به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۲۱۶۱۷۵

فرزندان جمال خاشقجی قاتلان پدرشان را بخشیدند

فرزندان جمال خاشقجی قاتلان پدرشان را بخشیدند
گروه بین‌الملل: فرزندان جمال خاشقجی،‌ روزنامه نگار منتقد حکومت ریاض که سال گذشته بدست ماموران دولتی عربستان به قتل رسید،‌ قاتلان پدر خود را مورد عفو قرار دادند.
صلاح خاشقجی، پسر روزنامه نگار عربستانی روز پنجشنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توییتر به نمایندگی از فرزندان جمال خاشقجی اعلام کرده که آنها در «شب پرفضیلت از این ماه پرفضیلت» قاتلان پدرشان را می بخشند. این موضوع به سرعت در خبرگزاری‌های رسمی بازتاب پیدا کرد اما هنوز از تبعات قانونی تصمیم فرزندان جمال خاشقجی اطلاعات دقیقی در دست نیست. صلاح، تنها فرزند جمال خاشقجی است که در عربستان زندگی می‌کند. برخی منابع آگاه پیشتر گفته بودند که وی با تطمیع و تهدید از خروج از عربستان منع شده است. تصویر صلاح خاشقجی پیش‌تر در رسانه‌ها هنگام ملاقات وی با پادشاه و ولیعهد عربستان منتشر شده و شایعاتی نیز در خصوص دریافت هدایا و غرامت‌های سنگین از سوی اعضای خانواده جمال خاشقجی مطرح شده بود. پسر ارشد جمال خاشقجی همچنین در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرده بود که مقامات ریاض به وی و دیگر اعضای خانواده خاشقجی وعده داده‌اند که کلیه عوال دخیل در قتل پدرش را به دست عدالت بسپارند.
یک پرونده؛ ۱۱ مجرم و ۵ اعدامی
دادگاهی در عربستان اواخر دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که بر اساس درخواست دادستانی کل این کشور ۱۱ نفر را در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقجی گناهکار شناخته و پنج نفر از این افراد را نیز به مرگ محکوم کرده‌ است. بر اساس حکم صادر شده سه نفر نیز به ۲۴ سال زندان محکوم شده‌ بودند. مقامات ریاض که ابتدا دست داشتن در ماجرای ناپدید شدن و قتل جمال خاشقجی را انکار می‌کردند پس از منتشر شدن شواهد جدید، تحت فشار بین المللی اعلام کردند که روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به دست ماموران خودسر و بدون فرمان رهبران بلند پایه حکومت به قتل رسیده است. پس از آن برخی مسئولان سیاسی در آمریکا و ترکیه محمد بن سلمان،‌ ولیعهد پرنفوذ عربستان را به عنوان آمر این قتل معرفی کردند. بن سلمان اندکی بعد ضمن اعلام اینکه تا پیش از کشته شدن جمال خاشقجی از قتل وی اطلاعی نداشته مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی و ستون‌نویس واشنگتن‌ پست دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ به منظور انجام امور اداری وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد. طبق گفته برخی رسانه‌ها جسد خاشقجی پس از قتل در ساختمان کنسولگری، تکه تکه و به بیرون از ساختمان منتقل شد. بنا به آنچه پیشتر دادستانی کل عربستان منتشر کرده بود، پس از ورود جمال خاشقجی به ساختمان کنسولگری ابتدا درگیری روی داده و جمال خاشقجی با تزریق دوز بالایی از مواد مخدر به قتل رسیده است.
در بیانیه دادستانی عربستان سعودی همچنین آمده بود که جسد این روزنامه نگار منتقد پیش از خروج از ساختمان کنسولگری قطعه قطعه شده بود. صلاح خاشقجی پس از صدور حکم دادگاه در باره پرونده قتل پدرش گفته بود که به دستگاه قضایی عربستان اعتماد کامل دارد و از برخی گروه‌های اپوزیسیون که به گفته وی تلاش دارند تا از این ماجرا بهره برداری کنند به شدت انتقاد کرده بود. واشنگتن پست آوریل سال گذشته میلادی با انتشار گزارشی اعلام کرد فرزندان جمال خاشقجی از جمله صلاح صاحب خانه‌های میلیون دلاری شده و غرامت‌ ماهیانه هزاران دلاری را از سوی حکومت دریافت می‌کنند؛ ادعایی که خانواده خاشقجی آنرا تکذیب کرد.