به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۳ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۲۱۶۲۴۹
در طول چهار دهه گذشته و در بیش از «۴۰ کشور» جهان

آمریکا: حکومت‌ایران در۳۶۰ترور نقش داشته است

آمریکا: حکومت‌ایران در۳۶۰ترور نقش داشته است
گروه بین‌الملل: وزارت خارجه آمریکا در گزارشی ادعا کرده است که جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته، در اقدامات و حملات تروریستی در بیش از «۴۰ کشور» جهان نقش داشته است.
این گزارش مدعی است که جمهوری اسلامی در مجموعه اقدامات تروریستی بین‌المللی خود در کشورهای مختلف،«۳۶۰ مورد ترور هدفمند» انجام داده است. وزارتخارجه آمریکا با اشاره به اینکه این اقدامات منجر به کشته‌شدن یا آسیب دائمی به صدها تن شده، نیروهای ایرانی و گروه‌های دیگری از جمله حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های نیابتی وابسته به ایران را مسئول این حملات دانسته است. وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این گزارش به «نقش» اعضای تیم دیپلماتیک ایران در خارج از کشور در این ترورها اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، شواهد فعالیت کادر سفارتخانه‌های ایران و دیپلمات‌های ایرانی خارج از کشور در این نوع اقدامات تروریستی، بر اساس تحقیقات قضایی و پلیسی و اطلاعات سرویس‌های امنیتی و دستورهایی که برای بازداشت این افراد صادر شده، حاصل شده است.
در این گزارش به نام محسن ربانی، وابسته فرهنگی سفارت ایران و حمیدرضا اصغری، دیپلمات ایرانی در ماجرای بمب‌گذاری در مرکز یهودیان این شهر اشاره شده است. در انفجار ژوئیه ۱۹۹۴، در ساختمان «آمیا»، ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی و ساختمان هفت‌طبقه ویران شد. عباس اسدی، دیپلمات ایرانی در اتریش که از سال ۲۰۱۸ در بلژیک زندانی است، از دیگر دیپلمات‌هایی است که نامش در این گزارش آمده است. اسدی ۱۰ تیر ۱۳۹۷ در پیوند با تحقیقات مشترک در آلمان، بلژیک و فرانسه درباره پرونده توطئه برای «بمب‌گذاری» در نشست سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس، در ایالت بایرن آلمان بازداشت شد. ایران دست داشتن اسدی در این توطئه را رد کرده بود. قتل مسعود مولوی وردجانی در استانبول ترکیه در ماه مارس سال جاری میلادی نیز از دیگر مصادیق مورد اشاره در این گزارش است که چندین مقام ارشد ترک، دیپلمات‌های ایرانی را به هدایت این عملایت متهم کرده‌اند.
از دیگر نکات مورد اشاره در این گزارش، تغییر رویه ایران در استفاده از «باندهای خلافکار، قاچاقچیان مواد مخدر و دیگر اشخاص ثالث» در ترورها به جای فعالیت دیپلمات‌های خود است. وزارت خارجه آمریکا معتقد است تغییر رویه ایران از آن رو صورت گرفته که حساسیت‌های جهانی نسبت فعالیت تروریستی که در پوشش دیپلمات فعالیت می‌کند، افزایش یافته است. در بخشی از این گزارش، فعالیت‌های علی فلاحیان، وزیر اطلاعات پیشین جمهوری اسلامی به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، فلاحیان در دوران فعالیت خود، ترور مخالفان در خارج از کشور را «هدایت» می‌کرده و در ترور چندین چهره ایرانی سیاسی در اروپا نقش داشته و پرونده‌هایی نیز در همین رابطه برای بازداشت وی در آلمان و سوئیس تشکیل شده است. نقض حقوق بشر، دست داشتن در قتل آلیسا میشل فلاتو، دانشجوی ۲۰ساله آمریکایی در اسرائیل که در سال ۱۹۹۵در یک حمله انتحاری در نوار غزه کشته شد و بمب‌گذاری مرکز یهودیان بوینس‌آیرس که منجر به کشته‌شدن ۸۵نفر و زخمی‌شدن صدها نفر شد نیز از دیگر اقدامات تروریستی فلاحیان در خارج از ایران عنوان شده است. علی فلاحیان، وزیر اطلاعات به همراه علی‌اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه و محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، از جمله هشت مقام ایرانی هستند که حکم جلب‌شان از سوی پلیس بین‌الملل و در رابطه با پرونده بمب‌گذاری مرکز یهودیان بوینس‌آیرس صادر شده است.
تهدیدات سپاه علیه روزنامه‌نگاران خارج از کشور
در این گزارش همچنین ادعا شده که تهدید روزنامه‌نگاران خارج از کشور از جمله شماری از روزنامه‌نگاران شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در لندن به ربودن و انتقال به ایران، تهدید به قتل شمار دیگری از روزنامه‌نگاران خارج از کشور از جمله روزنامه‌نگاران بی‌بی سی فارسی، تهدید فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، معترضان سیاسی و رهبران فعالان قومی و اقلیت‌های مذهبی از دیگر فعالیت‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور است. روز ۱۱ اردیبهشت نیز سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به سوابقی از «ربودن و کشتن پناهجویان»، درباره وضعیت دشوار اقامت و زندگی ۱۲ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار ایرانی ساکن ترکیه هشدار داد.