کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تمام چیزهایی که باید در مورد کارشناسی رنگ خودرو بدانید

31 ارديبهشت 1399 ساعت 12:17

گروه کسب و کار:


کاهش عرضه خودرو صفر به بازار از سوی کارخانه‌ها و افزایش تقاضا برای خرید خودرو، بازار داغی برای خرید و فروش خودروهای کارکرده ایجاد کرده است. هنگام خرید خودروهای کارکرده علاوه بر اطمینان از صحت فنی خودرو، سلامت ظاهری خودرو نیز تاثیر زیادی در قیمت خودرو دارد.
 
اغلب خودروهای کارکرده پس از مدتی دچار آسیب دیدگی از ناحیه بدنه می‌شوند و  بخش‌های مختلف خودرو از این موضوع تاثیر می‌پذیرد. اولین قسمتی که آسیب دیدگی در آن برجسته می‌شود رنگ خودرو است.به دلیل حساس بودن رنگ بدنه خودرو به آسیب‌های خارجی، کوچکترین برخوردها می‌تواند موجب خط و خش در بدنه خودرو گردد. وجود خط و خش‌ها بر روی خودروی کارکرده موضوعی عادی ست اما گاهی اوقات این آسیب‌ها بیشتر بوده و نیازمند این است که بخشی از خودرو تعویض یا مجدد رنگ آمیزی شود که این موضوع تاثیر زیادی بر قیمت خودرو خواهد داشت. یکی از مواردی که پنهان کردن آن از دید خریداران خودرو شایع تر است رنگ آمیزی مجدد خودرو است. هر چند که در بسیاری از موارد دلیل این پنهانکاری تنها به دست آوردن سود بیشتر نیست و بسیاری از فروشندگان خودرو˓ خود از آن بی خبرند. از این رو بهره گیری از تخصص کارشناسان رنگ خودرو در جلوگیری از ضررهای مالی احتمالی بسیار موثر خواهد بود. بعلاوه زیبایی ظاهری خودرو نیز برای بسیاری از ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

کارشناسی رنگ خودرو
زمانی که تصمیم به خرید یک خودرو کارکرده گرفتید، وجود عیوب ظاهری نباید دور از انتظار باشد. گاهی اوقات صاحب قبلی خودرو به دلیل حساسیت شخصی خود و زیبایی بیشتر خودرو تصمیم به رفع این عیوب خواهد نمود  اما گاهی اوقات نیز خودرو را به حال خود رها می‌کنند. قبل از خرید خودرو به خصوص خودروهای گران قیمت بهتر است حتما از خدمات کارشناسی رنگ خودرو استفاده نمایید تا از اقدامات سودجویانه و تحمیل ضرر‌های احتمالی اجتناب کرده باشید.
 
 
ضرورت کارشناسی رنگ خودرو
بسیاری از افرادی که قصد خرید خودروی دست دوم دارند برای اطمینان از سلامت خودرو به کارشناس رنگ خودرو نیازمند هستند. از آنجا که در ایران، صنعت تعمیر و بازسازی خودرو به طور چشمگیری پیشرفت کرده است و اشخاص ماهری در این زمینه مشغول به کار هستند، در معاملات خرید و فروش خودرو نیاز به یک کارشناس متخصص بیش از پیش احساس می‌شود. تشخیص رنگ خودرو، نوع و میزان خسارت وارد شده به خودرو را مشخص می‌کند که می‌تواند هزینه‌های احتمالی را که ممکن است در آینده برای خریدار پیش بیاید را از بین ببرد.



چه چیزهایی در زمان کارشناسی رنگ خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد؟
در کارشناسی رنگ خودرو، بدنه خودرو از لحاظ تصادف، قطعات استوک، قطعات تعویضی، آسیب دیدگی‌های شاسی، دستکوب بودن شماره سریال خودرو و صافکاری‌های بدنه و برش‌های اتاق خودرو، بررسی می‌شوند. همچنین در تشخیص رنگ خودرو، اصالت خودرو که یکی از ویژگی‌های مهم ماشین است نیز مورد بررسی قرار میگیرد. هر قطعه از خودرو که رنگ می‌شود در تعیین قیمت خودرو و وضعیت خودرو ارتباط مستقیم دارد.

