به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۲۱۶۱۶۳

علت گرانی طلا و ارز چیست؟

گروه اقتصادی: در آخرین هفته اردیبهشت که متقارن با اواخر ماه رمضان است بازار های مالی دستخوش تغییرات چشمگیری شدند به طوری که بازار ارز، طلا و سکه گوی سبقت را از بازار سرمایه ربودند و روند افزایش قیمت را تجربه کردند.
علت گرانی طلا و ارز چیست؟
با افزایش اونس جهانی شاهد عبور نرخ سکه از کانال ۷ میلیون تومانی بودیم از طرف دیگر دلار و یورو هم  ارقام قیمتی جدید‌ی را تجربه کردند. در این میان بازار سرمایه روند صعودی سابق خود را نداشت و گویی زمان استراحت آن فرا رسیده است تا در  آینده با توان بیشتری به روز‌های طلایی و  رو به رشد  خود بازگردد.

افزایش بیش از ۲۵۰ هزار تومانی سکه در یک هفته 
در آخرین هفته اردیبهشت  قیمت سکه در بازار با رقم ۷ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان شروع به معامله کرد روند افزایش سکه و طلا نیز در رو‌زهای بعد ادامه داشت تا جایی که در ششمین روز هفته  نرخ سکه به ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید و طی یک هفته حدود ۲۸۰ هزار تومان  گران شد.  

چرا سکه گران شد
نادر بذر افشان دبیر هیات مدیره  اتحادیه طلا ، جواهر و سکه تهران گفت: افزایش قیمت سکه در هفته گذشته  به علت اشتیاق افراد جامعه به سمت بورس کالا از جمله دریافت گواهی سپرده سکه از برخی بانک ها بود که البته ارزش این گواهی ها نسبت به  نرخ سکه بازار  حدود ۴۰۰  هزار تومان تفاوت داشت و گران تر بود.او افزود: افزایش تقاضا برای دریافت گواهی سپرده  سکه  سبب شده بود گرایش مردم به سمت آن افزایش یابد و باعث افزایش تقاضای  خرید سکه از بازار شود که این امر باعث  ایجاد شکاف قیمتی بین بازار بورس کالا و سکه شده بود.
دبیر هیات مدیره  اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران بیان کرد: اما افزایش قیمتی که در آخرین هفته اردیبهشت تجربه کردیم دلایل کاملا متفاوتی نسبت به هفته گذشته دارد.او تصریح کرد: توقف ارائه گواهی سپرده سکه توسط  برخی از بانک ها  سبب به حداقل رسیدن  تقاضا در بازار شد و قیمت سکه نسبت به هفته گذشته با شیب ملایم تری افزایش یافت.بذر افشان اظهار کرد: در چهارمین هفته اردیبهشت شاهد افزایش چشمگیر نرخ ارز بوده ایم که بر افزایش قیمت سکه بی تاثیر نبود از طرف دیگر اونس جهانی روند صعودی را در پیش گرفته بود و نوسان حدود ۴۰ دلار همراه بود که یکی از مهم ترین علت افزایش نرخ سکه و طلا در این هفته بود.او در پایان گفت: معتقدم با کنترل بیشتر بانک مرکزی بر بازار ارز باعث می شود قیمت ارز در بازار به ثبات بیشتری می رسد که در پی آن این ثبات قیمت در بازار طلا و سکه برقرار می شود.

افت تقاضا برای مصنوعات طلا در بازار 
آیت محمدولی رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران گفت: جو روانی گران شدن طلا و سکه باعث ایجاد نوسانات عجیب‌وغریب برای بازار سکه و کسادی سایر کسب‌وکار‌ها شده است.محمد، ولی با بیان اینکه افزایش قیمت در بازار طلا و سکه تأثیری بر افزایش خرید مصنوعات طلا نداشته است، اظهار کرد: در واقع تقاضا به سمت بازار سکه و تا حدودی طلای آب شده رفته است.

