به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۴ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۲۱۶۲۸۹

۱۰ اَبر بورس جهان کدامند؟

گروه اقتصادی: از ابتدای سال بازار بورس تهران روز‌های خوبی را سپری می‌کند و شاهد افزایش شاخص‌های بورس در برخی از سهام‌ها بوده ایم.
۱۰ اَبر بورس جهان کدامند؟
فراز و نشیب این روز‌های شاخص بورس و همچنین اظهارنظر‌های کارشناسان مبنی بر حضور مردم در بازار بورس باعث شده تا این روز‌ها مردم بیش از گذشته اخبار مربوط به بازار بورس را دنبال کنند و در ادامه مجموع این اتفاقات سبب شده تا کارشناسان و اشخاص مختلف بازار سرمایه را به عنوان یک منبع سود آور تجاری نگاه کنند.

علت به وجود آمدن سهام‌های کالایی در سطح بازاربورس جهان چیست؟
اما پیدایش بورس‌های کالایی در دنیا از آنجا شروع شد که اقتصاد کشور‌ها بعد از قرن ۱۹ میلادی دیگر پاسخگوی نیاز‌های اقتصادی و تنگنا‌های ناشی از آن نبود و به عبارت دیگر، وجود برخی مشکلات در بازار‌های کالا‌های مختلف و به تبع آن نوسانات قیمت کالا و همچنین برخی از نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌های بازار‌های سنتی از مهم‌ترین انگبزه‌ی دولت‌ها برای روی آوردن به بازار‌های سرمایه بود.از قدیمی‌ترین آن‌ها بازار‌های بورس تجاری جهان می‌توان به شیکاگو با ۱۷۰ سال سابقه، بورس فلزات لندن با ۱۳۰ سال سابقه، بورس کالای نیویورک، بورس کالای توکیو، بورس کالای شانگ‌های و بورس کالای هند اشاره کرد.

بازار‌های موفق بورس در ایالات متحده‌ی آمریکا
بازار بورس نیویورک: بورس نیویورک بزرگ‌ترین بازار بورس از نظر میزان معاملات و حجم سرمایه در ایالات متحده آمریکا و جهان است که سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا در آن مبادله می‌شوند. این بازار بورس در شهر نیویورک و در شماره ۱۱ خیابان وال استریت واقع شده است.ارزش بازار شرکت‌های موجود در این بورس به ۱۸ تریلیون دلار می‌رسد. شرکت‌ها با ورود به این بازار بورس از حیثیت و اعتبار خاصی برخوردار شده و به سرعت معروف و مشهور می‌شوند.شاخص اصلی اقتصادی بازار نیویورک، داوجونز نام دارد. ورود به این لیست الزامات خاصی را می‌طلبد و بعد از پذیرفته شدن در بورس نیویورک شرکت‌ها باید الزامات مشخص شده را رعایت و گزارش‌های منظم را به بورس ارائه دهند؛ به عنوان مثال برای ماندن در این لیست باید ارزش سهام شرکت‌ها بالای یک دلار و ارزش بازاری آن‌ها بالای ۵۰ میلیون دلار باقی بماند. علاوه بر این سرمایه گذاران بورس نیویورک از تمهیدات لازم برای حفاظت از حقوق آنان برخوردار هستند.نزدک: (NASDAQ) یک بازار سهام در آمریکا است. این بازار بزرگ‌ترین بازار معامله الکترونیک سهام در آمریکا است که با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معامله سهام را نسبت به هر بازار دیگری در جهان دارد. این بازار در سال ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله گران اوراق بهادار NASD پایه گذاری شد.. بازار بورس نیویورک از آنجایی که مرکزیت دارد با بورس نیویورک تفاوت دارد. ارزش بازار بورس NASDAQ در مارچ سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۹۳ تریلیون دلار رسید. این بازار در جایگاه دوم در لیست بزرگترین بازار‌های بورس جهان قرار گرفته است. اغلب شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند اپل APPL، مایکروسافت MSFT، فیسبوک FB، تسلا TSLA در این بازار مالی لیست شده اند. شاخص NASDAQ۱۰۰ برای اندازه گیری عملکرد بازار بورس نزدک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازار‌های موفق بورس در اروپا
بورس اوراق بهادار لندن: بورس لندن یا LSE یک بازار اوراق بهادار واقع در لندن، پایتخت انگلستان است. این بورس در ۱۸۰۱ تاسیس شده و با فهرست‌هایی برون کشوری مانند شرکت‌های بریتانیایی، یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان به شمار می‌رود. بورس لندن بخشی از گروه بورس لندن است.
بورس سهام فرانکفورت: یکی از بازار‌های مهم سهام دنیا این بازار است که از لحاظ سرمایه، در رتبه دوازدهم جهان قرار گرفته است که این بازار توسط بورس آلمان اداره می‌شود و البته از شهرت‌های بالایی برخوردار است.
در سال ۱۹۱۹، شرکت‌های ۸۹ کشور دنیا در فهرست شرکت‌های قابل معامله در بورس فرانکفورت قرار گرفته که ۹۰ % آن‌ها شامل شرکت‌های آمریکای شمالی و جنوبی، ۰۱ % اروپائی، ۱۹ % آسیائی و ۶ % از استرالیا و اقیانوسیه است.
بورس پاریس: مردم شهر تولوس در سال ۱۲۵۰ میلادی جامعه‌ای را تحت عنوان صنف شرکت‌های آسیابانی تشکیل دادند و حدود ۹۶درصد سهم از سهام آن شرکت‌ها به قیمت‌هایی که مطابق با وضعیت اقتصادی و محصولات شرکت‌های آسیابانی در اطراف رودخانه گارون آن زمان انجام گرفت، مبادله می‌شد.
با این وجود اینکه که هیچ گونه سازمان بورسی مشخصی در پاریس وجود نداشت، اولین گزارش از سوی نمایندگان انجام مبادلات در سال ۱۶۸۴ به پادشاه ارائه شد؛ و در آخر در حال حاضر بورس پاریس آرام و بی صدا به فعالیتش ادامه می‌دهد.
بورس ایتالیا: بورس ایتالیا، در تاریخ ۱۶ ژانویه ۱۸۰۸ تاسیس شد. این بازار در سال ۱۹۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد و از سال ۲۰۰۷ نیز بخشی از گروه بورس اوراق بهادار لندن به شمار می‌آید. در سال ۲۰۰۵ ارزش شرکت‌های فهرست شده در بورس ایتالیا، ۸۹۰ میلیارد دلار رسید.
بازار‌های موفق بورس در آسیا
بورس شانگهای: پس از توسعه اقتصاد چین اهمیت بالایی یافته و از سوی اهل بازار سرمایه رصد می‌شود. سال‌های سال در‌های بازارسرمایه چین به روی سرمایه گذاران خارجی بسته بود، اما این روز‌ها اوضاع در حال تغییر است.
بورس تهران: از ابتدای سال ۹۹ بازار بورس تهران روز‌های خوبی را سپری می‌کند و شاهد افزایش شاخص بورس مختلف و ثبت رکورد‌های فراوانی در بورس بوده ایم. هم اکنون شاخص بورس تهران بیش از ۷۷ هزار واحد است و بسیاری از کارشناسان افزایش شاخص بورس را پیش بینی کرده اند.
بورس استرالیا: این بورس در سال ۱۸۷۱ تاسیس شد و مقر آن نیز در شهر سیدنی قراردارد. بورس استرالیا در اختصار ASX نامیده می‌شود و روزانه در حدود ۵۰۰ هزار معامله در آن انجام می‌شود.
بورس امارات: بخش عمده‌ای از سرمایه در گردش این بورس از سوی سرمایه گذاران ایرانی تامین می‌شد. این بازار به شدت وابسته به بازار جهانی است و با کوچک‌ترین تغییر بازار نیویورک متحول می‌شود.
برچسب ها: بورس