به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۷ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۲۱۶۴۱۳
روحانی: استقلال قوا به معنای تنازع قوا نیست 

سخنرانی روحانی در آیین گشایش مجلس یازدهم

سخنرانی روحانی در آیین گشایش مجلس یازدهم
گروه سیاسی: رییس‌جمهور اسلامی ایران در آیین گشایش یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار مجلس اجرایی یا قضایی نیست، گفت: استقلال قوا در قانون اساسی به معنای تنازع قوا و برابر یکدیگر ایستادن نیست؛ می‌توانیم با حفظ استقلال قوا با تعامل به هدف اصلی برسیم.
حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه (هفتم خرداد) در آیین گشایش یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آغاز این دروه از مجلس را به نمایندگان و ملت بزرگ ایران تبریک گفت و اظهارداشت: پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی و در ایران، نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است. نخستین رکن دموکراسی در تاریخ ایران ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نایینی تا امام راحل رضوان تعالی الله علیه نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است. در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی‌هایی نشستند و ادای وظیفه کردند و از شهید آیت الله سید حسن مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت الله اکبر  هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون شهید محمد علی رجایی شهید محمد جواد باهنر، شهید مصطفی چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند. هم دوران دولت و مجلس چهارساله و کوتاه است اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرنها به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن صحیح کارآمد مفید برای جامعه است. مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکمترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است. دولت و مجلس در بسیاری از زمینه ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است.  امیدوارم در یک سال باقی مانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم. مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی برابر کل ملت ایران مسوول می‌دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید.

روحانی گفت: اگر همه فکرها برای منافع، امنیت، مصالح و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه یا اقوام یا جناح‌ها و نه مجلس فِرق است بلکه مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است. رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه‌های انتخابیه و جناحی اساس کار بین دولت و مجلس خواهد بود، اظهار داشت: دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع پنج و سه ساله قرار گرفت. در پنج سال اول، مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و در همه زمینه‌ها در سال‌های اولیه هم شاهد گشایش‌ها در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و پیشرفت بودیم. روحانی با اشاره به مقابله نظام درمانی با ویروس کرونا تصریح کرد: اینکه در ماجرای کرونا در لیست کشورهای موفق در مبارزه با این ویروس قرار گرفتیم به دلیل آن است که در دولت یازدهم پایه‌های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ در تاریخ ایران بوده، رسید. این افتخار بزرگی برای ملت ایران و مسئولان نظام است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالم‌گیر، نه دغدغه‌ای از نظر تخت بیمارستانی داشتیم و نه دغدغه‌ای به تخت‌های ویژه و تنفس مصنوعی. این به دلیل استحکام پایه‌های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.  
روحانی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فضای مجازی خاطرنشان کرد: در زمینه تقویت فضای مجازی شرایطی را پیدا کردیم که به راحتی توانستیم بسیاری از امور را از طریق این فضا حل و فصل کنیم که نمونه آن گفته شد که کار انتخابات مجلس یازدهم بر مبنای فضای مجازی بود.  وی به پرداخت وام از طریق فضای مجازی اشاره کرد و ابراز داشت: امروز میلیون‌ها مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی مردم را بی‌نیاز کرده که به دلیل دولت الکترونیک و بودن فضای مجازی است. ۷۷ میلیون نفر وام دریافت کردند بدون آنکه به بانک‌ها مراجعه کنند. موبایل هوشمند در سال ۹۲، ۳۰۰ هزار دستگاه بوده و امسال بالای ۷۰ میلیون دستگاه است. شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد یک تحول اساسی بودند. ما از ۵۲ شرکت دانش‌بنیان امروز به بالای پنج هزار شرکت رسیده‌ایم که درآمد آنها در سال ۹۸، ۱۲۰ هزار میلیارد بوده است. روحانی با بیان اینکه در بقیه موارد هم در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای برسیم، عنوان کرد: خودکفایی‌ها، توسعه زمینه‌های کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی نشانه تحرک ملت بزرگ ایران در بخش کشاورزی صنعت و در سایر بخش‌ها بوده است.