دلار وارد کانال ۱۷ هزار تومان شد 
در چهارمین هفته اردیبهشت شاهد افزایش نرخ دلار و یورو بودیم به گونه‌ای که  دلار با مبلغ ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و یورو با قیمت ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شدند این افزایش قیمت تا آخرین روز هفته ادامه داشت و دلار با افزایش ۵۰۰ تومان به نرخ ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و یورو نیز ۶۰۰ تومان گران شد و به قیمت  ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و فروش شد. علی اصغر سمیعی رییس اسبق کانون صرافان  گفت: علت اصلی افزایش قیمت ها از جمله قیمت ارز، کاهش ارزش پول ملی است که در اثر بالا بودن نرخ تورم و بهره، رخ می دهد.و بیان کرد: ممکن است چند روز یا حتی چند ماه بتوان با  ورود ارز مازاد بر تقاضا در بازار  قیمت‌ها را ثابت نگه داشت، ولی این عملکرد برای همیشه کاربردی نیست و دور از منطق است  چرا که باعث جمع شدن فنر قیمت شده و انرژی آن ذخیره می‌شود و هر زمان ممکن است با اندک بهانه ای باعث  جهش قیمت ها  در بازار شود. سمیعی افزود: البته جهش قیمت چندین بار در بازار ارز ایران اتفاق افتاده است و از  مهمترین آن افزایش ۵ برابری ارز در  سال ۹۷ بود.رییس اسبق کانون صرافان  دلیل اصلی هجوم خریداران در  بازار ارز را  کاهش شتاب روند صعودی قیمت‌ها در بورس دانست و گفت: همین طور که می دانید  سرمایه از خطر گریزان است و زمانی که  در بازاری ، خطر ریزش ارزش احساس شود افراد از آن بازار خارج شده و وارد بازار های سودآور تر می شوند.او تصریح کرد: در حال حاضر  بهترین روش مبارزه با سوداگران و سود جویان که در بازار ارز مدیریت بازار است به بیان دیگر نرخ ارز، واحد و واقعی شود و  به صفر رساندن نرخ های بهره و تورم، بازار ارز به ثبات می رساند البته این نکته را نباید فراموش کرد که هدفمند سازی یارانه ها هم از اهم واجبات برای اقتصاد کشور است.

بورس مانند بازار بانکی نیست
یاسر فلاح  مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدماتی بورس گفت:کسانی که وارد بازار سرمایه می شوند نباید این بازار را با سیستم بانکی اشتباه گیرند. ذات بورس پر از نوسان و فراز و نشیب است. این بازار مانند بازار بانکی نیست که سودی مطمئن و مشخص را به صورت ماهانه پرداخت کند. در کنار این موارد سرمایه گذاران بورسی باید مفهوم ریسک و بازده را در نظر بگیرند. این بازار روزهای سبز و قرمز دارد.

سهام عدالت می تواند داریی مولد باشد
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه   گفت:  سهام عدالت از جمله نقاط بسیار مهم در اقتصاد کشور است و در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند البته  آموزشدر زمینه بازار سرمایه  قبل از آزاد سازی سهام عدالت از توجه کافی برخوردار نبود.او بیان نکرد: افرادی  قصد واگذاری سهام عدالت را  دارند  می توانند آن را به بانک ها واگذار کنند اما  اکنون بهتر است سازمان بورس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برنامه هایی را تدوین کنند که بتوانند با ابزار های مالی نظیر صندوق ها و بانک، سهام دارن  عدالت را به ویژه دهک های پایین را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کنند.دارابی بیان کرد: دارندگان سهام عدالت باید توجه کنند که آنچه به بانک ها واگذار کرده اند دارایی بلند مدتی است که می تواند برای آن ها سرمایه خوبی باشد.او افزود: در زمانی که افراد برای سهام عدالت اقدام کرده بودند حداکثر ارزش آن یک میلیون تومان بوده است که برخی حتی این مبلغ را به طور کامل پرداخت نکرده بودند اما در حال حاضر شاهد افزایش چشمگیر آن تا مبالغی حدود ۱۰ میلیون تومان  و بیشتر هستیم .این موضوع نشان دهنده آن است که این  سرمایه نوعی دارایی مولد است و تا مین کننده آتیه خانواده های آسیب پذیر است.این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با فرهنگ سازی، برنامه ریزی و تفکر خلاقانه در ایجاد ابزار سازی مالی می توان افراد را در نگهداری این سرمایه تشویق کرد و شاهد ایجاد رونق اقتصادی در کشور باشیم.

