به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۲۱۶۲۰۹

آشفته‌ بازار گل و حمایت‌هایی که انجام نمی‌شود

گروه جامعه: سال‌هاست که بازار گل و گیاهان زینتی در آذربایجان شرقی چندان گرم نیست و این روزها هم همراه با تب کرونا، مشکل بزرگی بر آشفتگی این بازار افزوده شده و حمایت‌های اساسی از این بخش انجام نمی‌گیرد.
آشفته‌ بازار گل و حمایت‌هایی که انجام نمی‌شود
به گزارش ایسنا، با رکود اقتصادی و تحمیل تحریم‌ها بر پیکر اقتصاد کشور، معیشت مردم دچار مشکلاتی شد و کالاهای غیرضروری و تزئینی از جمله گل، از سبد خرید مردم به آرامی رخت بر بست و بازار فروش آن رو به کسادی رفت. بازاری که در استان چندان هم استقبالی ندارد.تولیدکنندگان و فروشندگان گل استان چشم به چهار ماه از سال می‌دوزند تا شاید با رونق بازار و تقاضاها، کمی از سردی بازار گل کاسته شود. اما در اسفند سال گذشته با تب کرونای منحوس، این امید هم از تولیدکنندگان گرفته شد تا فشار مشکلات بیشتر از قبل بر پیکره گل و گیاهان زینتی وارد شود.

سرانه مصرف گل در ایران بسیار پایین است
بهروز صمد مطلق، یکی از تولیدکنندگان گل در استان اظهار کرد: سرانه مصرف گل در دنیا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ شاخه گل است در حالی که این رقم در ایران بین سه الی پنج شاخه است؛ این امر نشان می‌دهد که فرهنگ استفاده از گل در ایران نهادینه نشده است.وی با اشاره به نبود صادرات در وضعیت کنونی‌، افزود: پیش از کرونا نیز صادرات گل از استان به خارج کشور فقط به صورت محدود و مسافری انجام می‌شد و صادرات کامل به بازار هدف وجود نداشت، زیرا زیرساخت‌های لازم برای انتقال گل با توجه به این‌که گل باید طی ۲۴ ساعت وارد بازار شود، در استان وجود ندارد.وی ادامه داد: وضعیت گل و گیاه در کشور چندان خوب نیست؛ با شیوع کرونا هم طی سه ماه گذشته تولید محدود شده و گل‌ها نیز از بین رفته‌اند اما چند روزی است که بازار داخلی به آرامی در حال بازگشایی است.

در سه ماه گذشته‌، ریالی درآمد نداشتیم
صمدمطلق در خصوص مشکلات تولیدکنندگان گل، تشریح کرد: در بحث واردات کود و سم موردنیاز نیز مشکل داریم؛ هم‌چنین قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش یافته و از طرفی با نبود بازار طی سه ماه گذشته حتی ریالی درآمد نداشتیم.وی در خصوص حمایت دولت از این بخش، اظهار کرد: حمایت نهادها فقط به صورت زبانی است و به بخش عملیاتی نمی‌رسد، مثلا برق برای پرورش گل، جزو ضروری ترین ابزار است اما اداره برق با وجود این‌که الزامی برای پرداخت قبوض وجود ندارد، بارها تهدید به قطعی برق این واحد می‌کند.وی افزود: ممکن است پرورش برخی گل‌ها در این روزها متوقف شده باشد اما بوته رز هلندی که از کشور هلند وارد می‌شود باید به مدت پنج الی شش سال حفظ شود وگرنه سرمایه از بین خواهد رفت، از این رو پرورش این گل‌ با توجه به عدم کسب درآمد هم تداوم دارد.

صدور مجوزهای راه اندازی گلخانه، کارشناسی شده نیست
این تولیدکننده با اشاره به نحوه صدور مجوز راه اندازی گلخانه‌ها، متذکر شد: مجوزهایی که برای تولید گل و گیاهان زینتی و به خصوص رز هلندی صادر می‌شود، بدون توجه به عرضه و تقاضای کشور و بدون کار کارشناسی صادر می‌شود که این امر مشکلات بسیاری را برای عرضه کنندگان گل ایجاد کرده است.وی ادامه داد: گل‌ها معمولا در هشت ماه زیر قیمت تولید به بازار عرضه می‌شوند و فقط در چهار ماه با قیمت متناسب سعی در جبران هزینه‌ها داریم که با توجه به شیوع کرونا، پیک فروش را از دست دادیم.وی با اشاره به استقبال مردم از گل‌های مصنوعی به جای گل‌های طبیعی، گفت: متاسفانه میل به جاودانگی باعث شده تا مردم اقدام به خرید گل مصنوعی کنند اما این گل‌ها در رایحه،‌ انرژی و زیبایی به گل طبیعی نمی‌رسند.

