به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۵ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۲۱۶۳۲۵

آمریکا:پنهان‌کاری‌چین در حد فاجعه چرنوبیل است

آمریکا:پنهان‌کاری‌چین در حد فاجعه چرنوبیل است
گروه بین‌الملل: حملات مقام‌های دولت آمریکا علیه عملکرد چین در جریان شیوع و همه‌گیری جهانی کرونا ادامه پیدا کرده ‌است. در حالی‌که در چین نیز سطح واکنش‌ها افزایش یافته و وزیر خارجه آن کشور گفته قصد واشنگتن «افترا و حمله به چین ورای هرگونه واقعیتی» است.

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، چهارم خرداد ماه به وقت آمریکا، گفته سرپوش گذاشتن پکن بر رخدادهای مربوط به شیوع کروناویروس جدید «در تاریخ در همان رده‌ای قرار خواهد گرفت که چرنوبیل قرار گرفت». اشاره آقای اوبرایان به فاجعه اتمی چرنوبیل در زمان حیات شوروی در رآکتور هسته‌ای به همین نام در شمال اوکراین امروزی‌ست، که مدت‌های مدید بر پیامدهای آن سرپوش گذاشته شد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید پکن از جریان شیوع ویروس کرونا در ووهان و گستره آن از ماه نوامبر (آبان ماه) باخبر بود، اما به سازمان جهانی بهداشت دروغ گفته و جلوی دستیابی کارشناسان خارجی به اطلاعات را نیز گرفته است. اوبرایان در برنامه‌ای در شبکه ان‌بی‌سی گفته «آن‌ها اجازه دادند ویروسی در جهان پخش شود که هزاران میلیارد دلار از ثروت آمریکا را نابود کرده، پولی که ما باید برای سر پا نگه داشتن اقتصاد خود هزینه کنیم، برای آن‌که آمریکایی‌ها بتوانند از این ویروس گذر کنند». او افزوده «در تاریخ از این پنهان‌کاری که انجام دادند به‌مانند چرنوبیل یاد خواهد شد».
 
در دیگر سو، در چین، وانگ یی، وزیر خارجه، خود وارد کارزار کلامی شده و روز یک‌شنبه به‌وقت چین به خبرنگاران گفته «یک ویروس سیاسی حمله و افترا به چین در آمریکا رواج پیدا کرده که کاری هم به واقعیت‌های اولیه ندارد». وانگ افزوده «آمریکا آن‌قدر دروغ بافته و توطئه به چین نسبت داده که می‌شود از آن یک مجموعه جمع کرد». وانگ یی همچنین گفته «برخی نیروهای سیاسی در آمریکا روابط ایالات متحده و چین را گروگان گرفته و در حال سوق دادن آن به دوران جنگ سرد هستند». مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با سی‌بی‌اس باز هم تاکید کرده که چین «سرپوش گذاشته» و کشورش «در نهایت به کنه ماجرا خواهد رسید». حملات ایالات متحده به چین، در پی تبدیل‌شدن آمریکا به کانون اصلی شیوع ویروس طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

دونالد ترامپ و دولت او بارها پکن را متهم به پنهان‌کاری و سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌ها کرده‌اند. اتهام‌هایی که چین، هرچند معمولا با به‌کارگیری سخنگوهای دولتی، رد کرده‌است. مقام‌های چینی در دی ماه خبررسانی در مورد شیوع ویروسی «مرموز» در شهر ووهان در استان هوبی را آغاز کردند. اما گزارش‌هایی وجود دارد که حاکی‌ست نخستین مورد تائیدشده دست‌کم به آبان باز می‌گردد. روزنامه هنگ‌کنگی «ساوث چاینا مورنینگ پست» اواخر اسفند گزارش داده بود به داده‌ها و اطلاعات دولتی دست یافته که حاکی‌ست به احتمال زیاد نخستین مورد یا موارد تائیدشده‌ی ابتلا به ویروس جدید به زمانی در ۱۷ نوامبر-۲۶ آبان بازمی‌گردد. سازمان بهداشت جهانی نخستین مورد ابتلا را هشتم دسامبر/۱۷ آذر عنوان کرده‌است. البته این سازمان خود به‌طور مستقل بیمار یا بیماران را ردیابی نمی‌کند، بلکه داده‌های دولتی را بازنشر می‌دهد.