به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۲۱۶۳۶۵

بازار نفت تا یک ماه دیگر متعادل می‌شود

گروه اقتصادی: در بحبوحه شیوع پاندمی ویروس کرونا که باعث شده است تقاضا برای نفت در چند ماه گذشته به شدت افت کند، وزیر انرژی روسیه پیش بینی کرد؛ روند عرضه و تقاضا در بازار جهانی تا ژوییه متوازن خواهد شد.
بازار نفت تا یک ماه دیگر متعادل می‌شود
به گزارش ایسنا،   الکساندر نواک پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در ماه مه بهبود پیدا می‌کند و خاطرنشان کرد که در حال حاضر تغییرات عمده‌ای در روند عرضه جهانی نفت مشاهده می‌شود و کاهش عرضه که در واکنش به شرایط بازار صورت گرفته به حدود ۱۵ میلیون بشکه در روز بالغ شده است.به گفته وزیر انرژی روسیه، مازاد جهانی بین هفت تا ۱۲ میلیون بشکه در روز است.گروه اوپک پلاس تحت توافقی که در اوایل آوریل تصویب کرد، تولیدش را در ماه‌های مه و ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، اوپک پلاس خواهان تداوم محدودیت عرضه فعلی پس از ژوئن است تا روند بازیابی تعادل بازارهای نفت را تسریع کند.عربستان سعودی و عراق که دو تولیدکننده بزرگ عضو اوپک هستند، بر پایبندی خود برای متعادل کردن بازارهای نفت تاکید کرده‌اند. عربستان سعودی متعهد شده است یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود در ژوئن بیافزاید. اما دستیابی به اهداف تولید برای عراق دشوارتر بوده است.خبر پیش بینی وزارت انرژی روسیه درباره متعادل شدن بازار تا ژوییه در حالی منتشر شده که روسیه درصدد ممنوعیت واردات محصولات نفتی برای حمایت از صنعت پالایش نفت خود در شرایط افت تقاضا است.
روسیه موافقت کرده است تولیدش را در ماههای مه و ژوئن به ۸.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. معمولا پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ادوار گذشته ضعیف بوده اما این بار نبود تقاضا برای نفت باعث شده است این کشور به سرعت اقدام کرده و تولیدش را محدود کند.آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد که طبق نشانه‌های مشاهده شده، با اقدام اوپک و تولیدکنندگان آمریکایی در کاهش سریع تولید، بازار نفت سریع‌تر از تصور قبلی در حال متعادل شدن است.در این بین، نشریه تایمز ایندیا به نقل از دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند نوشت که تقاضای هند برای سوخت که در نخستین روزهای دو ماه قرنطینه ۶۰ درصد سقوط کرده بود، در ژوئن به سطح پیش از بحران شیوع ویروس کرونا خواهد رسید.بر اساس گزارش اویل پرایس، هند سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است و پالایشگاههای نفت هندی در اوایل ماه مه با حدود ۶۰ درصد ظرفیتشان فعالیت کردند و قصد دارند تا پایان ماه ظرفیت تولیدشان را به حدود ۸۰ درصد برسانند.