روحانی گفت: در زمینه دانش و فناوری از رتبه ۲۱ به جایگاه شانزدهم دست پیدا کردیم و در زمینه نوآوری از رتبه ۱۳۱ به رتبه ۶۱ رسیدیم. این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بود. در سایر زمینه‌ها هم شرایطی را بوجود آوردیم که خودکفایی‌ها بتواند ظهور و بروز پیدا کند، ما از تولید ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیدیم. در تولید گاز نیز به درجه‌ای از خودکفایی رسیدیم که امروز روزانه هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود. این تحولات در سایه استراتژی گشایش و پیشرفت در کشور محقق شد. در زمینه نظامی از رتبه ۲۲ در جهان به جایگاه چهاردهم صعود کردیم، امروز قدرت نظامی کشور در بخش‌های مختلف در طول سالیان گذشته دچار تحولات بزرگ شده است. رییس جمهوری با اشاره به تحولات بزرگ در حوزه زیربنایی کشور گفت: بزرگراه‌های کشور از ۱۴ هزار به ۲۸ هزار کیلومتر رسیده است که نسبت به قبل از دولت یازدهم دو برابر شده است و البته در زمینه ریل گذاری و توسعه بنادر کشور نیز یک حرکت خوب را شاهد هستیم. وی با اشاره به آمار و اقتصادی در هفت سال گذشته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزود: رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ با نرخ ۱۲.۵ درصد بالاترین رشد اقتصادی در سراسر جهان بود. در تورم نیز در این مدت توانستیم به نرخ تک رقمی ۹ درصد و حتی ۷ درصد برسیم. روحانی گفت: در زمینه صادرات غیرنفتی که روز به روز در تنگنا قرار گرفتیم در چند سال متناوب با واردات غیر نفتی تراز مثبت پیدا کرد و شاهد ایجاد ۹۷۰ هزار شغل جدید در کشور بودیم.  در دوران گشایش و پیشرفت در ۵ سال اول با کمک مجلس و سایر قوا و هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقطه قابل قبول دست یافتیم ما دشمنان این حرکت سریع و رشد ملاحظه ایران را نتوانستند تحمل کنند. وی به شرایط ایجاد شده از سال ۹۷ در کشور اشاره کرد و گفت: در پایان سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ دوران جدیدی پیش روی دولت قرار گرفت و ناچار شدیم از استراتژی گشایش و پیشرفت به سمت استراتژی «ایستادگی و بردباری» تمایل پیدا کنیم.

روحانی با اشاره به آمارها، شرایط سال ۹۷ را سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای ایران دانست و افزود: در این دوران با حمایت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه ندادیم دشمنان به اهداف خود دست پیدا کنند انها می خواستند نظام ایران دچار اخلال شود و اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود. رییس جمهوری با بیان این که دشمنان با همه تبلیغات روانی و فشار اقتصادی می خواستند ما چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران را جشن نگیریم، گفت: ما در برابر اهداف دشمنان ایستادگی کردیم و آنها به اهداف خود در برابر اصل نظام و ایجاد بحران در سراسر کشور نرسیدند و نخواهند رسید. روحانی با تاکید بر این که در این دوران استراتژی اداره کشور با حداقل درآمد بود، گفت: اما در عین حال یکبار حقوق کارمندان و مستمری بگیران و کمک به اقشار مستمند و ضعیف به تاخیر نیفتاد و در این مدت توانستیم کالاهای ضروری و اساسی مورد نیاز مردم را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی تامین کنیم.  در تمام سال ۹۷ و ۹۸ با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیاری که داشتیم قفسه‌های غذایی خالی نشد و مردم در نگرانی شدید برای تامین نیازمندی های ضروری خود قرار نگرفتند. در اینجا باید از هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب یاد کنم که در آغاز سال ۹۷ در جمع سران سه قوه و عده‌ای از مسوولین فرمود اکنون دولت در وسط میدان است و رییس جمهوری به عنوان فرمانده این میدان جنگ است و دو قوه دیگر و همه نهادها موظفند به دولت کمک کنند. خود ایشان ساختاری را برای حمایت دولت تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی شکل دادند که در این دوره ۵۰ جلسه تشکیل شد و مصوبات فراوانی برای بازکردن گره های سخت در جامعه اقتصادی و اجتماعی مردم گشود.

