به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۲۱۶۲۰۶
محرز:

بیماران کرونایی محدودیت غذایی ندارند

گروه علمی: عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری ناشی از ویروس کرونا علایم یکسانی ندارد که بتوان گفت ]i ماده غذایی باعث تشدید آن می‌شود، بنابراین مبتلایان نه تنها محدودیت غذایی ندارند بلکه مصرف انواع مواد غذایی دارای پروئتین، فیبر، کلسیوم و غیره توصیه می‌شود.
بیماران کرونایی محدودیت غذایی ندارند
به گزارش ایلنا، این روزها که ویروس کرونا در کوی و برزن جولان می دهد و به شکار افراد نشسته است، بازار توصیه و سفارش از سوی غیرکارشناسان درباره نوع تغذیه مصرفی، سبک زندگی تا حتی چه بپوشیم یا نپوشیم و کجا برویم و نرویم داغ است و هر از گاهی فهرستی از این موارد منتشر می کنند.انتشار فهرستی از «مواد غذایی که حال بیماران کرونایی را بدتر می کند» مورد جدیدی است که در فضای مجازی دست به دست می چرخد و بر استرس و واهمه خانواده هایی که عضوی از آنان درگیر مبارزه با ویروس کرونا است، افزوده است.فهرستی که با مشاهده آن تعجب باید کرد زیرا از مواد غذایی نام برده که پیش از این به شدت بر مصرف آن به عنوان ماده ای برای پیشگیری از کرونا توصیه می شد. به عنوان مثال در این فهرست شاهدیم که از توت فرنگی، اسفناج، پیازچه، انجیر، سرکه و بسیاری مواد غذایی دیگر به عنوان مواد مضر و بدتر کننده حال بیماران کرونایی نام برده شده است.
در جهت کاستن بار فکری خانواده ها و یافتن صحت و سقم این توصیه های غذایی، خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا به گفت و گو با مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت.محرز در این گفت وگو با رد فهرستی از مواد غذایی که به عنوان خوراکی‌هایی که حال بیماران کرونایی را بدتر می‌کند، در فضای مجازی می چرخد، تصریح کرد: ماندن در خانه و شست و شوی مخاط بینی و حلق برای کسی که مبتلا به این بیماری ویروسی تنفسی شده، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است زیرا سرفه ها و خشکی این نقاط بیمار را اذیت می کند.وی ادامه داد: غذای مناسب و در حد توان باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شود. فرقی نمی کند چه ماده غذایی مهم این است که شامل کربوهیدارت، پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی برای بدن باشد.

کرونا با تغییر چهره، خودنمایی کرده است
این فوق تخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این پرسش که در میان عامه مردم، این باور است که کرونا به دلیل اینکه ریه را درگیر می کند پس مواد غذایی حساسیت زا نباید مصرف شود، خاطرنشان کرد: در ابتداترین روزهای شیوع این بیماری در چین، ویروس کرونا بیشتر ریه را درگیر می کرد اما حال که پاندومی شده شاهدیم که علائم متفاوتی از خود نشان داده، حتی مواردی با سکته قلبی و مغزی یا دیگری با اسهال و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می کنند.وی افزود: بنابراین تظاهرات دیگر اکنون وجود دارد که می تواند زودرس باشد یا دیررس باشد. آنچه مهم است اینکه در حال حاضر محدودیت به ریه ندارد و در برخی جوان ها با سکته یا گرفتگی عروق بروز می کند.

مواد غذایی مغذی را در رژیم بیماران کرونایی بگنجانیم
محرز با بیان اینکه نوع غذایی که بخواهد ریه را اذیت کند وجود ندارد، یادآور شد: بنابراین خیلی محدودیت قائل نیستیم و توصیه می کنیم هر آنچه در توان دارند مصرف کنند. اوایل هم عنوان می شد که زنجبیل، لیموترش، سیر و غیره برای پیشگیری مناسب است اما ثابت نشده است.عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه برای بیماران کرونایی، مایعات زیاد و استراحت به شدت توصیه می شود، یادآور شد: نه چیزی را منع و نه چیزی را توصیه می کنیم فقط بر استفاده از میوه های فصل، مواد لبنی به دلیل دارا بودن پروتئین و مواد غذایی مناسب تاکید می کنیم ضمن اینکه مصرف غذاهای سرخ کردنی هم برای این افراد اشکالی ندارد.
برچسب ها: ویروس کرونا