طور طبیعی انتخاب خواهند شد که کشندگی کمتری داشته باشند. در نهایت با افزایش شمار افراد بهبودیافته از عفونت که به آن مصون می‌شوند و انتخاب طبیعی جهش‌هایی که ویروس را «ضعیف‌تر» می‌کنند، همه‌گیری فروکش می‌کند.ویروس جدید کرونا با نام رسمی ویروس-سارس کوو-۲ در آن هنگام ممکن است مانند شیوع‌های فصلی مانند ویروس‌های آنفلوانزا پیدا کند یا مانند چهار ویروس کرونای عامل سرماخوردگی بیماری خفیفی ایجاد کند که فقط آزارنده باشد.
جدا از اینکه کدام یک از این سناریوها تحقق یابد، به نظر می‌رسد ویروس کرونا  دست کم در ۱۸ ماه آینده ویروس کرونا همچنان در کانون زندگی انسان‌ها باقی بماند.
برچسب ها: ویروس کرونا