کارشناسی رنگ خودرو به چه صورت انجام می‌پذیرد؟
1- استفاده از چشم غیر مسلح
تشخیص رنگ خودرو به وسیله روش‌های مختلفی قابل بررسی است که ساده ترین و اولین روش استفاده از چشم غیر مسلح است.
این شیوه از دقت بالایی برخوردار نیست و همیشه نمی توان به آن اکتفا کرد. حتی بسیاری از افراد خبره در زمینه کارشناسی رنگ خودرو نیز گاهی به سختی می‌توانند با بررسی چشمی نقاط آسیب دیده خودرو را تشخیص دهند.
با این حال با بررسی دقیق بخش‌هایی از خودرو می‌توان به رنگ شدگی خودرو پی برد. بررسی صندوق عقب، سپر خودرو، وجود نقاط کمرنگ یا پررنگ تر در بعضی بخش‌های خودرو، وجود سطوح ناصاف ، شفاف یا کدر بودن بیشتر از حد معمول بخشی از بدنه خودرو نشانه‌هایی از رنگ شدگی خودرو است.

2- استفاده از حس لامسه
روش دیگر برای تشخیص رنگ خودرو استفاده از انگشتان دست است. ممکن است این روش نیز همانند روش قبل ساده به نظر بیاید، اما تشخیص به این شیوه نیز تنها کار یک متخصص زبده است. متخصصان تشخیص رنگ خودرو با بررسی نقاط حساس خودرو که در برخورد‌ها احتمال آسیب بیشتر دارند را به دقت و با استفاده از نوک انگشتان خود لمس می‌کنند. همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد در صورت رنگ شدگی مجدد خودرو˓ این قسمت‌ها سطح ناصاف تری در مقایسه با سایر قسمت‌ها دارند.

3- استفاده از آهن ربا
یکی دیگر از روش‌های تشخیص رنگ خودرو، استفاده از آهنربا است که با استفاده از یک آهنربا بخش‌های حساس خودرو مورد بررسی قرار میگیرد. نحوه چسبیدن آهنربا به بدنه خودرو می‌تواند رنگ شدگی خودرو را تشخیص دهد. این روش نیز محدودیت‌هایی دارد و استفاده از این روش نیازمند تجربه است.

4- استفاده از دوربین عکاسی
استفاده از دوربین عکاسی با کیفیت و عکاسی در تاریکی و در حالی که فلش دوربین روشن است یکی دیگر از روش‌های تشخیص رنگ خودرو است. هر چند که این روش نیز ساده به نظر می‌رسد، اما نکاتی از قبیل زاویه عکس گرقتن و فاصله از خودرو در تشخیص رنگ خوردگی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. 

5- استفاده از دستگاه تشخیص رنگ
بهترین، دقیق ترین و پرکاربردترین شیوه برای تشخیص رنگ خودرو ، استفاده از دستگاه‌های تشخیص رنگ خودرو است. با استفاده از این دستگاه به صورت کاملا دقیق می‌توان از رنگ شدگی یا سالم بودن خوردو مطلع شد.سرعت زیاد تشخیص ، دقت بالا و راحتی استفاده از این دستگاه موجب شده تا کارشناسان تشخیص رنگ این شیوه را نسبت به دیگر شیوه‌ها ترجیح داده و از این شیوه برای بررسی خودرو استفاده نمایند.نکته مهم در استفاده از این دستگاه‌ها اطمینان از اصل و با کیفیت بودن دستگاه است. 


 ویژگی‌های یک کارشناس رنگ خودرو مجرب
یک کارشناس تشخیص رنگ ماهر باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

1-  از دانش و تجربه کافی برخوردار باشد
با پیشرفته شدن صنایع و تحولات رخ داده˓ صرف داشتن تجربه در این امر کفایت نمی کند. یک کارشناس تشخیص رنگ خودرو باید از دانش روز برخوردار باشد و از ابزارهای متفاوت و کارآمد نیز شناخت جامع داشته باشد. در کنار آن تجربه نیز به طور قطع در موفقیت او و پروژه کاری اش جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

2- گزارش رسمی و مکتوب ارائه دهد
ارائه یک گزارش مکتوب توسط کارشناس تشخیص رنگ تاثیر بسزایی در کیفیت معامله خودرو دارد. به معامله جلوه قانونی می‌بخشد و علاوه بر آن، نشانگر کار حرفه ای کارشناس است.

3- قادر به انجام خدمات سیار باشد
یک کارشناس تشخیص رنگ حرفه ای به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت نداشتن وقت کافی و یا امکان جابجایی˓ به محل مورد نظر شما آمده و به شما خدمات ارائه کند. بعلاوه حضور در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر از ویژگی‌های بارز یک کارشناس تشخیص رنگ متعهد است.

