به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۵ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۲۱۶۳۱۰

تاثیر انتشار اوراق بدهی بر اقتصاد ایران

گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی با اعتقاد به اینکه انتشار اوراق بدهی مناسب‌ترین راه برای تامین کسری بودجه است، تاثیرات انتشار این اوراق برای اقتصاد کشور را در رفع کسری بودجه و کمک به بانک مرکزی برای اجرای عملیات بازار باز بانکی و سیاست‌های پولی آن اعلام کرد.
تاثیر انتشار اوراق بدهی بر اقتصاد ایران
به گزارش ایسنا، کامران ندری درباره چگونگی تامین کسری بودجه، اظهار کرد: برای تامین کسری بودجه راه‌های متعددی وجود ندارد و خیلی محدود است که شامل درآمدهای مالیاتی، نفتی، واگذاری اموال دولتی و در نهایت فروش اوراق می‌شود. در نتیجه، با توجه به شرایط کنونی انتشار اوراق بدهی مناسب‌ترین روش برای تامین کسری بودجه است. 

انتشار اوراق بدهی مناسب‌ترین روش برای تامین کسری بودجه 
وی با تایید انتشار اوراق بدهی برای تامین کسری بودجه از سوی رئیس کل بانک مرکزی، ادامه داد: این امر می‌تواند به دو شکل به اقتصاد کشور کمک کند که یکی رفع حدودی کسری بودجه است و دوم اینکه به بانک مرکزی کمک می‌کند تا سیاست پولی و عملیات بازار بانکی را عملیاتی کند. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اوراق بدهی کفاف کسری‌های هنگفت بودجه را نمی‌دهد، گفت: از آنجا که میزان کسری بودجه سال جاری زیاد نیست، انتشار اوراق بدهی می‌تواند نقش موثری داشته باشد.این استاد دانشگاه در پایان سخنانش تاکید کرد: انتشار اوراق بدهی ضمن اینکه کسری بودجه  دولت را رفع می‌کند، دست بانک مرکزی را برای اجرای عملیات بازار باز بانکی باز می‌گذارد. به تازگی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اعلام کرد که انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است.

تاثیرات انتشار اوراق بدهی از زبان همتی 
همتی درباره تاثیرات انتشار اوراق بدهی نوشته است: دولت با انتشار اوراق بدهی، نه تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به تعمیق بازار بدهی و اصلاح ترازنامه بانک‌ها نیز کمک کرده و ابزار کنترل بهتر تورم را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.همچنین، در این زمینه کارگزاری بانک مرکزی اعلام کرد که در راستای کاهش هزینه‌های معاملاتی، تسهیل دسترسی بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی به اوراق بدهی دولتی و نیز اتکای تامین مالی دولت از محل فروش اوراق بهادار، در نظر دارد بازار اولیه فروش این اوراق را در بازار بین‌بانکی ایجاد کند.
برچسب ها: اقتصاد ايران