کرونا، صنعت گل و گیاه زینتی استان را فلج کرد
وی در خاتمه متذکر شد: مشکلات برای تولیدکنندگان همیشه وجود داشته اما کرونا باعث تشدید آن‌ها و حتی فلج شدن این صنعت شده است اما امیدواریم تا با بهبود شرایط اقتصادی و فرهنگ سازی میان مردم‌، بازار گل‌های طبیعی نیز رونق یابد.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت گل
قادر علیپور، یکی از فروشندگان گل در تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر رکود اقتصادی در بازار گل، گفت: در هفت سال گذشته، میزان فروش ماهانه گل در مغازه ۳۰ هزار شاخه بود اما از آن موقع تا پیش از کرونا با کاهش تقاضا به ۱۵۰۰ شاخه گل در ماه رسید و اکنون نیز به شدت راکد شده است.وی افزود: مردم اغلب برای مراسمات و مجالس گل می‌خرند، اما با توجه به تعطیلی سه ماهه آن‌ها، بازار فروش گل کساد شده و فروش بسیار کاهش یافته است.وی در خصوص قیمت گل‌ها، اظهار کرد: اکنون قیمت گل‌ها نسبت به پیش از کرونا نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته است.علیپور با بیان این‌که تقاضا برای خرید گل مصنوعی در استان بیشتر است، گفت: در طول نزدیک به ۲۰ سال فعالیت در عرصه فروش گل در شهر تبریز، همواره فروش گل‌های مصنوعی با توجه به جاودانگی آن‌ها، ارجحیت داشته است.

برخی از گلخانه‌ها در حال تعطیلی هستند
محمدباقر بی پروا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ۲۵ گلخانه در سطح استان فعالیت دارند و ۱۸۰ نفر به صورت مستقیم در این واحدها، مشغول به کار هستند. 
وی افزود: با شیوع کرونا، تقاضا برای خرید گل و به دنبال آن، قیمت محصول در استان به شدت کاهش یافت؛ این مشکل باعث شده تا مدیران گلخانه‌ها به دلیل عدم وجود بازار برای عرضه، دست از کار بکشند و حتی برخی از گلخانه‌ها نیز در حال تعطیلی هستند.وی ادامه داد: برای جبران خسارات و کمک به تولیدکنندگان گل، دولت باید با ارائه تسهیلات و بسته‌های حمایتی اقدام اساسی انجام دهد تا ادامه تولید برای تولیدکنندگان ممکن شود.

بسته‌های حمایتی از بخش کشاورزی استان هنوز ابلاغ نشده است
بی پروا در خصوص حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان  از گلخانه داران، گفت: با توجه تداوم وضعیت و محدودیت‌های کرونا، فعلا از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور برنامه‌های حمایتی به استان ابلاغ نشده است.
کسادی بازار گل در استان فقط به دوران کرونا مختص نمی‌شود، بلکه این بازار از سال‌های گذشته دچار مشکلات بسیاری از جمله کاهش تقاضا برای خرید شده است. خرید یک شاخه گل توسط دانش آموزان برای روز معلم که در گذشته با هزینه ۱۵۰۰ تومان انجام می‌شد اکنون با افزایش چند برابری به سختی به فروش می‌رسد.با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور، وضعیت آشفته بازار گل چندان هم دور از انتظار نیست اما حمایت از تولیدکنندگان این بخش نیز جزو ضروریات است. گل، طراوت و شادابی را به همراه خود وارد خانه‌ها می‌کند. خالی از لطف نیست که خریدن هفتگی و یا حتی ماهانه یک شاخه گل را با وجود مشکلات اقتصادی، وارد برنامه زندگی خود کرد، تا خنده، طراوت و عشق را به خانه‌ها به ارمغان آورد.