اولویت‌های مهم در کارشناسی رنگ خودرو
مهم ترین بخش‌هایی که در زمان کارشناسی رنگ خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد، سقف، ستون و شاسی‌های خودرو است.
اولین بخش شامل بدنه اصلی خودرو متشکل از سقف˓ شاسی و ستون‌هاست. این موارد معمولا در معرض آسیب کمتری هستند و معیاری برای تشخیص رنگ خوردگی سایر نقاط محسوب می‌شوند. اما در صورتی که کارشناس تشخیص رنگ خودرو رنگ خوردگی این نقاط را تایید کرد˓ خودرو را از نظر فنی به دقت بررسی کنید، چرا که به احتمال زیاد خودرو قبلا واژگون شده و یا به اصطلاح چپ کرده است. احتمال دیگر نیز تصادف از طرفین و یا بخش عقب و جلو ماشین است. به هر حال رنگ خوردگی این نقاط نشان از تصادف و یا اتفاقات جدی نظیر واژگونی است.

دومین بخش که از آن به عنوان نقاط حساس خودرو یاد کردیم قسمت‌های بیرونی خودرو نظیر سپر˓ صندوق عقب˓ درب‌ها و گلکیر‌ها می‌باشند. این بخش در اولویت تشخیص رنگ خوردگی یک خودرو قرار دارند. این بخش‌ها به همان دلیل که آسیب پذیر تر هستند˓ بیشتر در معرض دید و بازرسی کارشناسان تشخیص رنگ قرار می‌گیرند. از طرفی به خاطر حساسیت بالای این بخش‌ها نقاشان خودرو نیز مهارت و زمان بیشتری صرف رنگ آمیزی این بخش‌ها می‌کنند و همین امر لزوم مراجعه به یک کارشناس تشخیص رنگ زبده را دو چندان می‌کند. 
همانطور که متوجه شدید یک تشخص درست می‌تواند از ضرر شما جلوگیری کند. بهره گیری از دانش یک کارشناس تشخیص رنگ به همین علت اهمیت پیدا می‌کند. اما آیا تابه حال به ویژگی‌های یک کارشناس تشخیص رنگ خوب فکر کرده اید؟!



هزینه کارشناسی رنگ خودرو چگونه است؟
هزینه کارشناسی خودرو ثابت می‌باشد و فاقد مالیات بر ارزش افزوده است. لذا از پرداخت هزینه اضافی بابت کارشناسی رنگ خودرو خودداری کنید. هزینه کارشناسی خودرو در ماشین‌های دنده اتومات با خودروهای معمولی مانند پراید متفاوت است. قیمت کارشناسی خودرو با توجه به برند خودرو، سال تولید ماشین، نرخ دلار روز، میزان کارکرد مشخص می‌شود.

آیا کارشناسی رنگ خودرو به ضرر فروشنده است؟
در صورت صداقت فروشنده کارشناسی رنگ خودرو میتواند حتی به نفع فروشنده نیز باشد. حضور کارشناس رنگ بدنه میتواند برای هر دو طرف معامله مفید و منصفانه باشد.
کارشناسی تخصصی قبل از خرید خودرو به شما کمک می‌کند تا خودرو مورد نظر خود را قبل از خرید به طور کامل بررسی کرده و از سلامت خودرو مطمئن شوید. خرید خودرو بدون کسب اطلاع دقیق از وضعیت بدنه، فنی و رنگ می‌تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند در حالی که با کارشناسی خودرو با هزینه بسیار کم می‌توانید از وضعیت کامل و قیمت خودرو مطلع شده و با آسایش خودرو را خریداری نمایید. بازدید خودرو شامل تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی بدنه خودرو ، کارشناسی فنی و گیربکس ، سیستم برقی و آپشن و تست دیاگ و تست رانندگی است. هزینه کارشناسی خودرو بسته به نوع خودرو و نوع کارشناسی خودرو انتخاب شده متغیر خواهد بود.

وب سایت ماشین بانک با ارایه خدمات کارشناسی خودرو در محل به شما کمک می‌کند تا به راحتی و بدون دغدغه بتوانید خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید. برای درخواست کارشناس خودرو در محل کافیست به وب سایت ماشین بانک مراجعه کرده و در قسمت ثبت درخواست کارشناسی خودرو، درخواست خود را ثبت کنید تا در کمترین زمان ممکن کارشناسان ماشین بانک به محل اعزام شده و خودرو مورد نظر را مورد بررسی قرار دهند.
 


کد مطلب: 216036

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/216036/تمام-چیزهایی-باید-مورد-کارشناسی-رنگ-خودرو-بدانید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir