کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتشار جزئیات تازه‌ از سقوط هواپیمای اوکراینی

1 خرداد 1399 ساعت 15:11


گروه بین‌الملل: مقامات اوکراینی جزئیات تازه‌ای از آخرین دقایق پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین را که در آسمان تهران مورد هدف موشک‌ قرار گرفت، منتشر کردند.

الکساندر رووین، رئیس مؤسسه تحقیقات پزشکی قانونی اوکراین، به رسانه‌های این کشور گفت که شواهد به دست آمده نشان می‌دهد مسافران هواپیمای اوکراین‌اینترنشنال پیش از برخورد دو موشک با هواپیما، از صندلی‌های خود بلند شده بودند. به گفته این مقام وزارت دادگستری اوکراین، بر اساس قوانین پروازی، تا ارتفاع چهار هزار متری، مسافران باید کمربندهای خود را بسته نگه داشته و نشسته باشند، در حالی که از بقایای هواپیما فقط چهار عدد از صندلی‌های مسافران پیدا شد. این در حالی است که ۱۶۷ مسافر و همین‌طور خدمه هواپیما سوار آن بوده‌اند.

به گفته الکساندر رووین، از شواهد جدید چنین برمی‌آید که پیش از سقوط هواپیما، وحشت در کابین و بین مسافران حکمفرما بوده و آنها از صندلی‌های خود برخاسته بودند و داخل هواپیما در حال آتش‌سوزی بوده و از سوراخ‌های ایجادشده در بدنه دود سیاه بیرون می‌آمده است. به گفته این مقام اوکراینی، پس از اصابت موشک‌های سپاه، این هواپیما «۳.۵ دقیقه» در آسمان بوده و پس از این مدت به زمین برخورد کرده است.
پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ با شلیک دو موشك سرنگون شد. 

در حالی‌ که تهران می‌گوید تحقیقات «گسترده و دقیق» در رابطه با سرنگونی پرواز ۷۵۲ ادامه دارد، وزیر خارجه اوکراین هشدار داد در صورت سرپیچی از همکاری، ایران با فشار از سوی تمام کشورهای مرتبط با این سانحه روبه‌رو خواهد شد. دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در روزهای اخیر گفته است که «مسئولان ایرانی‌ مذاکره‌کنندگان دشواری هستند، اما ما پل‌ها را نمی‌سوزانیم و سعی می‌کنیم به توافق برسیم.»

او افزود: «به ایران پیشنهاد داده‌ایم به شیوه‌ای متمدنانه همکاری کند و گام نخست، به نتیجه رساندن هرچه سریع‌تر تحقیقات فنی اعم از تضمین بازخوانی جعبه‌ سیاه است.» کی‌یف تأکید کرده است که اجازه نخواهد داد پرونده پرواز ۷۵۲ بدون نتایج قابل قبول ختم شود. شلیك دو موشك به این هواپیمای مسافربری که روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته رخ داد منجر به کشته‌ شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما شد. پس از انکارهای اولیه، سرانجام ستاد کل نیروهای مسلح سه روز بعد اعلام کرد که پس از حملات انتقامجویانه ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق، این نیرو «به خطا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرده است.


کد مطلب: 216104

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/216104/انتشار-جزئیات-تازه-سقوط-هواپیمای-اوکراینی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir