کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل کارشناسان از وضعیت کنونی و آینده بازار سرمایه

‌سود سال‌های آینده بورس پیش‌خور شد؟

3 خرداد 1399 ساعت 13:41

گروه اقتصادی: در حالی در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه، وضعیت بازار سرمایه پرنوسان بود، اما بررسی روند بازار حاکی از رشد بیش از ۹۳ درصدی شاخص کل در مدت دو ماهه اول سال‌جاری است.


آمارها همچنین نشان می‌دهد بورس تهران معاملات دومین ماه از سال را با رشد ۴۳ درصدی شاخص کل به پایان رساند، در این میان شاهد چرخش معنادار تقاضا به سمت شرکت‌های بزرگ کالایی بودیم و شرایطی که از اواخر فروردین ماه آغاز شده بود، در اردیبهشت شکلی جدی‌تر به خود گرفت. این مهم سبب فاصله معنادار دو شاخص اصلی بازار سهام شد، از این رو در برابر صعود ۴۳ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن به رشد ۳۵ درصدی بسنده کرد. این در حالی است که شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد حدود ۴۹ درصدی در اردیبهشت ماه همراه شد.

بورس روزانه میزبان چند سهامدار جدید است؟
در شرایط صعودی بورس، اما رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور روزانه بیش از ۱۵۰ هزار کد سهامداری جدید خبر داده است. به گفته حسن قالیباف‌اصل، از ابتدای امسال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد جدید صادر و بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شده است.در این میان، بنا به اعلام عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد، ۷ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دولت است که فقط یک هزار میلیارد آن وارد بورس شده است.

دستور مهم رییس‌جمهور برای بازار سرمایه‌
در این میان، رییس‌جمهور به تازگی درگفت‌وگو با فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارائی پس از استماع گزارش وی درباره اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه در راستای ساماندهی بازار سرمایه‌گذاری  و بورس در کشور تاکید کرد: باید تلاش کنیم بازار بورس و سرمایه به یک تعادل اطمینان بخش برسد تا مردم با خیالی آسوده برای سرمایه‌گذاری در این عرصه اطمینان کامل داشته باشند.رئیس جمهور عنوان کرد: باید از طریق فروش اوراق مالی اسلامی برای تامین مالی طرح‌های عمرانی کشور برنام ریزی و اقدام کنیم.روحانی با اشاره به اینکه باید به گونه ای برنامه‌ریزی شود تا همواره امکان عرضه سهام شرکت‌های سودده در بورس فراهم باشد، متذکر شد: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق از بازار سرمایه به مردم و استفاده صحیح و مطمئن آنها از این بازار بسیار حایز اهمیت است و می‌تواند موجب توسعه کشور و افزایش سرمایه مردم شود.

وقتی بازار بریزد...
نکته‌ای که در شرایط کنونی مورد تاکید کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه است، این‌که سهامداران باید موضوع ریسک بازار سرمایه را بپذیرند؛ به خصوص در وضعیتی که برخی از سهامدارانی که وارد بازار شده‌اند، تجربه معاملاتی در این بازار ندارند.ارزیابی‌ها حاکی از آن است که بازار با سهام‌داران جدیدی مواجه شده که سرمایه‌های خرد و کوچک خود را به جای بردن در بازارهای نامولد و سوداگرانه چون ارز و طلا به بورس آوردند. با این حال بازیگران جدید افرادی کم تجربه در بورس هستند و این احتمال وقوع رفتارهای هیجانی در شرایط خاص را افزایش می‌دهد.
سردار حسین دهقان، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد: الان به دلیل سودآوری، همه وارد بازار بورس شده‌اند و چون سود می‌کنند، خبری از گله و ناراحتی نیست، اما اگر ارزش سهام پایین بیاید همه مدعی دولت می‌شوند؛ در حالی که باید تلاش کنیم هرکس مسوولیت کارهایی که انجام می‌دهد را بپذیرد.

آینده بورس چه می‌شود؟
یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید بازیگران فعلی بورس افرادی ناآشنا به ساز و کار این بازار هستند و تعداد زیادی از آنها تمام منابع مالی خود را در بازار سرمایه‌گذاری کردند. به همین دلیل در گام بعدی دیگر خریداری وجود ندارد و فعالان فعلی ممکن است دست به فروش بزنند.میثم رادپور در مورد افق بازار سرمایه کشور  تاکید کرد: من افق را روشن نمی‌بینم؛ چراکه وقتی به لحاظ استاندارد مالی مساله را بررسی کنیم، می‌بینیم که ارقام فعلی بازار بسیار بیشتر از ارزش‌های ذاتی شرکت‌های فعال در بازار است. هنگامی‌که به بررسی ارزش شرکت‌ها می‌پردازیم، اعداد به مراتب پایین‌تر از سهامی هستند که در بازار فعلی معامله می‌شوند.او در رابطه با عواملی که بیانگر احتمال وقوع اتفاقات خطرناک در بورس تهران است، عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار به گونه‌ای است که اغلب سهام‌داران متعصبانه از خریدن دفاع می‌کنند و هر چه داشتند را به خرید سهام اختصاص دادند. در این وضعیت حرکت بعدی در بازار فروش است، زیرا سهام‌داران بسیاری هر چه داشتند را برای خرید بیشتر هزینه کردند و دیگر منابعی برای خرید ندارد و با همه خوش‌بینی‌ها حرکت بعدی که رخ می‌دهد، فروش سهام است.وی درباره اینکه گفته می‌شود برخی افراد با فروش دارایی‌های چون خودرو و زمین وارد بازار شدند، گفت: این خبر خوبی نیست؛ چراکه اغلب این افراد در بورس بی‌تجربه هستند و اغلب هم از دهک‌های کم درآمدی کشور هستند و این اقشار در بازار کالا و خدمات به دلیل تورم شدیدا متضرر شدند و به همین دلیل اگر ریزشی رخ دهد احتمالا بازنده اصلی بازار را همین افراد تشکیل می‌دهند.

