به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۲۱۶۳۷۹
تنبیه شدید فدراسیون برای 4 باشگاهی که تهدید به تحریم مسابقات کردند؛

سقوط تراکتور،شهرخودرو،ماشین‌سازی و نساجی؟

سقوط تراکتور،شهرخودرو،ماشین‌سازی و نساجی؟
گروه ورزشی: چهار باشگاه تهدید به کناره‌گیری از مسابقات لیگ برتر کرده و در این شرایط آئین نامه انضباطی تنبیهات شدیدی در نظر گرفته است.
به گزارش ایلنا، تعطیلی بیش از 100 روزه مسابقات لیگ برتر و تصمیم گیری در خصوص 9 هفته باقی مانده از رقابت‌ها در چند هفته اخیر تبدیل به یک معضل جدی برای مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شده بود و در نهایت تاریخ شروع تمرینات گروهی و ادامه مسابقات اعلام شد که اعتراضات زیادی به همراه داشت و در این میان مثبت بودن تست کرونای چند بازیکن و عوامل تیم‌ها باعث شد اعتراض‌ها شدت بیشتری گرفته و لحن و ادبیات متفاوتی پیدا کند. در همین راستا شب گذشته 4 باشگاه خصوصی لیگ برتر یعنی تراکتور، ماشین سازی، شهر خودرو و نساجی با انتشار نامه‌ای مشترک خطاب به وزیر ورزش و جوانان، مراتب اعتراض خود نسبت به برگزاری مسابقات در شرایط کنونی را اعلام کرده و عنوان کردند که در این شرایط حاضر به برگزاری رقابت‌ها نیستند. سوای درست یا اشتباه بودن تصمیم مسئولان فدراسیون فوتبال مبنی بر ادامه مسابقات در شرایط کنونی و میزان محق بودن باشگاه‌های معترض قصد داریم بررسی کنیم که عواقب تصمیم این 4 باشگاه چه خواهد بود و قانون در مورد آن چه می‌گوید.
 
همیشه حق با فدراسیون است؟
پیش از اینکه تبعات عدم حضور در مسابقات توسط این 4 باشگاه را بررسی کنیم قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا طبق قانون در هر شرایطی حق با فدراسیون و سازمان لیگ است و اگر تصمیم آنها امنیت جانی و سلامت بازیکنان را به خطر انداخته و به عقیده اکثریت جامعه فوتبال تصمیمی اشتباه باشد آیا باید از آن تمکین کرد؟ قانون در این مورد چه می‌‌گوید؟ در آئین‌نامه برگزاری مسابقات چنین چیزی پیش بینی نشده است و خود همین قوانین در مورد موارد پیش بینی نشده می‌گویند که هیات رئیسه، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بر اساس بررسی شرایط موجود و قوانین بین‌المللی تصمیم خواهند گرفت و این تصمیم لازم الاجرا و غیر قابل اعتراض است. مشابه این تصمیم در مورد سوپر جام فصل گذشته گرفته شد که قهرمان لیگ و جام حذفی یک تیم واحد بود و قانون در مورد چنین شرایطی ساکت بود و هیات رئیسه تصمیم گرفت که بدون برگزاری مسابقه، قهرمانی سوپرجام به قهرمان مشترک لیگ و جام حذفی برسد و این ماده به آئین نامه اضافه شد. در حال حاضر هم اینطور که از قوانین بر می‌آید فدراسیون نسبت به تصمیمی که گرفته محق است و جایی برای اعتراض و عدم تمکین وجود ندارد.
 
عواقب عدم حضور در مسابقات
با توجه به محتوای نامه 4 باشگاه به وزیر ورزش اینطور به نظر می‌رسد که این 4 باشگاه اعلام کردند اگر به اعتراضشان رسیدگی نشده و تغییری در برنامه برگزاری مسابقات اعمال نشود، تبعات تصمیم خود را به جان خریده و مسابقات را تحریم می‌کنند چرا که عواقبش هرچه باشد نمی‌ارزد به خاطرش جان بازیکنان و عوامل برگزاری مسابقه را به خطر بیاندازند. خب اگر فرض را بر این بگذاریم که این یک تهدید صرف نیست و قرار است به آن جامه عمل بپوشانند چه تنبیهاتی انتظارشان را می‌کشد؟ بر اساس بند 22 آئین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال مصوب سال 88، عدم حضور در یک مسابقه منجر به اعلام نتیجه 3 بر صفر بازی می‌شود و اگر بیش از یک بازی متوالی یا متناوب این اتفاق بیافتد در صورتی که در نیم فصل نخست باشد با حذف نتایج و حذف تیم از جدول روبرو می‌شود و اگر در نیم فصل دوم باشد با حفظ نتایج، تیم متخلف از جدول حذف شده و تنبیهاتی برایش در نظر گرفته می‌شود. با توجه به آنچه اعلام شده سخت‌ترین تنبیهات مواد 20 و 21 برایش در نظر گرفته می‌شود که شامل سقوط به دسته پایین‌تر و جرایم مالی سنگین و محرومیت اشخاص حقیقی و حقوقی دخیل در تحریم مسابقات و محرومیت از امتیاز میزبانی و ورود تماشاگران خواهد بود و موارد شدید‌تر شامل سقوط به بیش از یک دسته پایین‌تر و حتی لغو امتیاز فعالیت آن باشگاه خواهد بود. با توجه به اینکه سرپیچی از تصمیمات فدراسیون فوتبال عواقب شدیدی دارد بعید نیست فدراسیون نشین‌ها برای جلوگیری از تبعات منفی بعدی، شدید‌ترین تنبیهات آئیین‌نامه‌ای را برای 4 باشگاه مذکور در صورت اعمال تهدیدشان مبنی بر تحریم مسابقات را در نظر بگیرند.
برچسب ها: لیگ برتر