گواهی سپرده گذاری سکه چیست؟
دارابی در باره ماهیت گواهی سپرده گذاری سکه گفت: با این گواهی  افراد می‌توانند سکه خود را به امانت نزد یک بانک ( سامان ، رفاه ، صادرات ) بگذارند و این گواهی  را در بورس کالا مورد معامله قرار دهند.  او افزود: در این معاملات بانک نقش خزانه را دارد یعنی بانک  سکه خریداری نمی کند و آن را نمی فروشد بلکه امانت دار سکه است و مبلغی را بابت انبارداری دریافت می کند.  دارابی اظهار کرد: افراد با توجه به وضعیت تقاضا در بازار می توانند گواهی سپرده سکه را بخرند یا بفروشند و حتی سکه خود را از بانک پس بگیرند یعنی می توانند گواهی سپرده سکه را ابطال کرده و از بانک مذکور سکه به امانت گذاشته خود را در بانک دریافت کند.

امنیت و کاهش جابه بجایی فیزیکی از فواید گواهی سپرده سکه است
این کارشناس بازار سرمایه افزود:  گواهی سپرده سکه ابزار بسیار خوبی در اقتصاد است چرا که نیاز به جابه‌جایی فیزیکی سکه را کم می‌کند و افراد می‌توانند به صورت گواهی کاغذی سکه داشته باشند که این سهولت بسیار خوبی را در داد و ستد ایجاد می‌کند و دیگر لازم نیست  برای اینکه سکه را بخرید یا  بفروشید به بازار بروید.  
او بیان کرد: از دیگر فواید  گواهی سپرده سکه تضمین امنیت سرمایه است چرا که با رفتن به بازار برای خرید یا فروش سکه امکان سرقت آن وجود دارد.   دارابی افزود: اتفاقی که در چند روز اخیر شاهد آن بوده ایم این است که با ورود افراد تازه کار به بازار سرمایه و آشنا نبودن آن ها به ابزار های مختلف بازار سرمایه سبب شده است که برخی از افراد گران تر از حد ارزش دارایی پول می دهند به عنوان مثال سکه در بازار ۷ میلیون تومان معامله می شود اما در بورس  به مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و این نشان دنده آن است که افرادی که وارد بورس می شود و این معاملات را انجام می دهند آشنایی و آموزش کافی در استفاده از این ابزار ها را ندارند بخصوص در مورد ابزار های مالی در بورس کالا نیازمند فرهنگ سازی و آموزش بیشتری هستیم.این کارشناس سرمایه  گفت: اینکه قیمت گواهی سپرده سکه اندکی بیشتر از قیمت بازار است مسئله معقولی است چراکه  گواهی سپرده سکه امنیت و سهولت در داد و ستد دارد  به همین دلیل است که قیمت آن نسبت به بازار بیشتر است.

آینده بورس چگونه است؟
دارابی بیان کرد: در فرودین شاخص بورس رشد بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و به بالاترین حد خود رسیده بود. شاخص بورس از یک میلیون واحد عبور کرد به همین دلیل بازار  نیاز به استراحت و اصلاح  ارز ش سهام ها است.او  در پایان گفت: در حال حاضر باید منتظر  گزارش ها و تحولات بازار باشیم ولی به طور معمول در ایام ماه رمضان شاهد افت بازار های مالی  بوده ایم که پایدار نخواهد بود و پیش بینی می شود شاخص بورس  با شیب ملایمی روبه افزایش  خواهد بود.
برچسب ها: طلا ارز بورس