بورس نزولی خواهد ماند؟
در این میان، برخی کارشناسان معتقدند ریزش شاخص‌های بورس در چند روز اخیر بیشتر به علت ورود بازار سرمایه به مرحله استراحت بوده و همچنان بورس پتانسیل لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد. کوروش شمس، کارشناس بازار سرمایه گفت: از ابتدای سال ۹۹ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم وارد بازار سرمایه شده است. این رقم عدد سنگینی بود؛ البته در واقع بازار سرمایه قبل از ورود این مقدار سرمایه نیز در رقم قابل قبول و مناسب قرار داشت و مردم محل مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند.وی افزود: با سرمایه‌گذاری‌ها شاخص‌ها از یک میلیون عبور کرد اما این ریزش‌ها در یکی دو روز اخیر به علت ورود بازار سرمایه به مرحله استراحت است؛ بازار سرمایه در هر دوره ده ساله پربازده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بوده و همچنان پتانسیل لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد.شمس در ادامه گفت: در ۲۰ سال گذشته به طور متوسط شاخص بورس حدود ۳۰درصد بازده و سکه طلا ۲۲ درصد بازده داشته است، اما در شرایط فعلی باید گفت رشد قیمت طلا به علت رشد در بازارهای جهانی است اما در شرایط فعلی رشد بازار سرمایه همچنان بالاتر و بهتر از بازار طلا خواهد بود.وی افزود: سرمایه‌گذاری در بازار و خرید سهام باید با توجه به اطلاعات خرد شرکت‌ها و تسلط بر سرمایه‌گذاری در بورس انجام شود اما برای مردم سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های بورس باشد.این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کلیت بازار بورس و سرمایه‌گذاری ممکن است گران باشد، اما حباب در بازار بورس و سرمایه وجود ندارد، بنابراین اگر کالا و طلایی بعنوان سرمایه‌گذاری خریداری شده باشد، می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بورس در درازمدت از رشد بهتری برخوردار باشد.وی تاکید کرد: به طور کلی نگرانی از افت شاخص‌ها وجود ندارد چون عدد نقدینگی عدد بالایی است.

سوددهی بورس تا چه زمان ادامه دارد؟
یک فعال بازار سرمایه معتقد است: عرضه‌های اولیه و سهام‌های جدید، رونق و گرمی بازار سرمایه را حفظ می‌کند و عاملی برای بهره برداری بیشتر از این بازار است.شهاب جوانمردی گفت: اگر حباب و یا افزایش قیمت نادرستی در بازار سرمایه وجود داشته باشد، این قیمت‌ها به مرور و با عرضه‌های اولیه خود را تنظیم خواهد کرد و واقعی خواهد شد؛ البته با توجه به این که طیفی از شرکت‌ها در بازار سرمایه وجود دارد، باورم این است که در قیمت سهام تعداد کمی از شرکت‌ها، حباب وجود دارد.وی عنوان کرد: اگر سرمایه جدید به بازار وارد شود، اما سهم جدید وارد نشود، ممکن است نگرانی‌ها افزایش یابد. از این رو باید از فرصت کنونی بازار سرمایه استفاده کرد و نهادهایی که شرکت‌هایی را در زیرمجموعه خود دارند، با بهره برداری از این فرصت و عرضه بخشی از سهام شرکت‌های خود، برای طرح‌های ناتمام خود تامین مالی کنند و این طرح‌ها را به پایان برسانند.جوانمردی گفت: البته می‌توان بازارهای دیگری را در کنار بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیرتر ایجاد کرد که از جمله آن می‌توان به صندوق‌های مرتبط با صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های زمین و ساختمان اشاره کرد که هرچه این صندوق‌ها فعال‌تر شوند و حجم بازار بزرگتر شود امکان پذیرش نقدینگی بیشتری وجود دارد و می‌توان بهترین بهره برداری‌ها را انجام داد.این فعال بازار سرمایه گفت: معتقدم بازار سرمایه اکنون بخشی از سود سال آینده و یا دو سال آینده خود را پیش خور کرده است، اما این که انتظار داشته باشیم همیشه بازار سرمایه این میزان سوددهی داشته باشد انتظار نابجایی است. البته بازار سرمایه این امکان را دارد برای ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم راکد بازگشت سرمایه دهد، ارزش دارایی سرمایه گذار حفظ شود و نقدینگی به سمت تولید برود.


کد مطلب: 216237

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/216237/سود-سال-های-آینده-بورس-پیش-خور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir