به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۴ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۲۱۶۲۹۷

نخستین نفتکش ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد

گروه بین‌الملل: نخستین نفتکش از پنج نفتکش حامل سوخت ایران بعد از دو ماه وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده است.
نخستین نفتکش ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد
تلویزیون دولتی ونزوئلا تصاویری را پخش کرده است که نشان داده می‌شود نفتکش "فورچون" که با پرچم ایران حرکت می‌کند وارد آب‌های سرزمینی این کشور شده و مورد استقبال کشتی‌های جنگی و جنگنده‌های ونزوئلا قرار گرفته است. کشتی فورچون روز جمعه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند سال ۹۷) بندر شهید رجایی ایران را به مقصد ونزوئلا ترک کرد و سوم خرداد (۲۳ مه) وارد آب‌های این کشور شد. ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا قبلا گفته بود که به محض نزدیک‌شدن نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا، جنگنده‌ها و ناوهای ارتش این کشور آنها را اسکورت خواهند کرد. تارک ال ایسامی ، وزیر نفت ونزوئلا هم در توییتر خود خبر داد که نفتکش ایرانی توسط کشتی‌های نظامی ونزوئلا اسکورت شده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران ورود نفتکش ایرانی به آب‌‌های ونزوئلا را رسما تائید نکرده‌اند.
چهار نفتکش دیگر ایران به نام‌های "پتیونیا، فارست، فاکسون و کلاول" حامل یک و نیم میلیون بشکه سوخت نیز به زودی وارد آب‌های ونزوئلا می‌شوند و به دولت چپگرای این کشور بنزین و مشتقات نفتی تحویل خواهند داد. خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه چهارم خرداد (۲۴ مه) گزارش داده است که جمهوری اسلامی به ایالات متحده هشدار داده بود که جلوی تحویل سوخت به ونزوئلا را نگیرد.
به نوشته این خبرگزاری، آمریکا، جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا را تحریم کرده است و هر دو کشور از مداخله ایالات متحده آمریکا بیم داشتند. به نوشته این خبرگزاری واشنگتن می‌خواهد از صادرات نفت ایران جلوگیری کند. رئیس‌جمهور ایران روز شنبه سوم خرداد (۲۳ مه) درباره برخورد احتمالی با نفتکش‌های ایرانی در دریای کارائیب به ایالات متحده هشدار داده بود که "دست به خطا نزند". او گفت: "ایران هیچگاه آغازگر درگیری نخواهد بود". حسن روحانی، یک روز پیش از ورود کشتی نفتی ایرانی به ونزوئلا در تماس تلفنی با تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر تاکید کرد: «اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند، متقابلا برای آنها مشکل به‌وجود خواهد آمد.» آمریکا رسما واکنشی به انتقال نفت و مشتقات آن به ونزوئلا نشان نداده است اما نیروی دریایی آمریکا حدود دو هفته پیش چهار ناو "یواس‌اس دیترویت"، "یواس‌اس لیسن"، "یواس‌اس پریبل" و "یواس‌اس فاراگت" را به کارائیب اعزام کرده است. گفته شد که این اقدام در راستای امنیت دریایی در منطقه فرماندهی جنوب صورت گرفته است.
خبرگزاری فرانسه نوشت که یک مقام ارشد نیروی دریایی ایالات متحده، بدون اشاره مستقیم به نفتکش‌ها، "تحرکات" جمهوری اسلامی در ارتباط با ونزوئلا را نگران‌کننده خوانده است. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا روز چهارشنبه ۲۰ مه در یک سخنرانی تلویزیونی از حمایت و پشتیبانی ایران از کشورش قدردانی کرده  بود. ونزوئلا سال‌ها از یک بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد. اخیرا نیز با شیوع ویروس کرونا بحران اقتصادی در این کشور تشدید پیدا کرد. ونزوئلا همچنین درگیر جنگ قدرت بین مادورو، رئیس جمهور و خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان است. گوایدو در آغاز سال ۲۰۱۹ خود را رئیس جمهور انتقالی ونزوئلا اعلام کرده بود. او توسط دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا حمایت می‌شود. اما جمهوری اسلامی ایران و روسیه از نیکلاس مادورو پشتیبانی می‌کنند.
برچسب ها: نفتکش ایرانی