به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۲۱۶۱۹۸

شاخص بورس چقدر صعود کرد؟

گروه اقتصادی: بورس تهران معاملات دومین ماه از سال را با رشد ۴۳ درصدی شاخص کل به پایان رساند، در این میان شاهد چرخش معنادار تقاضا به سمت شرکت‌های بزرگ کالایی بودیم و شرایطی که از اواخر فروردین ماه آغاز شده بود در اردیبهشت شکلی جدی‌تر به خود گرفت.
شاخص بورس چقدر صعود کرد؟
این مهم سبب فاصله معنادار دو شاخص اصلی بازار سهام شد، از این رو در برابر صعود ۴۳ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن به رشد ۳۵ درصدی بسنده کرد. این در حالی است که شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد حدود ۴۹ درصدی در اردیبهشت ماه همراه شد.برخی این آرایش در توزیع نقدینگی بین صنایع بورسی را ماحصل ایجاد یک تصور عمومی در بازار سهام نسبت به جاماندگی سهام کالایی قلمداد می‌کنند، حال این اصل جاماندگی بهانه‌ای شده تا شاهد شتاب رشد قیمتی سهام کامودیتی‌ محور بازار و ورود خیل گسترده نقدینگی به سهام مذکور باشیم.در این میان با توجه به نقش بیش از ۶۰ درصدی صنایع کامودیتی‌ محور از ارزش کل بازار، شاخص کل سهام نیز در این ماه به رکودی تاریخی دست یافت.براساس آمار موجود، در دومین ماه بهار از ۳۹ صنعت بورسی ۳۸ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها همراه شدند و تنها یک گروه با افت شاخص صنعت خود مواجه شد.بیشترین رشد شاخص صنعت به میزان ۱۲۲ درصد در این ماه به گروه خودرو و ساخت قطعات رسید. این صنعت در حال حاضر ۵ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد.این گروه رشد شاخص صنعت خود در ماه مورد بررسی را مرهون بازگشایی دو غول‌ خودروسازش بود. دو ماهی بود که بورس تهران در غیاب نمادهای بزرگ خودروساز به معاملات روزانه خود ادامه می‌داد.

در این راستا دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران‌خودرو از اواخر سال ۹۸ به سبب برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت سایپا پس از یکبار بازگشایی ناموفق در روز یکشنبه، سرانجام ۲۲ اردیبهشت با کشف قیمت ۱۲۶۷ ریالی که حکایت از رشد ۱۰۳ درصدی در مقایسه با قیمت قبل از توقف داشت، به گردونه معاملات بازگشت و تا پایان ماه در سقف قیمت روزانه دادوستد شد.
«خودرو» دیگر نماد زیرمجموعه این گروه نیز از دو ماه پیش به دلیل برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد و در نهایت ۲۷ اردیبهشت ماه با رشد ۱۰۰ درصدی قیمت به بازار بازگشت.این خودروساز نیز تا پایان اردیبهشت ماه در سقف مجاز روزانه معامله شد. این بازگشایی‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل صدرنشینی گروه خودرو و ساخت قطعات در جدول بازدهی هفتگی بود. این گروه در مجموع ۲۰ شرکت را در خود جای داده است.دومین گروه پربازده بورس تهران در این ماه اما سرمایه‌گذاری‌ها بودند که با اختلاف نسبت به صدرنشین گروه، رشد ۶۵.۳ درصدی را تجربه کردند. در این گروه ۱۵ شرکت جای گرفته است و سهمی ۲.۶ درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارد.
در ادامه تک نماد گروه محصولات چرمی با سهم ۰.۱۴ درصدی از ارزش کل بازار سهام معاملات این ماه را با رشد بیش از ۶۰ درصدی به پایان رساند و از این منظر سومین صنعت با بیشترین درصد بازدهی شد.گروه‌های بزرگ بازار نیز همانطور که اشاره شد در این ماه خوش درخشیدند. از این رو رتبه چهارم بیشترین درصد بازدهی ماهانه از آن نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی شد.

هر چند در روزهای پایانی این ماه انتشار گزارش‌های ضعیف و کمتر از انتظار پالایشی‌ها رشد قیمت یک ماهه این گروه را محدود کرد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی تاثیر بسیار جدی بر سودآوری شرکت‌های این مجموعه به جا گذاشته است.به بیان دقیق‌تر، کاهش معنادار حاشیه سود ریالی پالایشگاه‌ها در کنار افت ارزش موجودی این شرکت‌ها سودآوری تولیدکنندگان فرآورده‌های اصلی این صنعت را محدود کرده است. پالایشی‌ها سهمی ۶.۲ درصدی از کل ارزش بازار را در اختیار دارند.یکی دیگر از گروه‌های پربازده بورس تهران در ماه مورد بررسی اما بانکی‌ها بودند. این گروه با سهم ۷.۷ درصدی از ارزش کل بازار سهام، در اردیبهشت‌ماه با رشد ۵۷.۷ درصدی سهام زیرمجموعه خود همراه شد تا از این منظر رتبه پنجم را در اختیار گیرد.
بیشترین حجم معاملات گروه‌های بورسی نیز در این ماه با معامله ۶۷ میلیارد و ۳۵۳ میلیون سهمی از آن بانکی‌ها شد. ضمن آنکه پتروشیمی‌ها با دادوستد ۲۵ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار گرفتند.این گروه در اردیبهشت ماه شاهد رشد ۳۴.۵ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بود.
در آنسوی بازار اما تنها گروه منفی بورس اردیبهشت ماه با بداقبالی به تک سهم گروه استخراج زغال سنگ رسید. «کطبس» پس از صعود پرشتاب قیمت در سال گذشته و رشد بیش از ۵۰ درصدی از اولین ماه سال جدید، در اردیبهشت ماه با افت قیمت ۴.۷ درصدی مواجه شد.
برچسب ها: بورس