روحانی افزود: گرچه دوران بسیار سختی برای ما بود اما هیچ یک از اهداف مهم اقتصادی و اجتماعی که  در ۵ سال اول جزو هدف‌های ما بود در این دوران سه ساله هم از یاد نبردیم و فراموش نکردیم و همه آن اهداف را پیگیری و دنبال می‌کنیم. رییس جمهوری در ادامه با بیان این که امروز در مرحله سوم قرار گرفتیم، گفت: خواست من از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. دوره ما امروز دوره ایستادگی و بردباری است، اما می‌توانیم با پیوند و حمایت  و هم افزایی  یکدیگر مشکلات را حل کنیم. ما دنبال این نیستیم که مجلس شورای اسلامی در دو وظیفه بسیار مهم خود یعنی تقنین و نظارت هیچ کجا کوتاه بیاید. ما دنبال مجلس قوی، صالح و کارآمد و همین که رهبری در پیام امروز تاکید کردند مجلسی که برای مردم امید باشد و برای دولت تکیه گاه باشد. ما دنبال این هستیم که رابطه دولت و مجلس به گونه ای باشد که بتوانیم در این سال بسیار سخت و مشکل که هم با تحریم و تحریک دشمن و هم با ویروس خطرناک کرونا مواجه هستیم  در این شرایط کشور را اداره کنیم. بتوانیم در مقابله با کرونا به موفقیت نهایی برسیم.  

روحانی یادآور شد: خوشبختانه خدمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بگویم در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شده ایم. تقریبا در حدود ۲۰ استان به مهار رسیدیم و در ۱۱ استان دیگر امیدواریم که در هفته‌های پیش رو به مهار برسیم. البته بعد از دوران مهار گرچه فعالیت اقتصادی آزادتر می‌شود اما همه دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان باقی می‌ماند. به دلیل این که ستاد ملی کرونا دولت را موظف کرده خود را برای موج احتمالی جدید بیماری در پاییز آماده کند تمام امکانات لازم را برای آن زمان آماده کرده‌ایم. بنابراین هم در زمینه مبارزه با کرونا و همچنین جنگ اقتصادی آمریکا، اقداماتی که هم تروریسم اقتصادی است و هم اخیرا تروریسم درمانی، اما ما می توانیم در کنار همدیگر برابر هم تحریم و تحریک و هم این بیماری مقابله کنیم.

روحانی با بیان اینکه راه مقابله با آمریکا همکاری و هم‌افزایی است، اظهار داشت: کار مجلس کار اجرایی یا مسئولیت‌های قضایی نیست. استقلال قوا در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته اما استقلال قوا به معنای تنازع قوا و برابر یکدیگر ایستادن نیست. ما می‌توانیم با حفظ استقلال قوا می‌توانیم با تعامل به هدف اصلی برسیم. رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت دست خود را برابر مجلس یازدهم دراز می‌کند، تصریح کرد: ما از مجلس اخوت را می‌خواهیم همانطور که از مقام معظم رهبری اخوت را می‌خواهیم. مطمئن هستیم در همکاری با یکدیگر در این سال بسیار سخت امید بیشتری به مردم و یاس بیشتر به دشمنان نظام و ملت بزرگ داده و پیشرفت و توسعه کشور را ادامه می‌دهیم.  
روحانی با بیان اینکه دولت چند لایحه مهم را به مجلس دهم داد که فرصت بررسی آن بوجود نیامد، خاطرنشان کرد: دولت به زودی آنها را تقدیم مجلس یازدهم می‌کند که قدم‌های بزرگی برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی‌گری دولت بر اقتصاد عمومی - که جزو دستورات رهبری است - بهبود محیط کسب و کار در جامعه، مبارزه با فساد و شفافیت، نشاط علمی، تحقیقی و فرهنگی و همچنین گسترش آزادی و عدالت به ویژه برای زنان، جوانان، اقوام و طوائف است که جزو اهداف این نظام است. وی با بیان اینکه در کنار هم بوده و می‌توانیم امید جدیدی را برای ملت بزرگ ایران به وجود آوریم، ابراز داشت: از کادر درمانی کشور، نیروهای مسلح تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. از ملت بزرگ ایران که در این دوران همراهی، تعامل و دستگیری همدیگر را فراموش نکرد. کار دولت در این سه ماه و چند روز در جهان قابل ارائه است.  روحانی با بیان اینکه بسیاری از کشورهایی که تحریم نداشته و بزرگترین منابع مالی را داشتند، شرایط سخت‌تری پیشروی مردم خود در قبال این بیماری گذاشتند، عنوان کرد: از مقام معظم رهبری به خاطر اختیارات ویژه‌ای که به ستاد دادند که بدون آن اختیارات، تصمیم‌گیری و بسیاری از اقدامات ممکن نبود، از مجلس دهم، هیات رئیسه و ریاست محترم آن آقای لاریجانی سپاسگزارم. با همه وجود آماده‌ایم در کنار مجلس به اهداف بلند مورد نظر نظام و رهبری همکاری و هم‌افزایی خود را شروع کنیم.
برچسب ها: حسن روحانی